سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با تولید اورانیوم 20 درصد، از میزان مورد نیاز برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران عبور کرده‌ایم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تفکیک برنامه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح سه و نیم درصد و 20 درصد در تاسیسات نطنز و فردو خبر داد و گفت: سایت فردو، همانند سایت نطنز است و اقدامات پادمانی درباره فردو نیز با نطنز مشابه است.

به گزارش ایرنا،‌ دکتر فریدون عباسی دوانی روز دوشنبه به مناسبت هفته دولت همچنین اظهار داشت: با تولید اورانیوم 20 درصد، از میزان مورد نیاز برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران عبور کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره فرایند غنی سازی در تاسیسات فردو و دلیل انتقال غنی سازی در سطح 20 درصد از نطنز به این تاسیسات تاکید کرد: چون تاسیسات غنی سازی در نطنز ایمن نبود و برنامه تولید سوخت رآکتور تهران و رآکتورهای آتی در کشور نیز نیازمند تولید میزان بیشتر اورانیوم با غنای 20 درصد است، از این رو، غنی سازی 20 درصد به تاسیسات فردو منتقل می شود.

برنامه ای برای غنی سازی بالای 20 درصد نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که حتما برنامه ساخت و طراحی رآکتورهای آتی در کشور در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت، گفت:‌ تبلیغات و ادعاهای غرب مبنی بر قصد ایران برای غنی سازی بالای 20 درصد نادرست است و چنین برنامه ای را در دستور کار نداریم.

عباسی در عین حال اظهار داشت: قصد داریم میزان تولید اورانیوم 20 درصد را تا حدی بالا ببریم که ذخیره مناسب از سوخت با این درصد غنا داشته باشیم تا اگر در خلال فعالیت ها به سیستم‌های ما آسیبی وارد و یا تعمیراتی انجام شد، مواد مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم.

 فردو نکته پنهانی ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی، تاسیسات غنی سازی فردو را یک سایت عادی دانست و گفت: این سایت مانند سایت نطنز، نکته پنهانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد و ملاحظات پدافند غیرعامل که در خصوص سایت نطنز رعایت شده، درباره سایت فردو نیز رعایت شده است.

عباسی تصریح کرد: ملاحظات پدافند غیرعامل ایجاب می کرد که بخش حساس تاسیسات به زیر زمین منتقل شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی از جزیی ترین اطلاعات مربوط به میزان غنی سازی اطلاع دارد و علاوه بر آگاهی از محل نگهداری تولیدات، این محل ها را نیز پلمب می کند و در زمان مورد نیاز برای دسترسی به این تولیدات، این موضوع به اطلاع آژانس می رسد.

تفکیک غنی سازی 3.5 و 20 درصد کار آژانس را تسهیل می‌کند

عباسی با تاکید بر اینکه سایت فردو، سایت ویژه و مساله داری نیست، گفت: اتفاقا برای این که آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازرسی ها به سهولت عمل کند، غنی سازی در سطوح سه و نیم و پنج درصد را تفکیک کرده ایم و سایت فردو را به غنی سازی 20 درصد اختصاص داده ایم.

عباسی گفت: اقدامات پادمانی در خصوص سایت فردو با نطنز مشابه است با این تفاوت که کنترل آژانس بر سایت فردو در زمینه مقدار تولید اورانیوم غنی شده در سطح 20 درصد است و مقادیر تولیدی در سایت نطنز، سه و نیم تا پنج درصد است.

کد خبر 144453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز