در روزهایی که فوتبال اروپا وارد تعطیلات تابستانی شده، آمریکای جنوبی از جمعه شب و به‌مدت 24 روز به مرکز فوتبال جهان تبدیل می‌شود.

فوتبال

آرژانتین از جمعه‌شب میزبان 9تیم آمریکای جنوبی و 2تیم میهمان مکزیک و کاستاریکاست که در 3 گروه 4 تیمی چهل و سومین دوره کوپا آمریکا را برگزار می‌کنند.

اهمیت این دوره از آن جهت بالاتر است که جام جهانی 2014 در‌ کشور ‌ برزیل‌ برگزار می‌شود و این تورنمنت فرصتی برای مدعیان سنتی‌ قاره آمریکای جنوبی است که تیم‌های جدیدشان را محک بزنند.
برزیل و آرژانتین پس از جام جهانی ناموفق در آفریقای جنوبی، خانه تکانی کردند و مربیان جدیدی را برای هدایت تیم شان برگزیدند.

برزیل که با دونگا به بن بست رسید، مانو منزس را انتخاب کرد و این مربی تیم جوانی آماده کرده که هدفش قهرمانی در جام جهانی خانگی 3 سال آینده است. آرژانتین هم پس از ناکامی با مارادونای پرحاشیه، باتیستا را انتخاب کرده و این مربی به‌دنبال راهی است تا بتواند از مسی، بهترین بازیکن فعلی جهان مثل تیم باشگاهی‌اش بارسا بازی بگیرد. البته فشار روی این مربی با توجه به میزبانی آرژانتین و اینکه این تیم از سال 1993 نتوانسته به قهرمانی قاره برسد، بیشتر است و ناکامی در خانه ممکن است برای او گران تمام شود.

آزمون سخت مسی

جمعه شب که سوت بازی افتتاحیه بین آرژانتین و بولیوی در شهر لاپلاتا به صدا دربیاید، همه نگاه‌ها به مسی خواهد بود. برنده توپ طلای 2سال اخیر، هرگز نتوانسته با تیم ملی در تورنمنت‌های مهم بدرخشد و تماشاگران میزبان از او توقع دارند که با فتح این جام برای آرژانتین پس از 18 سال، جبران کند.

آخرین تورنمنتی که مسی برای آرژانتین بازی کرد، جام جهانی 2010 بود که مهاجم بارسا بدون حتی یک گل زده به پایان برد و آرژانتین هم با قبول شکست4 بر صفر مقابل آلمان وداع تلخی داشت. البته باتیستا مدعی است که بهتر از مارادونا می‌تواند از مسی استفاده کند. به عقیده او، مسی در جام جهانی مجبور می‌شد برای کمک به خط میانی تا نیمه زمین عقب نشینی کند ولی او می‌خواهد از این بازیکن نزدیک دروازه حریفان استفاده کند. از سوی دیگر با‌تیستا، تاکتیک دومی را هم برای حالتی که مسی نتواند بدرخشد، درنظر گرفته است.

ظهور نیمار

در تیم ملی برزیل هم پیش‌بینی می‌شود نیمار ستاره شود. از این مهاجم 19 ساله که مورد توجه چلسی و رئال مادرید قرار دارد، به‌عنوان ستاره آینده فوتبال برزیل نام برده می‌شود و گفته می‌شود که او جانشین رونالدو و رونالدینیو خواهد بود. نیمار که در نخستین بازی ملی‌اش مقابل آمریکا موفق به گلزنی شد، در بازی دوستانه مقابل اسکاتلند هم زننده هر دو گل برزیل بود. درحالی‌که پیشنهادهای زیادی به سوی این بازیکن سرازیر شده، منزس معتقد است که بازی در لیگ برتر انگلیس می‌تواند او را به بازیکن بهتری تبدیل کند؛« سبک بازی انگلیس کمک می‌کند که قدرت بدنی او بیشتر شود و او راه فرار کردن از یارگیری فشرده را هم یاد می‌گیرد. او اگر چنین تصمیمی بگیرد، بازیکن کامل‌تری خواهد شد.» گانسو، هم تیمی نیمار در باشگاه سانتوس هم می‌تواند یکی از ستارگان تورنمنت باشد. مصدومیت زانو پیشرفت این هافبک تهاجمی را کمی به تاخیر انداخت ولی او که به تازگی به تیم ملی برزیل دعوت شده، به عقیده منزس «می‌تواند در کنار نیمار تنوع زیادی به خط حمله ببخشد».

تک‌ستاره‌ها

به جز 2قطب سنتی آمریکای جنوبی، تیم‌های دیگر هم می‌توانند با درخشش تک ستاره‌هایشان معادلات قهرمانی را به هم بریزند. اروگوئه که در جام جهانی با رسیدن به نیمه نهایی شگفتی ساز شد، یک بار دیگر روی گلزنی دیه گو فورلان، مهاجم بزرگش حساب می‌کند. سوارز و کاوانی هم که در فصل گذشته در لیورپول و ناپولی درخشیدند، اروگوئه را به تیم ترسناکی تبدیل می‌کنند. شیلی هم که دیگر مارچلو بی‌یلسا را روی نیمکت نمی‌بیند، مهره‌های تهاجمی خطرناکی دارد. سرآمد آنها آلکسیس سانچس است که این روزها بارسا و منچستر سیتی برای خرید او از اودینزه رقابت دارند.کلمبیا هم امیدوار به گلزنی رادمال فالکائوست که در این فصل با پورتو به قهرمانی سه‌جانبه رسید و ممکن است در روزهای آتی مثل ویاس بواس راهی چلسی شود.

گروه بندی کوپا آمریکا

گروه یک: آرژانتین - بولیوی - کلمبیا - کاستاریکا
گروه 2: برزیل - پاراگوئه - ونزوئلا - اکوادور
گروه 3: شیلی - مکزیک - پرو - اروگوئه

کد خبر 138999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز