همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور در مصاحبه مطبوعاتی و تلویزیونی در نیویورک گفت: اگر آمریکا و هم پیمانانش از دریای عمان و خلیج فارس بیرون بروند جمهوری اسلامی ایران به کمک کشورهای منطقه امنیت و ثبات پایداری را در خلیج فارس برقرار می‌کند

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر آقای احمدی نژاد در مصاحبه با خبرنگاران خارجی در نیویورک که تعداد انها بیش از 70 نفر بود درباره سوال خبرنگاری که در مورد توقف تولید سوخت 20 درصد اورانیوم پرسیده بود گفت: سوخت 20 درصد نیاز یک راکتوری است که دارو تولید می کند و در ایران هم 800 هزار نفر به فرایند این راکتور نیاز دارند.

سوخت این راکتور در حال اتمام است و ما بر اساس قانون این نیاز را به اژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم اما اژانس و برخی کشورها به جای تامین سوخت این راکتور شرایطی را قرار دادند که خارج از قانون بود.

رئیس جمهور تصریح کرد : ایران علاقمند نبود که سوخت این راکتور را خود تامین کند اما همینجا اعلام می کنیم که هر زمانی که سوخت 20 درصد را در اختیار ما قرار دهند ما تولید این سوخت را در داخل تعطیل می کنیم و هیچ تضمینی جز سوخت این راکتور را نمی خواهیم و سوخت 20 درصد هیچ کاربردی بجز اینکه در ساخت دارو باشد ندارد.

اقای رئیس جمهور درخصوص ویروس استاک نت هم گفت: متاسفانه کسانی که مخالف برنامه صلح امیز هسته ای ایران هستند این ویروس را در دستور کار قرار دادند اما متخصصان ایرانی ان را کنترل و از رده خارج کردند.

اقای احمدی نژاد درباره پیشنهادهای 15 گانه خود در سخنرانی‌اش در سازمان ملل گفت: پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح وتغییر شرایط کنونی و زمینه سازی مشارکت همگانی در اداره امور جامعه بشری در عرصه بین الملل ان هم بر اساس عدالت ومحبت است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نمی توان دنیا را بدون مشارکت همگانی اداره کرد گفت: مشکلات جامعه بشری در عرصه بین الملل از انجا اغاز شد که چند کشور سلطه گر و زورگو سیاست های خود را به جهان تحمیل کردند و حتی هم اکنون نیز در شورای امنیت هر طرحی که برای صلح وثبات و امنیت در جهان باشد وتو می‌کنند.

رئیس جمهور درباره پیشنهاد به رسمیت شناختن دولت فلسطین هم افزود: ملت فلسطین از گذشته های دور وجود داشته و قرار نیست ملت جدیدی بوجود بیاید چرا که طبق مقررات سازمان ملل متحد، هر ملتی حق حاکمیت ملی و استقلال دارد.

اقای احمدی نژاد با تاکید بر اینکه هیچ ملتی حاضر نیست حق حاکمیت و استقلال ملی خود را به مذاکره بگذارد گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته از حق حاکمیت ملت فلسطین حمایت می‌کند

کد خبر 146426
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز