همشهری آنلاین: فصل جدید جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا شامگاه سه‌شنبه (۲۲ شهریور) آغاز ‌شود. سال گذشته در این لیگ معتبر اروپایی بیش از یک میلیارد یورو پول جابه‌جا شده است. اما این حجم پول از کجا می‌آید و در کجا هزینه می‌شود؟

ball

جام قهرمانان باشگاه‌های فوتبال اروپا در سال‌های اخیر به دستگاه چاپ اسکناس برای فدراسیون فوتبال اروپا (UEFA) و بیش از آن برای تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد ورزشی پرطرفدار تبدیل شده است. فدراسیون فوتبال اروپا در فصل گذشته (۲۰۱۱ - ۲۰۱۰) از رقابت‌های چمپیونزلیگ و مسابقات کم‌درآمدتر جام یوفا حدود ۱/۱ میلیارد یورو درآمد داشته است.

حق پخش تلویزیونی بازی‌ها مهم‌ترین محل این درآمدها بوده‌اند. حدود ۹۰۰ میلیون یورو از مبلغ یادشده در دو لیگ اروپا هزینه شده است. بنا بر اعلام یوفا فصل گذشته ۱/ ۷۵۴ میلیون یورو در مراحل مختلف بین ۳۲ تیمی تقسیم شده که به مرحله‌ گروهی چمپیونزلیگ راه یافته بودند. حدود ۱۵۰ میلیون یورو هم سهم تیم‌های حاضر در جام یوفا بوده است.

این پول‌ها بر اساس قواعد خاصی بین تیم‌ها تقسیم می‌شوند. در فصل گذشته هر تیم ۹/ ۳ میلیون یورو جایزه‌ نقدی برای راه‌یابی به مرحله‌ گروهی و ۵۵۰ هزار یورو بابت هر بازی در این مرحله دریافت کرده است. علاوه بر آن، هر پیروزی در مرحله‌ گروهی ۸۰۰ هزار یورو و هر تساوی در این مرحله ۴۰۰ هزار یورو نصیب تیم‌ها کرده است. با این حساب تیمی که هر ۶ بازی مرحله‌ گروهی را با پیروزی به پایان برده ۱۲ میلیون یورو اندوخته و علاوه بر آن ۳ میلیون یورو برای راه‌یابی به مرحله‌ یک‌هشتم نهایی دریافت کرده است.

در رقابت‌های فصل گذشته (۲۰۱۱ - ۲۰۱۰) ۱۶ تیم حاضر در یک‌هشتم نهایی هر کدام ۳ میلیون، ۸ تیم راه‌یافته به مرحله‌ یک‌چهارم نهایی هر کدام ۳/۳ میلیون و چهار تیم حاضر در مرحله‌ نیمه‌نهایی هر کدام ۲/ ۴ میلیون یورو دریافت کردند. هم‌چنین بارسلونای قهرمان برای حضور در فینال ۹ میلیون یورو و منچستر یونایتد، تیم دوم، ۶/ ۵ میلیون یورو درآمد داشته‌اند.

فصل ۲۰۱۰ - ۲۰۰۹ چمپیونزلیگ با قهرمانی اینترمیلان به پایان رسید. این تیم در مجموع بازی‌های آن فصل حدود ۷۵/ ۴۸ میلیون یورو درآمد داشت. منچستر یونایتد با ۸۱/ ۴۵ و بایرن مونیخ (نایب‌قهرمان) با ۸۶/ ۴۴ میلیون یورو از نظر درآمد در مکان‌های دوم و سوم قرار داشتند.

درآمد حاصل از فروش حق پخش تلویزیونی و بلیت بازی‌ها

علاوه بر حدود ۴۱۳ میلیون یورویی که فصل ۲۰۱۱ - ۲۰۱۰ در قالب جوایز نقدی بین تیم‌ها تقسیم شد، ۱/ ۳۴۱ میلیون یورو هم از محل پخش تلویزیونی مسابقات به تیم‌ها اختصاص داده شده است.

به گزارش دویچه‌وله، پایگاه اینترنتی باشگاه بوروسیا دورتموند آلمان جزئیات این درآمد را این‌گونه تشریح می‌کند:

پخش تلویزیونی رقابت‌های چمپیونزلیگ اروپا ۵۰ میلیون یورو برای دست‌اندرکاران این بخش در آلمان درآمد دارد. از این پول ۵۰ درصد بین نمایندگان این کشور در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا تقسیم می‌شود، از این قرار که نیمی از ۲۵ میلیون به تیم قهرمان (دورتموند) می‌رسد و نیم دیگر بین نایب‌قهرمان بوندس‌لیگا (بایر لورکوزن) و تیم سوم (بایرن مونیخ) تقسیم می‌شود. ۲۵ میلیون باقیمانده نیز در پایان فصل جاری چمپیونزلیگ و بر اساس میزان پیشروی این تیم‌ها در این رقابت‌ها بین باشگاه‌ها تقسیم می‌شود. علاوه بر این، درآمد حاصل از فروش بلیت در بازی‌های چمپیونزلیگ خانگی هم به باشگاه‌ها می‌رسد.

بنا بر اعلام فدراسیون فوتبال اروپا، ۱/ ۲ میلیون یورو نیز به هر کدام از ۲۰ تیم حاضر در مرحله‌ پلی‌آف اختصاص یافته، ۳/ ۱۳ میلیون یورو بین تیم‌های حذف‌شده در مرحله‌ مقدماتی و ۹/ ۶۹ میلیون هم برای پشتیبانی از لیگ‌ها و فدراسیون‌های فوتبال عضو این فدراسیون هزینه شده است.

کد خبر 145588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز