گروه شهری: در حالی که زیربنای شبکه حمل و نقل عمومی کشور برای تحمل پیامدهای طرح سهمیه‌بندی بنزین آماده‌سازی نشده است، اجرای این طرح در بهار آینده سیمای کلانشهرهای ایران را با شوک مواجه خواهد کرد.

این گزارش حاکی است که برآیند نظرات کارشناسی مطرح‌شده در رسانه‌های 2 هفته گذشته بر این نکته تأکید دارد که اگر چه تلاش برای کاهش مصرف بنزین و تعدیل قیمت آن اقدامی ضروری و سرنوشت‌ساز است، اما برای آنکه اجرای چنین طرحی توده شهروندان را با مشقت‌های بعضا دشوار روبه‌رو نکند، لازم بود که در ابتدا دولت امکانات مناسب برای توسعه و تجهیز شبکه حمل و نقل عمومی، از قبیل مترو، اتوبوس و... را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌داد.

علی جمالی کارشناس محیط زیست، در این باره می‌گوید که سهمیه‌بندی بنزین برای شهروندان بسته‌ای از تهدیدها و فرصت‌هاست. تهدیدها بلافاصله پس از اجرای طرح شروع می‌شوند، اما فرصت‌ها ماه‌ها بعد از آن و شاید هم تا سالیان بعد پدیدار می‌شوند.

از سوی دیگر عمده تهدیدها قاعده اجتماع را در بر می‌گیرد و دشواری‌های ناشی از اجرای طرح عمدتا مردمی را دربر می‌گیرد که یا سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین ناچارشان خواهد کرد با عدم استفاده از خودروی شخصی در حاشیه خیابانها سرگردان شوند یا شرایط بعضا غیرانسانی استفاده از مترو و اتوبوس‌های بسیار متراکم و شلوغ را تحمل کنند.

وی اشاره می‌کند هر وقت یک شهروند در شرایط عادی در مترو و اتوبوس بتواند یک صندلی برای نشستن و رسیدن به مقصد پیدا کند، آنگاه می‌توان گفت زمان مناسب برای اجرای تصمیمات انقباضی در حمل و نقل شهری فرا رسیده است.

شاید، 5 سال بعد

محمد قمی، نماینده قدیمی و بسیار باسابقه مجلس از مدافعان طرح سهمیه‌بندی بنزین است. اگرچه او هم تلویحا اعتقاد دارد که نتایج این طرح در درازمدت پدیدار شده و حتی از مدافعان تبدیل تبصره 13 به یک قانون 5 ساله است.

او در این باره می‌گوید که: خارج شدن بنزین از سبد حمایتی دولت، گام موثری در هدفمند و منطقی کردن یارانه‌ها خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه‌بندی آن به ستاد تبصره 13 گفت: باید هر کس به اندازه سهمی که دارد بتواند از یارانه‌ها استفاده کند و برای دولت در این راه آرزوی موفقیت و پیشرفت در رسیدن به اهداف را داریم.عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان می‌کند که تبصره 13 با تبدیل شدن به یک قانون 5 ساله و استفاده از یارانه خرید بنزین، باید سهم حمل و نقل عمومی را افزایش دهد و طبق برنامه ارائه شده آن را به سهم 75 درصدی برساند.

وی اضافه می‌کند این کار هیچ بودجه‌ای بر دولت تحمیل نمی‌نماید و تنها با بودجه‌ای که سالها برای خرید بنزین پرداخت می‌شد تامین می‌شود و از این بودجه برای توسعه یکی از مهمترین ارکان کشور یعنی حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود و این روشی در مدیریت مصرف سوخت است که مورد تایید من و سایر نمایندگان مجلس است.پیشنهاد قمی برای کنترل آثار اجتماعی سهمیه‌بندی بنزین جالب است. او خواستار افزایش حقوق و دستمزد قشر متوسط جامعه است تا در صورت اتخاذ تصمیم افزایش قیمت بنزین به این طبقه از جامعه آسیبی وارد نیاید.

کمک بلاعوض برای تولید و تبدیل گازسوزها

خبر دیگری در این باره حاکی است که کارخانه‌های خودروسازی و پیمانکاران در صورت تصویب مجلس سال آینده در راستای کاهش میزان آلایندگی خودروها و مصرف بنزین، در ازای تولید هر دستگاه خودروی دوگانه‌سوز یا تبدیل هر دستگاه خودروی بنزینی به دوگانه‌سوز متناسب با هزینه‌های متعلقه، حداکثر تا 7 میلیون ریال کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا براساس بند «د» تبصره 13 لایحه بودجه سال 1386 کل کشور و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی نفت ایران مکلف خواهد بود تا پایان سال 1386 در ازای تولید هر دستگاه خودروی دوگانه‌سوز یا تبدیل هر دستگاه خودروی بنزینی به دوگانه‌سوز متناسب با هزینه‌های متعلقه، حداکثر تا 7 میلیون ریال برای هر دستگاه خودرو و پیمانکاران مربوط، قرار دهد. همچنین این شرکت وظیفه دارد هر 3 ماه یک بار متناسب با تعداد خودروهای تولیدی دوگانه‌سوز و خودروهای بنزینی تبدیل شده به دوگانه‌سوز، نسبت به تسویه حساب با کارخانه‌های خودروسازی و پیمانکاران مربوط اقدام کند.

کد خبر 14553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز