علی شاکری: مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران جهت شرکت در رویداد بزرگی چون رقابت‌های جهانی استانبول (و انتخابی المپیک) در حالی امروز و فردا به میزبانی ساروی‌ها در سالن سیدرسول حسینی این شهر برگزار می‌شود که سال‌ها از آخرین دوره برگزاری این پیکارها می‌گذرد.

ورزش - کشتی

 بعد از چندسال خودداری از برگزاری رقابت‌هایی که فی‌نفسه می‌توانست کمک بزرگی برای رشد کشتی باشد، سرانجام به دنبال ناکامی در مسابقات جهانی دوره پیش در مسکو، کادر فنی جوان تیم ملی در برابر انتقادات خانواده بزرگ کشتی تسلیم شدند و اعلام کردند که برای مسابقات جهانی دوره آینده بار دیگر برای انتخاب برترین‌ها مثل دهه‌های گذشته به رقابت‌های انتخابی رجوع خواهند کرد؛ وعده‌ای که از امروز با حضور همه سرمایه‌های کشتی جز یکی‌دو مصدوم رنگ تحقق به خود می‌گیرد و مازندران، قطب بزرگ کشتی ایران و جهان طی 2‌روز شاهد مهیج‌ترین پیکارهای این ورزش سنتی در سال جاری خواهد بود.

برای حضور در پیکارهای انتخابی تیم ملی نزدیک به 120کشتی‌گیر به این میدان فراخوانده شدند و برای آنکه جای هیچ ابهامی نیز باقی نماند کادر فنی تیم ملی اعلام کرد که غیبت بدون مجوز هرکدام از کشتی‌گیران مساوی با حذف آنان از ترکیب تیم حاضر در مسابقات جهانی خواهد بود. در این میان تنها 2کشتی‌گیر مطرح (فردین معصومی و حسام مقدم) به دلیل مصدومیت و مجوز پزشکی عذرشان موجه تشخیص داده شد و جز این دو، هر کشتی‌گیری که به این رقابت‌ها پشت کند لااقل در میدان جهانی استانبول نمی‌تواند به دوبنده تیم ملی برسد. اولتیماتوم مربیان تیم ملی و فدراسیون کشتی موجب شد که همه چهره‌های مطرح چند سال اخیر تیم‌های بزرگسالان، جوانان و نوجوانان و حتی چهره‌های مستعد و موفق در تورنمنت‌های بین‌المللی هم برای حضور در میدان انتخابی ساری اعلام آمادگی کنند. شاید این برای نخستین‌بار طی 3-2سال اخیر است که همه سرمایه‌های کشتی بدون هیچ عذر و بهانه‌ای زیر یک سقف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

سرشناسان حاضر در اوزان مختلف

در جمع حدود 120‌کشتی‌گیری که امروز و فردا در اوزان هفت‌گانه روی تشک می‌روند نام چهره‌های شاخصی دیده می‌شود که برخوردشان در هر وزن می‌تواند برای تماشاگران جذاب و دیدنی باشد. اسامی مدعیان اوزان مختلف به شرح زیر است:
55کیلوگرم: حسن رحیمی، یاسر قلی‌نژاد، جواد داداشی و فرید دژم‌خو.
60 کیلوگرم: عباس دباغی، هادی حاجیان، مسعود اسماعیل‌پور و مصطفی آقاجانی.
74کیلوگرم: صادق گودرزی، حسن طهماسبی و مرتضی رضایی‌قلعه.
84کیلوگرم: احسان لشگری، جمال میرزایی، احسان امینی، میثم مصطفی جوکار، حسن رحیمی، حامد تاتاری.
96کیلوگرم: رضا یزدانی، عرفان امیری و عباس طحان.
120کیلوگرم: محمدرضا آذرشکیب، کمیل قاسمی، پرویز هادی و احمد رسولی.

بهانه برای انتقاد

در شرایطی که از چند ماه پیش با اعلام برگزاری مسابقات انتخابی شاهد ایجاد فضای مثبت و امیدوارکننده‌ای در کشتی کشور بوده‌ایم و همگان روی‌آوردن به شیوه انتخابی را به فال نیک گرفته بودند، متأسفانه عده‌ای در صدد مقابله با این حرکت برآمدند و با به‌چالش‌کشیدن دیدگاه کادر فنی تیم ملی سعی در تحمیل دیدگاه‌هایی داشتند که هیچ مطابقتی با واقعیت‌های امروز کشتی ندارد. اما باوجود همه تلاش‌‌ها آنها نتوانستند هیچ صاحب‌نظری در کشتی را با خود همراه سازند. زمینه‌های این فضاسازی درست پس از اطلاعیه فدراسیون کشتی آغاز شد؛ هنگامی که فدراسیون کشتی برای پیشگیری از حاشیه‌سازی‌های بعدی عنوان کرد: «کسب نتیجه و مقام در مسابقات انتخابی ملاک عضویت در تیم ملی نخواهد بود و در پایان مبارزات ساری، اسامی دعوت‌شدگان به اردو از سوی کادر فنی تیم ملی اعلام خواهد شد». همین موضوع دستاویزی شد تا مخالفان برگزاری مسابقات انتخابی به اشکال مختلف شیوه برگزاری این مسابقات را زیر سؤال ببرند و تلاش کنند تا با تعابیر و تفاسیر مختلف از اطلاعیه فدراسیون کشتی، طوری جلوه دهند که کادر فنی تیم ملی و مسئولان کشتی هیچ اعتقادی به مسابقات انتخابی ندارند و همچنان در پی اعمال انتصاب در گزینش کشتی‌گیران برای تیم ملی هستند. نکته عجیب آنکه هیچ‌گاه هم این گروه در صدد گفت‌وگو با اعضای کادر فنی تیم ملی برای روشنگری برنیامدند؛ موضوعی که باعث رنجش غلامرضا محمدی هم شده است.

اتفاق‌نظر صاحب‌نظران

منصور برزگر و حسن محبی، سرمربیان سابق‌ تیم‌های ملی و حتی قهرمانان سابق تیم ملی کشتی آزاد مثل مراد محمدی و علیرضا حیدری نیز به‌رغم اختلاف دیدگاه با کادر فنی تیم ملی روی این حرکت اتفاق‌نظر داشته و اتخاذ چنین تصمیمی را به صلاح کشتی ایران در موقعیت کنونی (در آستانه مسابقات جهانی استانبول) خواندند. دیدگاه این افراد در پی می‌آید.

مقایسه نابجا با روسیه

منصور برزگر، سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد با قابل دفاع‌خواندن دیدگاه مربیان فعلی تیم ملی گفت: «اینکه کادر فنی تیم ملی تصمیم گرفته تا مسابقات انتخابی را با شرایط قانونی و سروزن برگزار کند، کار خوب و ارزشمندی است. اینکه اعلام شده قهرمانی در این رقابت‌ها ضامن ملی‌پوش‌شدن در مسابقات جهانی استانبول نیست هم به نظر من قابل دفاع است چون می‌توان نفرات مدعی را حتی اگر اول نشده باشند به اردو دعوت کرد و با مسابقات درون‌اردویی یا برون‌مرزی انتخاب نهایی را انجام داد و بهترین‌ها را برگزید».قهرمان بزرگ کشتی ایران مقایسه کشتی ایران با روسیه را که تیم ملی‌اش در مسابقات انتخابی برگزیده می‌شود نابجا خواند و گفت: «ذات کشتی روسیه و آمریکا با ذات کشتی ایران متفاوت است و نمی‌توان موقعیت کشتی ایران را هرگز با موقعیت این دو کشور به‌خصوص روس‌ها مقایسه کرد».

هم‌عقیده با برزگر

مراد محمدی، قهرمان نامدار کشتی جهان که سال گذشته بازنشسته شد در مورد برگزاری مسابقات انتخابی گفت: «این حرکت باید در سال‌های گذشته هم مورد توجه قرار می‌گرفت. یکی از نیازهای کشتی همواره ایجاد زمینه رقابت برای کشتی‌گیران برای عضویت در تیم ملی است و من معتقدم که برای انتخاب یک تیم ملی قدرتمند هم می‌توان به مسابقات انتخابی تکیه کرد و هم چشم به انتصاب در برخی از اوزان داشت».

وی نیز همانند برزگر با کادر فنی تیم ملی هم‌‌عقیده است که هیچ کشتی‌گیری را نباید به صرف اول‌شدن در مسابقات انتخابی ملی‌پوش دانست چراکه در بسیاری از اوقات موارد غیرقابل پیش‌بینی کمک می‌کند تا حق به حقدار نرسد. وی در مورد قیاس مسابقات انتخابی ایران با روسیه می‌گوید: «کشتی ما هنوز پتانسیل 2تا3 کشتی‌گیر هم‌تراز را در یک وزن ندارد و این در حالی است که بین نفرات اول تا سوم کشتی روسیه چندان تفاوتی وجود ندارد و هرکدام که به مسابقات جهانی و المپیک‌ می‌روند به طور حتم روی سکو خواهند بود».

نوید تشکیل یک تیم ملی قدرتمند

سرمربی اسبق تیم ملی با به‌فال‌نیک‌گرفتن مسابقات انتخابی تیم ملی می‌گوید: «انتخاب تیم ملی در پی برگزاری این مسابقات از مشروعیت و مقبولیت بیشتری برخوردار است و انجام چنین کاری به همه کشتی‌گیران این امکان را می‌دهد تا در میدانی که همه نگاه‌ها را به دنبال خود دارد، شایستگی‌شان را به اثبات برسانند». محمدحسن محبی در خصوص دیدگاه کادر فنی تیم ملی مبنی بر اینکه اول‌شدن ملاکی برای عضویت در تیم ملی نیست هم معتقد است که حرف کادر فنی منطقی است و هیچ‌ کشتی‌گیری نباید با اول‌شدن فکر کند که کار تمام است؛ «من اعتقاد دارم شرایط اردویی و محک‌زدن کشتی‌گیران برگزیده در تورنمنت‌های بین‌المللی بهترین فیلتر برای انتخاب برترین‌هاست و دلیلی هم ندارد که 2ماه مانده به رویداد مهمی چون مسابقات قهرمانی جهان به یک کشتی‌گیر گفته شود که از پیش انتخاب شده هستی.»

کد خبر 138912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز