وزارت آموزش و پرورش برنامه خاصی برای تحول بنیادین ندارد و مسئولان هنوز هم تنها شعار تحول بنیادین سرمیدهند، کارهایی که علیاحمدی در دولت نهم بهعنوان تحول بنیادین انجام میداد اکنون با همان شعار زیر سؤال میرود و تغییر میکند و در واقع تعریفی از تحول بنیادین وجود ندارد و هر وزیری کارهای خود را تحول بنیادین قلمداد میکند. گواه این سخن تدریس موظف هفتگی مدیران و معاونان مدارس است که در دولت نهم اجباری شده بود و اکنون افزون بر لغو، ممنوع نیز اعلام شدهاست.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در همایش روسای آموزش و پرورش کشور در این باره گفت: تدریس معاونان و مدیران مدارس ممنوع است و این ممنوعیت تدریس در بین معاونان و مدیران از برنامههای جدی است و هیچ مدیر و معاونی نمیتواند در مدرسه خود و یا در نوبت بعدازظهر تدریس داشته باشد. ابراهیم سحرخیز افزود: اگر در جایی نیاز به نیروی انسانی باشد و بخواهند از مدیران و معاونان برای تدریس استفاده کنند این امر نیز تنها با داشتن مجوز کتبی از آموزش و پرورش قابلیت اجرا دارد.علیاحمدی، دومین وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در سال 87 طرح ساماندهی نیروی انسانی با شعار «سبکبالسازی» و «کوچکسازی» آموزش و پرورش را در این وزارتخانه اجرا کرد که براساس آن مدیران و معاونان مدارس موظف به تدریس هفتگی شدند. البته با اجرای این طرح تعداد معاونان مدارس نیز کاهش یافت.
همچنین به کارکنان مجرب آموزش و پرورش اجازه داده شد تا با استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد، با 25سال سابقه کار بازنشسته شوند و مدیران و معاونان مدارس کشور برای جبران کمبود نیرو موظف شدند تا هفتهای 6ساعت در مدارس خود تدریس کنند و این موضوع موجب شد تا مدیران از برنامهریزی و توجه به مسائل اصلی واحدهای آموزشی غافل شوند.وجه اشتراک وزرای آموزش و پرورش توجیه همه طرحهای خود با تمسک به بحث تحول بنیادین در این وزارتخانه است و اینکه همه امور همسو با این طرح، برنامهریزی و اجرا میشود.
ورزش مدارس، نمونهای دیگر
چند روز پس از آنکه وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان خراسانی اعلام کرد رشته ژیمناستیک در پایه چهارم ابتدایی اجباری میشود، قائممقام وی با تکرار سخنان پیشین خود اظهار کرد: «آموزش شنا در پایه دوم ابتدایی اجباری میشود.»کیومرث هاشمی در این باره در اردبیل به ایسنا گفت: رشته ژیمناستیک یکی از رشتههای پرطرفدار و پایهای است و اگر بخواهیم در سطح آسیا و بینالمللی عرض اندام کنیم چارهای جز این نداریم که این رشته را در بین دانشآموزان ترویج دهیم.پیش از این نیز قائممقام وزیر اعلام کرد آموزش ژیمناستیک در پایه چهارم ابتدایی اجباری میشود اما پس از گذشت مدت اندکی گفت با توجه به مطالعات کارشناسان این رشته در پایه دوم ابتدایی اجباری میشود.
تحول بنیادین در ارائه آمار دقیق
طرح آموزش شنا به دانشآموزان پایه سوم دبستان یکی از طرحهایی است که آموزش و پرورش اصرار دارد با بیش از 90درصد موفقیت توأم بودهاست، نکته جالب توجه در این طرح اعلام آمار متناقض از سوی وزیر و قائممقام وی در این باره است، حاجیبابایی میگوید: از یک میلیون و یکصد هزار دانشآموز مشمول این طرح، 800هزار نفر از آنان که 90درصد را شامل میشود، شنا را فرا گرفتهاند و ما مفتخریم که این طرح موفق بودهاست و مابقی طرحها را باید اینگونه پیگیری کنیم تا به نتیجه خوبی برسیم.کیومرث هاشمی اما آمار متفاوتی در این باره ارائه و اعلام میکند که 950هزار دانشآموز پایه سوم ابتدایی با شرکت در این طرح، شنا کردن آموختند. هاشمی نیز ابراز امیدواری کرده که امسال با برطرف کردن نقاط ضعف، این طرح را با قوت و قدرت بیشتری ادامه دهیم.
افزایش 15برابری سرانه ورزشی
پس از اینکه برخی رشتههای ورزشی در مدارس ابتدایی اجباری اعلام شد و بهدلیل نبود امکانات، تجهیزات و معلم ورزش نتیجه مثبتی بهدنبال نداشت، اکنون قائممقام وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه مدعی شده که سرانه ورزشی دانشآموزان 15برابر شدهاست.هاشمی در اردبیل با اشاره به افزایش 15برابری سرانه ورزش دانشآموزی نسبت به سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعتبارات ورزش دانشآموزی 900میلیارد ریال بود.البته وی اشارهای به این نکته نکرده که این میزان افزایش نسبت به چه سالی افزایش داشته و اگر سرانه ورزشی دانشآموزان افزایش چشمگیری دارد چرا ورزش بلاتکلیف است و وضعیت مشخصی ندارد.نکته حایز اهمیت اینکه همه مدعی هستند این اقدامات بهاصطلاح در «راستای» طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.