همشهری آنلاین: نمایشگاهی از آثار حجمی امیر نصرت منقح از 15 تیر ماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته است.

به گزارش همشهری آنلاین، منقح که به علت نقاهت و بیماری نتوانست در این مراسم افتتاح نمایشگاه خود حضور یابد پیامی را برای مخاطبان آثارش ارسال کرد و گفت: "از اینکه به علت نقاهت و فرسودگی نتوانستم شخصاً در جمع شما بزرگان هم وطن باشم، شرمنده ام و امیدوارم عذر بنده را موجه تلقی کنید".

وی افزود :"امیدوارم این آثار که در واقع قطره ای است ناچیز در مقایسه با دریای بیکران هنر و فرهنگ غنی ایران میهن عزیز ما، مطبوع طبع صاحب نظرتان باشد. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید".

این هنرمند گفت:" ناگفته نماند که آنچه بنده کرده و در دست اجرا دارم گویای عشق بی پایانم به فرهنگ والا و افتخارات ارزنده کشور عزیزمان ایران است که به شهادت تاریخ مدون همیشه پیشگام دنیای متمدن بوده است".

منقح در آثارش از نام های مقدس و بزرگان علم و هنر مانند الله، علی و ... ایران- مولانا- حافظ- فارابی- همایون- چهارگاه ... استفاده کرده است.

این هنرمند معمار که سال ها است مقیم کشور سوئد است، خط را از حالت مسطح بیرون آورده و آن را به فضا برده و به صورت تندیس درآورده است و چون تندیس ساده به قدر کافی در مقابل عوارض جوی مقاوم نیستند و فقط در یک جهت قابل خواندن هستند برای رفع این مشکل از تندیس مرکب و متقارن استفاده کرده که هم زیباتر و ایستاتر و هم از هر طرف قابل خوانا تر باشد.

استاد امیر نصرت منقح متولد 1302 است.

او معمار معاصر و از پیشکسوتان این حرفه در ایران است. وی سال هاست که در کشور سوئد زندگی می کند و در مدت اقامتش از معماری کمی فاصله گرفته و ذوق هنریش را در قالبی دیگر عرضه و آزمایش کرده است.

آثار او تلفیقی از آفرینه های گرافیکی و خوشنویسی است که هنرمند با دمیدن روح به اسماء و کلمات آنها را از دایره صفحات بیرون کشیده و آثار حجمی را روی چوب خلق کرده است.

این نمایشگاه که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور برگزار شده است و تا 22 تیرماه در گالری یک فرهنگسرای نیاوران دایر خواهد بود و علاقمندان همه روزه از ساعت 10 تا 19 و روزهای تعطیل 14 تا 19 می توانند از این آثار دیدن کنند .

 

 

کد خبر 139854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز