شهرداری تهران در شرایطی که وزارت کشور نمیپذیرفت مدیران شهری پایتخت برای بهبود کیفیت حملونقل عمومی اتوبوس خارجی وارد کنند، از 3سال پیش برای ارتقای کیفیت اتوبوسرانی تهران نسبت به ورود اتوبوسهای خارجی اقدام کرد و امروز با تجربه کیفیت اتوبوسهای استاندارد خارجی در تهران، وزارت کشور نیز قصد واردکردن اتوبوسهای خارجی را دارد. بنا براین گزارش در شرایطی که طبق قانون وزارت کشور میبایست بخشی از مبلغ خرید اتوبوسها را پرداخت کند اما در طی 3 سال گذشته وزارت کشور نه تنها از پرداخت این مبلغ برای خرید اتوبوسهای خارجی شهر تهران خودداری کرد که حتی اقدام به اخذ عوارض گمرکی کرد آن هم در شرایطی که در اکثر نقاط دنیا برای واردات وسایل نقلیه عمومی عوارض دریافت نمیشود.
معاون حمل ونقل وترافیک در توضیح دلایل ورود اتوبوسهای خارجی به همشهری گفته بود: برای رفع کمبودهای موجود و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان حداقل به 5هزار اتوبوس جدید نیاز داریم که برای رفع این کمبودها شهرداری با عقد قرارداد خرید اتوبوسهای خارجی تندرواقدام به رفع بخشی از این کمبودها کرده است. از سوی دیگر، محمد باقر قالیباف شهردارتهران در توضیح رویکرد خود مبنی بر خرید اتوبوسهای خارجی به خبرنگاران گفته بود: خودروهای تولیدداخل با صنعت خودروسازی دنیا از لحاظ کیفیت، ایمنی و حتی ظاهر قابل قیاس نیستند.به گفته شهردار تهران تکنولوژی اتوبوسهای تولید شده داخل متعلق به 40 سال پیش است درحالیکه اتوبوسهای وارداتی گرچه در چین مونتاژ میشوند اما استاندارد اروپا را دارند و موتور وتجهیزات آنها مبتنی بر آخرین مدلهای دهه اول قرن21 است.