گروه بین‌الملل: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری در حالی از مشارکت آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان خبر داد که همزمان با سخنان او شبه‌نظامیان چند نقطه کابل را هدف حملات خود قرار دادند.

کرزای

وی همچنین در انتقادهایی صریح از نیروهای خارجی حاضر در این کشور اعلام کرد که این نیروها در حملات خود از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند.به گزارش بی‌بی‌سی‌، رئیس‌جمهور افغانستان گفت: بمب‌هایی که نیروهای خارجی در افغانستان استفاده می‌کنند، حاوی مواد شیمیایی است که در اثر آن هم فرزندان ما از بین می‌روند و هم محیط‌زیست وطن ما آلوده می‌شود. وی تاکید کرد که این «موضوعی بسیار جدی» است و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.

حامد کرزی همچنین در این نشست خبری برای نخستین بار شرکت آمریکا در گفت‌وگوهای صلح با طالبان را مورد تایید قرار داد. هر چند تاکنون گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره شرکت مخفیانه آمریکا در این گفت‌وگوها مطرح شده بود اما برای نخستین بار است که این مسئله در این سطح مورد تایید قرار می‌گیرد.رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد که «نیروهای خارجی به‌ویژه آمریکا» در گفت‌وگوهای صلح با طالبان شرکت داشته‌اند.

این در حالی است که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود ممکن است تا پایان امسال با طالبان گفت‌وگوهایی انجام شود. شرکت آمریکا در گفت‌وگوهای صلح با طالبان یک روز پس از آن اعلام شد که شورای امنیت سازمان ملل لیست تحریم‌ها علیه طالبان و القاعده را تفکیک کرد. به عقیده بسیاری از دیپلمات‌ها این اقدام یک قدم مهم برای رسیدن به توافق صلح با طالبان به حساب می‌آید. به این ترتیب رهبران طالبان از تحریم‌هایی که شامل فرماندهان القاعده می‌شود، مبرا خواهند شد.

کرزی جزئیات زیادی درباره گفت‌وگوها با طالبان ارائه نکرد و تنها گفت: مذاکرات صلح با طالبان شروع شده و به‌خوبی در حال پیشرفت است. نظامیان خارجی از جمله آمریکا در حال پیگیری این مذاکرات هستند. مشخص نیست که این گفت‌وگوها به‌طور مستقیم میان مقام‌های رسمی طالبان و مقام‌های آمریکایی صورت گرفته یا یک میانجیگر در این میان ایفای نقش کرده است. حامد کرزی که در هفته‌های گذشته انتقادهای سختی از آمریکا و نیروهای ناتو داشته است روز گذشته هم تاکید کرد که نیروهای خارجی برای رسیدن به اهداف خاصی به افغانستان آمده‌اند و صد برابر هزینه‌ای را که در بازسازی این کشور مصرف می‌کنند، از افغانستان به کشورهای خود می‌برند.

حمله به کابل

همزمان با نشست خبری کرزی در کابل، پایتخت افغانستان شاهد چند حمله از سوی شبه نظامیان بود. به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی‌، درحالی‌که صدای تیراندازی در مرکز کابل به گوش می‌رسید حداقل 2 بمب‌گذار انتحاری یک مرکز پلیس در نزدیکی وزارت دارایی افغانستان را هدف حمله قرار دادند. گزارش‌های اولیه از کشته شدن حداقل 5 نفر ازجمله2 مامور پلیس در این حمله حکایت دارد اما به احتمال زیاد به تعداد قربانیان این حمله افزوده خواهد شد. مقام‌های پلیس کابل اعلام کرده‌اند که 2 بمب‌گذار انتحاری که لباسی شبیه یونیفورم پلیس به تن داشتند کمربندهای انفجاری خود را در بیرون این مرکز در منطقه «یک» پلیس منفجر کرده‌اند.

کد خبر 137954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز