مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

گروه شهری: این مشکل هر سال است، کافی است تا تنها کمی اخم به چهره گرفته آسمان بنشیند، بغضی که در گلو دارد بترکد آن وقت مصیبت از آسمان به سر ما هم آوار می‌شود، آن هم چه بلایی.

چند قطره کافی است تا حضورتان در خیابان به گل بنشیند و در عرض چند ثانیه شکل یک موش آب کشیده شوید.

باران که ببارد-گاهی هم می‌شود شکل برف باشد و خیابان‌ها را سر و لیز کند، اما موضوع امروز باران است- همه جا را آب می‌گیرد، تهران ما حالا آنقدر پر از چاله و چوله شده که همین یک نم باران کافی است تا با تمام هوشیاری بازهم پایمان در یکی از چاله‌ها گیر کند و سرتا پایمان را گلی کند.

البته این قسمت خوب یک روز بارانی است کافی است برای فرار از باران و رسیدن به یک محل مسقف تصمیم بگیرید سوار ماشین شوید همین کافی است تا برای طی مسافت هر روزه سه یا چهار برابر رقم معمول را بپردازید.

 حالا اگر برف ببارد که مشکل دو چندان می‌شود اگر با باران تنها آدم‌ها روی زمین می‌مانند در برف حتی ماشین‌ها هم گیر می‌کنند، می‌پرسید چرا؟ جواب ساده است برف و بوران همه چیز را در دل خود دارد، سرما، یخبندان و سر خوردن در جایی که حتی سراشیبی هم نباشد.

 چند سالی بود تهران برف تندی را به خود ندیده بود به خصوص هفته‌های آخر دی ماه و اصلاً مدتی بود فراموش کرده بودیم شب‌های طولانی زمستان باید با برف کنار هم بنشینیم اما در این یک مورد تهران امسال با سال‌های قبل تفاوت داشته، هنوز سرما در بدن شهر رخنه نکرده بود که برف غافلگیرمان کرد و با اولین بارش برف زمستانی ساعت‌ها پشت آن گیر کردیم.

 به همین خاطر و برای اینکه این تجربه بازهم برای‌تان تکرار نشود در دومین جلسه ستاد برف‌روبی شهرداری تهران، راه‌های چگونگی کاهش مشکلات ناشی از بارش برف که به وسیله اطلاع رسانی مناسب برطرف می‌شود، بررسی شده‌ است.

آگاهی ما - می‌توانید بخوانید شهروندان- از اوضاع جوی در روزهای برفی و تطبیق آنان با محدودیت‌های این روزها از جمله مواردی است که از شتاب‌زدگی بکاهد و تشویق آنها به استفاده نکردن از خودروهای شخصی و استفاده از وسایل عمومی به منظور کاهش بار ترافیک و ایجاد تردد مطلوب‌تر وظیفه‌ای است که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.

مشکل گرانی کرایه تاکسی‌ها را در مورد روز‌های بارانی یادتان هست، این موضوع در مورد برف هم مصادق دارد به همین خاطر ستاد برف‌روبی شهرداری تهران در همین جلسه گفته،‌ ‌تاکسی‌هایی که در این شرایط اقدام به سرویس دربستی می‌کنند و از انتقال معمولی مسافران خودداری، شناسایی شده و شهروندان نیز شماره این خودروها را به سازمان تاکسیرانی اطلاع دهند تا ضمن معرفی به سازمان تاکسی‌رانی‌ با آنها برخورد قانونی قاطعی صورت گیرد.

 هماهنگی با آموزش و پرورش به منظور اطلاع‌رسانی سریع در مورد تعطیلی مدارس به شهروندان و اعلام این موضوع به شهرداری، همچنین همکاری نزدیک این نهاد با نواحی شهرداری برای تحویل شن مخصوص از دیگر اقدامات ویژه در این شرایط است.

از سوی دیگر به شهروندان در مورد استفاده از سطل‌های حاوی شن مخصوص که در رمپ و لوپ‌ها و محل‌های شیب‌دار و مکان‌های حساس ترافیکی در نظر گرفته شده است، اطلاع‌رسانی صورت گرفته‌است و نحوه مراجعه به این سطل‌ها و استفاده از شن مخصوص در معابر و محل‌هایی که مشکل موضعی دارند به منظور برطرف شدن آن از جمله شرایط کاهش دهنده مشکلات در شرایط جوی ویژه است.

 رعایت ایمنی کارگرانی که مشغول شن پاشی و برف روبی در سواره‌روها هستند، همچنین حرکت آهسته در محل‌هایی که تجمع آب وجود دارد به منظور رفاه حال شهروندان پیاده و افرادی که در ایستگاههای اتوبوس ایستاده‌اند را نیز می‌توان از جمله اقدامات خاص این شرایط عنوان کرد.

 البته این را هم بگوییم که چنانچه شهروندان نیز از تخلیه برف پشت بام‌ها در معابر عمومی به ویژه معابری که دارای عرض کم هستند، خودداری کنند که این موضوع می‌تواند نقش شایان توجهی در کاهش مشکلات در اوضاع جوی نابسامان داشته باشند.

به همه شهروندان توصیه می کنیم در روزهای بارانی و برفی تمام موارد ایمنی برای گیر نکردن در باران و برف را رعایت کنند.

کد خبر 14133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز