گروه سیاسی: در نشست خبری 28 شهریور علی لاریجانی، رئیس مجلس که پس از تعطیلات مجلس برگزار شد، خبرنگاری در خصوص عزم دولت برای اجرا شدن مصوبه مربوط به متروی تهران و دیگر کلانشهرها جویا شد که وی گفت:

لاریجانی

در قانون بودجه امسال با تهیه یک ساز و کار جدید ، 2 میلیارد تومان برای متروی تهران و شهرهای دیگر در نظر گرفته شد که این رقم در بودجه امسال باید از تیرماه پرداخت می‌شد که نشده است. لاریجانی گفت که دلیل این عدم پرداخت از سوی دولت مشخص نیست.

حمایت از فلسطین در تهران

محور اصلی نشستی که علی لاریجانی برگزار کرد، کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین بود که قرار است نهم و دهم مهرماه در تهران برگزار شود اما این نشست بهانه‌ای بود تا موضوعات داخلی مختلفی از جمله اختلاس 3 هزار میلیاردی، وحدت اصولگرایان، طرح سؤال از رئیس‌جمهور و مسائل اقتصادی مختلف مورد سؤال خبرنگاران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری با بیان اینکه سازمان ملل به‌زودی درباره‌ عضویت فلسطین در این سازمان تصمیم‌گیری می‌کند، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری همایش حمایت از فلسطین در تهران، صیانت از حقوق مردم فلسطین و دفاع از روشی است که آنها به‌عنوان مقاومت برگزیده‌اند. در واقع این همایش که نهم و دهم مهرماه در تهران برگزار می‌شود حلقه‌ای از زنجیره همایش‌های فلسطین است که شعار اصلی آن «فلسطین، وطن فلسطینیان و تاثیر انقلاب‌های منطقه‌ای روی آن» است.

به مسئولان سوری اعلام کردیم به دمکراسی پایبندیم

خبرنگار دیگری سؤال خود را بر محور برخی اختلاف نظرها در موضع جمهوری اسلامی درباره تحولات سوریه مطرح کرد که لاریجانی گفت در ایران اختلاف نظری در این زمینه وجود ندارد. برخی تحولات سوریه را به تحولات بحرین و یمن شباهت می‌دهند و این امر ساده‌انگاری است. وی گفت: ما به مسئولان سوری نیز اعلام کردیم که به دمکراسی پایبندیم و در این راستا معتقدیم که پایداری امنیت در منطقه موجب سعادت مسلمانان است ولی اینکه گفته شود از مرزهای سوریه سلاح وارد می‌شود ما در این مورد تحقیق کردیم و طبق تحقیقات مشخص شد سلاح به سوریه وارد می‌شود؛ آیا کشورهایی که بویی از دمکراسی نبرده‌اند می‌خواهند با سلاح دمکراسی ایجاد کنند؟رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت اهتمام بیشتر به موضوعاتی که درباره سوریه مطرح می‌شود، گفت: عبدالله گل و کشور ترکیه دوست ما هستند اما در صحنه انقلابات منطقه‌ای، درخصوص سوریه باید از سوی مسئولان ترکیه رفتارهای مسئولانه‌ای اتخاذ شود.

تجارت سیاسی

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که به او گفت برخی معتقدند رئیس قوه قانونگذاری در قبال فتنه 88، از اصحاب سکوت بوده است، گفت: معتقدم در برخورد با فتنه‌ هدف، خاموش کردن این فتنه است و باید همانند مواضع مقام معظم رهبری با آن برخورد داهیانه‌ای می‌شد اما عده‌ای به‌دنبال تجارت سیاسی با فتنه هستند و فقط حرف می‌زنند و بصیرت هم ندارند.وی با اشاره به اینکه فتنه ، حواشی مختلفی داشت که از آن جمله می‌توان به قضایای کوی دانشگاه و کوی سبحان و همچنین کهریزک اشاره کرد اظهار داشت:

نقطه قوت مجلس هشتم رسیدگی به متن و حاشیه فتنه بود.وی در ادامه سخنانش به موضوع وحدت اصولگرایان پرداخت و گفت: من به هیچ‌وجه طالب داشتن نماینده‌ای در این گروه نبودم ولی از آنجایی که اصولگرایان طیف‌های مختلفی دارند و بخشی از اصولگرایان نیز صاحب نماینده‌ای در این گروه نبودند از من خواستند که شخصی را به نمایندگی از این طیف به گروه حکمیت اصولگرایان معرفی کنم و به واقع آقای جلالی نماینده من نیست بلکه نماینده آن طیف به شمار می‌رود. لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص شکایت 12 نماینده از دولت و تاخیر در رسیدگی به این شکایت در کمیسیون اصل 90 گفت: این موضوع کماکان در دست بررسی است.

تاکید بر اتمام طرح‌های تحقیق و تفحص

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که از طرح‌های تحقیق و تفحص نیمه تمام در مجلس هشتم سؤال کرد و پرسید آیا گزارش تخلف‌های سازمان‌ها و نهادها تا پایان عمر مجلس هشتم به سمع افکار عمومی خواهد رسید یا نه؟ گفت: گاهی دیده‌ام درباره طرح‌های تحقیق و تفحص نظراتی بیان می‌شود که فکر می‌کنم مطابق با واقعیت نیست.

وی به طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد که نزدیک به 14 ماه است در مجلس در حال بررسی است و گفت: این طرح ظرف یک ماه آینده در دستور کار صحن مجلس قرار می‌گیرد. البته ممکن است برخی از متقاضیان طرح‌های تحقیق و تفحص نیز منصرف شده باشند که این بحث دیگری است اما آنها که در کمیسیون‌ها مورد پیگیری قرار گرفته‌اند وتا پایان عمر مجلس هشتم به سرانجام خواهند رسید.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار همشهری که به اظهارات اوباما درباره عضویت فلسطین در سازمان ملل اشاره کرد، گفت: انتظار بیشتری از اوباما نیست، ایشان از سیاستمداران اهل شعار است و تاکنون شعارهای زیادی درخصوص حقوق مسلمانان مصرف کرده است و عملکردش وضع فضاحت‌آمیزی دارد. طبق ساختار سازمان ملل اگر دو سوم اعضا به عضویت فلسطین در این سازمان رای دهند باید اجرا شود. البته آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که چنین نشود و ابایی هم ندارند و صریحا اعلام کرده‌اند که وتو می‌کنند.

کد خبر 146102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز