هربار که هواپیمایی در آستانه پرواز است ، تیم پرواز بدون استثنا از مسافران درخواست میکنند که تلفنهای همراه، لبتاپ و در کل هرگونه وسیله الکترونیکیای را که همراه دارند خاموش کنند، زیرا گفته میشود که روشن بودن این وسایل میتواند در سیستمهای الکترونیکی هواپیما اختلال ایجاد کرده و حتی منجر به سقوط هواپیما شود.
اما بسیاری از مسافران این هشدارها را آنقدر جدی نمیگیرند و اعتقاد دارند که این حساسیتها تا حدی اغراقآمیز هستند. اما یاتا، سازمان بینالمللی حمل و نقل هوایی بر اساس مطالعه جدیدی در این زمینه، اعلام کرده که روشن نگاه داشتن دستگاههای الکترونیکی در حین پرواز امنیت هواپیما را به طور جدی به خطر میاندازد. بر اساس نتایج این مطالعه در طول شش سال گذشته دستکم ۵۷ سانحه ایمنی هنگام پرواز پیش آمده که از نظر خلبانان و مهمانداران با روشن بودن وسایل الکترونیکی همراه مسافران در ارتباط بوده است.
میزان تأثیر وسلیل الکترونیکی در سیستم هدایتگر هواپیماها
این اطلاعات نتایج نظرسنجی از کارمندان بیش از صد خط هوایی است که یاتا در جریان تحقیقات خود انجام داده است. در ۲۶ مورد از این سوانح ایمنی، در سیستم کنترل پرواز، از جمله سیستم هدایت خودکار هواپیما و سیستم فرود خودکار اختلال به وجود آمده است. همچنین در برخی موارد، سیستم "جیپیاس" (دستگاه نشاندهنده موقعیت جغرافیایی) و سیستمهای ارتباطی دچار اشکال شده و در برخی موارد کاملا از کار بازماندهاند.
خلبانان و مهندسین پرواز دلیل بیشتر این اتفاقات در حین پرواز را روشن بودن تلفن همراه مسافران میدانند. در عین حال در جریان مطالعهای که از سوی یاتا در این زمینه صورت گرفته بارها به این نکته اشاره شده که هنوز مدرکی قطعی برای اثبات تاثیر وسایل الکترونیکی در ایجاد اختلالات ایمنی در هواپیماها وجود ندارد، اما گزارشهای مختلف از سوی خلبانان و اعضای دیگر گروههای پرواز حاکی از آن است که روشن بودن وسایل الکترونیکی مسئول اصلی بروز اختلالات حین پرواز است.
به گزارش دویچهوله، در یکی از این گزارشها آمده است که در جریان یک سفر هوایی، سیستم جیپیاس هواپیما ناگهان از کار میافتد و پس از این که سه نفر از مسافران به درخواست مهمانداران تلفنهمراه و آیپدهای خود را خاموش میکنند، اختلال برطرف میشود.
خطر استفاده از بلکبری و آیفون در هواپیماهای قدیمی
دیو کارسون Dave Carson، یکی از متخصصین شرکت سازنده هواپیمای بوئینگ که در زمینه اختلالات احتمالی توسط دستگاههای الکترونیکی تحقیق میکند، اعتقاد دارد که امواج وسائل الکترونیکی همراه مسافران سنسورهای الکترونیکی بسیار حساس هواپیما را تحتتأثیر قرار میدهند و در برخی موارد حتی از کار میاندازد.
اما جان نانس John Nance، خلبان سابق و کارشناس مسائل ایمنی هواپیما در گفتگویی با شبکه آمریکایی ABC News گفته است که نتایج بررسیهای یاتا برای اثبات خطر روشن ماندن وسائل الکترونیکی در سفرهای هوایی کافی نیست. او اعتقاد دارد که در بروز اختلالات ایمنی به غیر از امواج وسایل الکترونیکی، موارد مختلف دیگری هم میتواند دخیل باشد.
جان نانس استفاده از تلفنهای همراه در هواپیماهای مدرن را بیخطر میداند، زیرا دستگاههای الکترونیکی این هواپیماها به اندازه کافی از لحاظ ایمنی محفوظ هستند. اما مهندسین شرکت بوئینگ گزارش دادهاند که استفاده از وسایلی مانند بلکبری و آیفون در هواپیماهای قدیمی میتواند به راحتی موجب اختلال در جهتیابی و برقراری ارتباط شود.