اولین مرکز خدمات دندانپزشکی و توانبخشی سندرم داون با همکاری مرکز توانبخشی وزارت کار در زعفرانیه تهران راه اندازی شد.

به گزارش گروه سلامت روزنامه همشهری سندرم داون یک اختلال کروموزومی است که در آن فرد به جای 46 کروموزوم یک کروموزوم اضافی دارد. علت وجود این کروموزوم اضافی اختلال در جداشدن کروموزوم های مادر است.

این اختلال به علت ازدیاد سن مادر و اختلال عمل تخمدان های مادران مسن به وجود می آید. افراد مبتلا به این بیماری در میان مردم به عنوان منگول ها شناخته می شوند. سینه پهن، شکم برآمده و بزرگ، دست ها و انگشتان چاق و بند انگشتان تقریباً گرد، سرکوچک، چشمان نزدیک به هم و مدور، سقف دهان کوتاه، دندان های شیری نامنظم، دندان های دائمی بد شکل و دارای ناهنجاری های مختلف از جمله علائمی است که در این بیماران دیده می شود.

مدیر عامل انجمن سندرم ایران درباره مشکلات دهان و دندان این بیماران گفت: اکثر کودکان و افراد دارای سندرم داون نیازمند خدمات ویژه دندانپزشکی و توانبخشی هستند و با توجه به اینکه بسیاری از این افراد در خانواده های کم درآمد زندگی می کنند این مؤسسه با همکاری یک انجمن خیریه این نوع خدمات را در اختیار نیازمندان قرار می دهد.

طلیعه اللهیاری گفت: خدمات این مرکز برای خانواده های کم درآمد و نیازمند، به طور رایگان عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر افراد دارای سندرم داون دچار ناراحتی های دندان می شوند و نیازمند خدمات دندانپزشکی بطور مداوم هستند اما با توجه به حساسیت  بالای آنان،  بسیاری از دندانپزشکان از پذیرش آنها خودداری می کنند.

کد خبر 146

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز