دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

شاهین شایان‌آرانی*: موضوع بدهی‌های مالی آمریکا، در 3 سال گذشته یعنی در طول دوره پس از سال2008، بحران مالی جدی و جدیدی را در سراسر کره زمین به‌وجود آورد که تبعات آن هنوز هم ادامه دارد.


بحران مالی سال2008 باعث ایجاد تلاطم‌های جدی در اقتصاد دنیا به‌ویژه آمریکا و اروپا شد که طبیعتا در آن زمان بورس‌های آمریکا، اروپا و خاوردور را نیز تحت‌تأثیر قرار داد.در آن زمان دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اقدامات بسیار زیادی را برای کنترل بحران انجام دادند تا شرایط اقتصادی را به سمت یک ثبات نسبی پیش ببرند و بحران را کاهش دهند.

پیش‌بینی‌ها این بود که پس از اتمام دوران رکود، فصل رشد اقتصادی از اواخر سال 2010 و اوایل سال 2011 آغاز شود اما با گذشت زمان، پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد.

براساس این پیش‌بینی، دولت‌ها مقادیر زیادی نقدینگی و پول قرض کردند تا از طریق تزریق این منابع مالی به سمت پایداری اقتصادی حرکت کنند اما در جریان این بحران مالی متأسفانه برخی کشورهای ضعیف‌تر مانند یونان با شرایط به‌شدت متزلزلی روبه‌رو شدند و افزایش سقف بدهی‌های آنها شرایط بسیار بد اقتصادی را برای این کشور‌ها به‌وجود آورد.

پس از یونان، کشور‌هایی مانند ایرلند، ایسلند و پس از آن پرتغال و اسپانیا دچار بحران بدهی مالی شدند و دامنه این بحران در حال سرایت به ایتالیا است. بحران مالی که ریشه در آمریکا داشت در سال‌ جاری میلادی باعث ایجاد یک شوک شدید اقتصادی در فضای اروپا شده است.

اروپا تا حدود زیادی از رفتارهای اقتصادی آمریکا تبعیت می‌کند هر چند دولت اوباما، با شعار تغییر آمد تا شرایط اقتصادی آمریکا را بهبود بخشد و بحران مالی را حل کند اما گذشت زمان نشان داد که وی موفق عمل نکرده است. حال بسیاری می‌گویند با اعمال سیاست‌های دولت دمکرات آمریکا، فقط بدهی‌های قبلی روی هم انباشته شده و شرایط بدتری را به‌وجود آورده و دولت فقط توانسته با استقراض پول، بحران را به آینده موکول کند.

از سوی دیگر خیلی‌ها می‌پرسند بحران بدهی اخیر دنیا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ البته پیش‌بینی این موضوع بسیار سخت است اما حداقل می‌توان گفت این بحران تا 6ماه آینده وجود خواهد داشت.

پس از بحران مالی سال2008 بسیاری از سرمایه‌گذاران سهام خود را در بورس‌ها فروختند و برای کاهش ریسک اقدام به خرید اوراق قرضه دولتی کردند اما با وقوع رویداد‌های جدید و کاهش اعتبار مالی این سرمایه‌گذاران، اوراق قرضه هم به فروش گذاشته شده است.

با خروج سرمایه‌گذاران از بازار‌های مالی و بورس‌های دنیا موج سرمایه‌گذاری به سمت کالاهای سرمایه‌ای سوق پیدا کرد و کالاهایی مانند طلا با افزایش قیمت مواجه شد.

در پایان اشاره‌ای کوتاه به تأثیر این بحران دامنه‌دار بر بورس تهران دارم. واقعیت این است که این بحران بر بورس تهران نیز مؤثر بوده، اما به طور غیرمستقیم.چون هیچ ارتباطی به‌صورت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود ندارد. بحران بدهی‌ها می‌تواند روی سود سهام شرکت‌های صادر‌کننده کالا و در نهایت قیمت سهام آنها اثر بگذارد.

* کارشناس‌ارشد بازار سرمایه

کد خبر 146657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز