سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: احمد ولی برادر کوچک‌تر حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان و یکی از پرنفوذترین افراد در جنوب این کشور روز گذشته در خانه‌ خود ترور شد تا مرگش هم مانند زندگی‌ سیاسی‌اش جنجالی باشد.

حامد کرزای

گزارش‌ها نشان می‌دهد احمد ولی که ریاست شورای ولایتی قندهار را بر عهده داشت با شلیک 2گلوله از سوی سردار محمد، رئیس پرسابقه تیم حفاظتی خود کشته شده است تا شبه نظامیان طالبان بتوانند این ترور را یک پیروزی برای خود بخوانند.

سردار محمد که از افراد مورد اعتماد برادر رئیس‌جمهور افغانستان بود خود بعد از شلیک 2گلوله به سر و سینه احمد ولی به وسیله یکی دیگر از محافظان کشته شد.
شبه نظامیان طالبان روز گذشته با قبول مسئولیت این ترور آن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خود در ۱۰ سال گذشته خواندند. هنوز انگیزه سردار محمد از این ترور بعد از 10 سال همکاری نزدیک با احمد ولی کرزی، مشخص نشده است اما این ترور باعث شد تا بار دیگر سؤال‌ها و ابهام‌ها درباره نفوذ افراد وابسته به طالبان در مهم‌ترین سازمان‌ها و نهادهای افغانستان افزایش پیدا کند.

کشته‌شدن احمد ولی با وجود شایعات و اتهامات مختلفی که درباره‌اش وجود داشت بدون شک، یک خلأ قدرت را در قندهار که زادگاه شبه‌نظامیان طالبان به حساب می‌آید به‌وجود خواهد آورد.شبه نظامیان طالبان در سال‌های گذشته هم چندین بار برای قتل احمد ولی کرزی تلاش کرده بودند که این سیاستمدار افغان توانسته بود از آنها جان سالم به در ببرد. در ماه می‌سال ۲۰۰۹ کاروان خودروهای حامل احمد ولی و همراهانش هدف حمله با راکت و سلاح سبک قرار گرفت که کشته شدن یک محافظ وی را به‌دنبال داشت. در سال ۲۰۰۸ هم محل یکی از جلسات وی در ولایت قندهار هدف یک بمب‌گذاری قوی قرار گرفت که در اثر آن 6نفر کشته و حدود 40نفر دیگر زخمی شدند.همچنین در سال ۲۰۰۳ انفجاری در خانه احمد ولی رخ داد که در آن زمان علت آن انفجار تصادفی مهمات اعلام شد. با وجود این بسیاری عقیده دارند که احمد ولی کرزی به جز طالبان به خاطر مواضع و عملکردش دشمنان مختلف دیگری هم داشته است.

سیاستمدار جنجالی

احمد ولی کرزی یکی از پرنفوذترین افراد در جنوب افغانستان و مهم‌ترین عامل قدرت حامد کرزی در این منطقه به حساب می‌آمد. این نفوذ ارتباط زیادی با ریاست شورای ولایتی قندهار نداشت و بیشتر وابسته به ارتباطات قبیله‌ای و ثروت او بود. طرفداران احمد ولی او را چهره محبوب مردمی و مدافع حقوق قوم پشتون می‌دانستند اما مخالفان حامد کرزی او را به فساد مالی گسترده و دست‌داشتن در قاچاق مواد‌مخدر متهم می‌کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در چند گزارش اتهام‌های مختلفی علیه وی از جمله دست داشتن مستقیم در قاچاق مواد‌مخدر در سطح بین‌المللی با استفاده از چتر حفاظتی رئیس‌جمهور افغانستان مطرح کرد که همه آنها از سوی احمد ولی کرزی تکذیب شد. مخالفان همچنین وی را به دست داشتن در تقلب‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ متهم می‌کنند که در نهایت با پیروزی حامد کرزی به پایان رسید. با وجود تکذیب‌های مختلف از سوی احمد ولی کرزی برخی همچنان اعتقاد دارند که وی همکاری نزدیکی با سیا داشته و فرد مورد اعتماد آمریکایی‌ها بوده است. حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان هم چندین بار از برادرش در برابر این اتهامات دفاع کرده بود.

بازتاب رنج مردم افغانستان

حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته با ابراز تأسف از کشته‌شدن برادرش این حادثه را بازتاب رنج و درد مردم افغانستان دانست. رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته در نشستی خبری گفت: زندگی مردم افغانستان همین است؛ خانه‌های همه مردم افغانستان پر از درد است. آرزوی ما این است که خشونت‌ها پایان‌یافته و صلح و ثبات جای آن را بگیرد. وی مرگ برادرش را غمی دانست که با همه مردم افغانستان تقسیم می‌کند.

کد خبر 140208

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز