گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: هنوز جوهر امضای استعفای محمد حیدری از دبیری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خشک نشده بود که خبر استعفای حسین مسافر آستانه، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی هم از سوی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شد.

اگر استعفای‌ دبیر جشنواره تئاتر فجر به سرعت از سوی مسافر آستانه پذیرفته شد اما هنوز خبری از رد یا قبول این استعفا شنیده نشده‌‌است. زمزمه استعفای مسافر آستانه از سال قبل به گوش می‌رسید آن هم موقعی که هنوز یک ماه نشده بود که بر صندلی مدیریت اداره هنرهای نمایشی می‌نشست اما به‌نظر می‌رسید که مرد آرام تئاتر، صلح را بر جنگ ترجیح داد تا شرایط تئاتری از اینکه هست دشوارتر نشود. آنطور که شنیده شده با استعفای محمد حیدری دیون معوقه جشنواره تئاتر فجر سال گذشته در حال پرداخت است تا مهر تأییدی بر شایعه اختلاف دبیر جشنواره تئاتر فجر با معاونت هنری وزیر ارشاد زده شود.

حال باید دید با استعفای مسافر آستانه کدام وعده تحقق می‌یابد. حمیدرضا نعیمی کارگردان و نویسنده تئاتر در مورد این دو استعفا به همشهری گفت: طی این سال‌ها مدیران زیادی آمدند و رفتند، این آمدن و رفتن‌ها پیامدهای زیادی داشته‌است؛ برخی مثبت و برخی دیگر نه اما سؤال اینجاست که چرا مدیران موفق به این راحتی کنار گذاشته می‌شوند؟ دکتر محمود عزیزی که از سال گذشته عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر شده می‌گوید از استعفای دبیر جشنواره خبر نداشته است. او در این باره گفت: نخستین و آخرین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر، ماه پیش برگزار شد. در این شورا در مورد فراخوان جشنواره تئاتر فجر و بخش‌های مختلف آن صحبت شد و هیچ حرفی از استعفای دبیر جشنواره نبود.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به این پرسش که آیا شورای سیاستگذاری باید از این استعفا‌ مطلع باشد پاسخ داد: اگر شورای سیاستگذاری تنها یک اسم نباشد باید در این مورد مطلع می‌شد اما ما در جریان این استعفا نبودیم.کمتر از 4 ماه دیگر قرار است مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور برگزار شود آن هم درحالی‌که نه دبیر جشنواره مشخص است و نه تکلیف مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی. عزیزی معتقد است این استعفاها اصلا مناسب این شرایط نیست. او در ادامه تصریح کرد: اگر به سرعت دبیر هم مشخص شود، یا باید پیرو فراخوان جشنواره تئاتر باشد که در این صورت صرفا یک مجری خواهد بود، یا باید فراخوان جدیدی طراحی کند که در این صورت این کار غیرممکن و زمان‌بر است.

حمیدرضا نعیمی، استعفای مسافر آستانه را به ضرر تئاتر دانسته و گفت: به‌نظر می‌رسد تئاتر در این میان قربانی شده و در دعوای میان مدیران، استعداد سوزی، سرمایه‌سوزی و هدر شدن وقت و انرژی اصلا مهم نیست. دکتر عزیزی با تأیید قابلیت و توان حسین مسافر آستانه و محمد حیدری اعلام کرد که استعفای این افراد به ضرر تئاتر است.به‌نظر نعیمی اگر زمانی دبیر جشنواره و به فاصله کم مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی استعفا می‌دهند سرچشمه مشکلات به یک جا ختم می‌شود. به‌نظر او پیدا کردن مدیری که هم دغدغه تئاتر داشته باشد، هم به این حوزه آشنا باشد، هم سابقه مدیریتی داشته‌باشد و از همه مهم‌تر سلامت شخصیتی داشته باشد بسیار سخت است. او در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده چشم‌انداز تئاتر تاریک و اسفبار است. به‌نظرم این روند اعتراضات هنرمندان را در پی خواهد داشت چراکه این روند خسارت جبران‌ناپذیری به بدنه تئاتر وارد کرده و خواهد کرد.

کد خبر 144644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز