با تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران، هیأتی متشکل از کارشناسان ایرانی، اداره امور اجرایی شرکت ملی نفت ایران را به عهده گرفت.

  بنا به پیشنهاد آیت‏الله کاشانی و دکتر مصدق و تصویب مجالس شورای ملی و سنای ایران، از شرکت نفت انگلیس خلع‌ید شد. بدین ترتیب در 29خردادماه 1330 شمسی، این روز، روز خلع‌ید از شرکت نفت انگلیس نام گرفت. در این روز، مردم مسلمان ایران پس از مبارزه و فداکاری بسیار به یک پیروزی درخشان دست یافتند و استعمار خارجی و استبداد داخلی را وادار به عقب نشینی کردند. در پی خلع‌ید از شرکت نفت انگلیس، کارکنان خارجی این شرکت که بیش از 4هزار و 500نفر بودند، به‌طور دسته‌جمعی از ایران خارج شدند. در پی آن، دولت انگلیس، دست به اقدامات سیاسی وسیعی زد و ایران را تهدید نظامی کرد.

1356 شمسی: درگذشت دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی در سال 1312 شمسی در شهرستان مزینان در استان خراسان متولد شد. او برای ادامه تحصیلات راهی پاریس و در آنجا موفق به اخذ دکتری جامعه‏شناسی شد. در سال 1343 شمسی به ایران بازگشت و بلافاصله به خاطر مبارزاتی که علیه رژیم ستمشاهی انجام داده‌بود دستگیر و روانه زندان شد. پس از آزادی از زندان ضمن اشتغال به تدریس، به سخنرانی‏های روشنگرانه همت گماشت. در این زمان، شریعتی مبارزات خود را با برگزاری جلسات سخنرانی و بحث، در حسینیه ارشاد تهران ادامه داد. او در کنار استادان و متفکرانی نظیر شهید مطهری و شهید باهنر، حسینیه ارشاد را به پایگاهی جهت تغذیه فکری نسل جوان تبدیل کرد. فعالیت‏های فرهنگی دکتر، سبب دستگیری مجدد او شد و پس از آزادی، به لندن مسافرت کرد و در 29 خرداد 1356 شمسی در آن شهر به طرز مشکوکی درگذشت . پیکرش را پس از چند روز به سوریه منتقل کرده و در زینبیه به خاک سپردند.

1377 شمسی: شهادت آیت‏الله میرزا علی غروی‌تبریزی توسط دژخیمان بعث

آیت‏الله میرزا علی غروی تبریزی در سال 1309 شمسی در تبریز به دنیا آمد. ایشان پس از 5سال اقامت در قم، رهسپار نجف شد و از محضر استادانی همچون آیت‏الله خویی و میرزا‌باقر زنجانی بهره برد. او در حین تحصیل، به تدریس نیز می‏پرداخت و پس از چندی، حوزه مستقلی برای تدریس خارج تأسیس کرد. آیت‏الله غروی دارای بیانی روشن و قلمی گویا بود و سخت‏ترین و سنگین‏ترین مطالب فقهی را با روشن‏ترین عبارات تبیین می‏کرد. سرانجام این عالم بزرگوار در 29خردادماه 1377شمسی در حالی که از زیارت حرم امام‌حسین(ع) مراجعت می‌کرد مورد هدف مزدوران خون‏آشام بعث قرار گرفت و به همراه جمعی از یاران، به فیض شهادت نایل آمد.

1993 میلادی: درگذشت نویسنده معروف انگلیسی

سر ویلیام جرالد گلدینگ، زاده 19سپتامبر سال 1911 میلادی شاعر و رمان‌نویس انگلیسی بود که توانست در سال 1983 میلادی برنده جایزه نوبل ادبیات شود. از معروف‌ترین آثار او می‌توان به سالار مگس‌ها اشاره کرد. او همچنین جایزه ادبی من بوکر را برای رمان آداب عبور که نخستین کتاب از سه‌گانه به سوی انتهای زمین است کسب کرد. وارثان، پینچر مارتین، پروانه برنجی، سقوط آزاد، هرم، تاریکی مشهود و منار مخروطی از دیگر آثار اوست. او در 19ژوئن سال 1993 میلادی درگذشت.

کد خبر 137864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز