همشهری آنلاین: رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در جریان سفر خود به افغانستان اعلام کرد که فرانسه تا پایان سال 2012 هزار تن و تا پایان سال 2014 تمامی سربازان خود از افغانستان خارج خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه امروز در سفر غیر منتظره‌ای به مدت پنج ساعت به افغانستان رفت تا با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان و دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای خارجی در این کشور دیدار کرده و از واحدهای نظامی فرانسه در منطقه سوروبی دیدار کند.

وی بلافاصله پس از ورود به افغانستان به دیدار سربازان فرانسوی در پایگاه نظامی پیشرفته تورا در بخش سوروبی در شرق کابل رفت.

سارکوزی پس از آن در شهر کابل دیوید پترائوس را ملاقات کرد و ناهار را با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان صرف کرد.

وی در سخنرانی خطاب به سربازان فرانسوی گفت: ما از هم اکنون تا پایان سال 2012 یک چهارم از نیروهای خود در افغانستان معادل 1000 سرباز را خارج خواهیم کرد.

رئیس جمهوری فرانسه خاطرنشان ساخت: نیروهای فرانسوی باقی مانده در افغانستان در ولایت کاپیسا در شمال شرق کابل تمرکز پیدا خواهند کرد و همه نیروهای جنگی فرانسه تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج خواهند شد. باید بدانیم چطور به یک جنگ پایان دهیم.

وی کمی پس از آن در کابل و در محل سفارت فرانسه در این شهر اظهار داشت: پایان سال 2014 دیگر هیچ واحد جنگی فرانسوی در افغانستان حضور نخواهد داشت.

سارکوزی با وجود این اطمینان داد که فرانسه به مردم افغانستان متعهد است که همکاری‌های غیر نظامی بیشتری انجام داده و تشکیل نیروهای افغان را پیگیری کند.

از طرف دیگر، فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه در مصاحبه با شبکه رادیویی اروپا یک گفت که تعدادی از نظامیان فرانسوی پس از سال 2014 در افغانستان باقی خواند ماند تا تشکیل نیروهای امنیتی افغان را پیگیری کنند.

نیکولا سارکوزی از طرف دیگر گفت که می‌خواهد به حامد کرزای امضای یک پیمان مشارکت پنج ساله را به ویژه در زمینه تحصیلات پیشنهاد دهد.

وی در عین حال همکاری در زمینه‌های کشاورزی، حمل و نقل، آب، نواحی معدنی و پزشکی و همین طور همکاری ویژه‌ای برای مناطق سوروبی و کاپیسا را که سربازان فرانسوی به طور عمده در آنها استقرار دارند، ضروری دانست.

قرار است پایان تابستان جاری نسبت به چگونگی واگذاری کنترل منطقه سوروبی به نیروهای افغان تصمیم گیری شود که این می‌تواند به عنوان نخستین بخش از خروج فرانسوی‌ها از افغانستان تلقی شود.

در پایگاه نظامی تورا، امانوئل مورن، فرمانده نظامی این پایگاه نسبت به وضعیت حال حاضر در مناطق محل استقرار فرانسوی‌ها در افغانستان به ارائه توضیحات پرداخت.

وی اظهار داشت: مردم از جنگ به ستوه آمده‌اند آنها به شبه نظامیان نپیوسته‌اند اما شبه نظامیان افراطی‌تر شده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که مرگ رهبر القاعده به دست نیروهای آمریکایی تروریست‌ها را به شدت ضعیف کرده است. مرگ اسامه بن لادن سازش در افغانستان را امکان پذیر می‌سازد.

سفر رئیس جمهوری فرانسه به افغانستان دو روز پیش از عید ملی فرانسه در 14 ژوئیه انجام می شود که قرار است در عید امسال از نظامیان فرانسوی که در عملیات‌های خارجی شرکت می‌کنند تجلیل شود.

سارکوزی همچنین روز سه شنبه در پایگاه نظامی تورا به یاد سربازان فرانسوی کشته شده در افغانستان یک دقیقه سکوت کرد.

کد خبر 140188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز