همشهری آنلاین: شورای پول و اعتبار در جدیدترین جلسه خود که روز سه شنبه 27 مهرماه برگزار شد، مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج هریک از زوجین را به 3 میلیون و جمعا به 6 میلیون تومان افزایش داد و نرخ سود اوراق مشارکت را 17 درصدتعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی ، شورای پول و اعتبار در  این جلسه که به ریاست رئیس کل بانک مرکزی و با حضور کلیه اعضاء روز برگزار شد تصمیماتی در خصوص افزایش سقف تسهیلات ازدواج ، کفایت یک ضامن برای دریافت تسهیلات کمتر از 100 میلیون ریال ،اعطای وام قرض الحسنه به زندانیان معسر،‌ افزایش وام مسکن اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها‌،‌ تغییر دستورالعمل LC داخلی ، چگونگی هزینه کردن منابع قرض الحسنه و  افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرد ..

محمود بهمنی در خصوص افزایش تسهیلات ازدواج اظهار کرد: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از 25 میلیون ریال برای هر یک از زوج و زوجه به 30 میلیون ریال افزایش یافته و بر این اساس زوجین به میزان 60 میلیون ریال وام ازدواج دریافت خواهند کرد..

رییس شورای پول و اعتبار با اعلام این خبر که بانک ها موظف شدند برای تسهیلات کمتر از 100 میلیون ریال صرفاً یک ضامن  از مشتری تقاضا کنند، اضافه کرد: این ضامن الزاماً نباید کارمند باشد و معتبر بودن آن کافی است و اگر بانک ها غیر از این عمل نمایند به شدت با آنها برخورد خواهد شد.

بهمنی اعطای تسهیلات  تا مبلغ 60 میلیون ریال به زندانیان معسر در جرائم غیر عمد برای آزادی آنها را از دیگر مصوبات شورای پول و اعتبار بر شمرد و اضافه کرد: تسهیلات به آزادگان ، جانبازان و خانواده های معظم شهدا نیز با نرخ سود 7 درصد اعطا خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش وام مسکن اعضای هیئت علمی دانشگاه ها اظهار داشت: شورا مقرر نمود وام مسکن اعضای هیئت علمی برای خرید مسکن 350 میلیون ریال و برای احداث آن تا 450 میلیون ریال افزایش یابد.

بهمنی با بیان این مطلب که دستورالعمل  داخلیLC تغییر یافته بیان داشت: در دستورالعمل جدید شرایطی حاکم شده است که امکان هرگونه سوء استفاده را سلب می کند.

وی در خصوص نحوه ی هزینه کردن منابع قرض الحسنه بیان کرد: بانک ها ، موسسات اعتباری و صندوق های قرض الحسنه استان ها که این سپرده ها را جمع آوری می کنند، می بایست این منابع را در همان استان هزینه نمایند.

همچنین بر اساس مصوبه شورای و پول و اعتبار نرخ سود علی الحساب اوراق مشارکت شرکت های دولتی ، غیر دولتی و شهرداری ها در مقاطع 3 ماهه پرداخت می گردد و نرخ سود علی الحساب این اوراق17 درصد تعیین می گردد که اصل و سود اوراق مشارکت فوق صرفاً در سررسید ، تضمین و توسط بانک عامل پرداخت می گردد .

همچنین بازخرید اوراق مذکور قبل از سررسید توسط بانک های عامل و متناظر با نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار( متناسب با دوره ماندگاری) خواهد بود و این اوراق می‌تواند قبل از سررسید در بورس یا فرابورس معامله شوند.

کد خبر 148921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز