به گزارش ایسنا، محمد رویانیان در نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو و توسعه پایدار با بیان اینکه روزانه 60 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود اظهار کرد: نتیجه این مصرف، فعالیت روزانه 80 هزار تاکسی در پایتخت و جریان یافتن روند زندگی و حمل و نقل است اما همین بنزین از آسیبواردکنندگان جدی به محیط زیست محسوب میشود.
وی افزود: در حال حاضر در کشور 400 کیلومتر مترو در حال احداث است که این رقم، رقمی قابل قبول است اما سرعت مناسبی ندارد و برای تسریع در روند ایجاد آن نیاز به زمان و هزینه است.
رویانیان در ادامه با اشاره به فعالیت 13 میلیون خودرو، گفت: پیشبینی میشود تا 15 سال آینده این رقم به 35 میلیون خودرو افزایش یابد و این بدین معنی است که به مصرف 180 میلیون لیتر بنزین نیاز است.
به گفته وی در تولید 180 میلیون لیتر بنزین هم تردید وجود دارد. البته بنزینی که درحال حاضر در کشور تولید میشود، بنزین با اکتان بالای 80 است که کیفیت آن مورد قبول نیست و باید پرسید با چه هزینهای میتوانیم 180 میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.
رویانیان با اعلام اینکه در حال حاضر در کشور روزانه 50 میلیون لیتر بنزین تولید میشود و بیش از 60 میلیون لیتر آن هم مصرف میشود، اظهار کرد: همچنین روزانه100 میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت پایین در کشور تولید میشود که 55 میلیون لیتر آن در صنعت حمل و نقل مصرف میشود. البته این یعنی در حال حاضر در کشور روزانه 115 میلیون لیتر گازوئیل و بنزین مصرف میشود که در آینده سه برابر میشود.
رویانیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت خیابانهای تهران، گفت: در حال حاضر سه برابر ظرفیت خیابانهای تهران خودرو در این شهروجود دارد و در صورت مدیریت نشدن افزایش میزان خودروها و نبود راهکارهای مناسب برای مدیریت شهری، در آیندهای نزدیک کل شهر به پارکینگ تبدیل میشود.
رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در ادامه با بیان راهکارهای لازم در اینباره گفت: رفتن به سمت استفاده از انرژیهای پاک یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است و باید از خودروهای دو نیرویی استفاده شود تا بتوان به مدیریت مصرف سوخت در کشور دست یافت.
وی در ادامه با اشاره به همکاریهای ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با دانشگاه تهران در زمینه تولید خودروهایی با سوخت و انرژی پاک، گفت: در این زمینه خودرو «غزل» را تولید کردهایم که در حال حاضر در مسابقات بینالمللی حضور یافته و در حال انجام و اجرایی کردن اتوبوسهای هیبریدی هستیم.
وی در ادامه با اشاره به سیاستهای ستاد حملونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور که در دستورالعملها و بخشنامههای سازمان هم لحاظ شده است، گفت: حمایت از مراکز پژوهشی و علمی برای استفاده از این موضوع و حمایت از تجاریسازی این صنعت دو راهکار جدی هستند که در برنامهریزیهای ما لحاظ میشوند.
رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در ادامه با اعلام تردد هفت میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور گفت: تنها حدود یک میلیون از این موتورسیکلتها شمارهگذاری شدهاند و سایر این موتورها جمعآوری و اسقاط میشوند و در حال حاضر در حال رایزنی با رییسجمهور برای جلب حمایت ایشان برای برقی کردن تمام موتورسیکلتهای کشور هستیم.
به گفته وی باید استفاده از دوچرخههای برقی، موتورسیکلتهای برقی و ماشینهای هیبریدی در دستور کار قرار دارد.
رویانیان در ادامه با اعلام معرفی خودروهای هیبریدی به وزارت کشور و سامانه حمل و نقل عمومی عنوان کرد: کل اتوبوسهای سامانه حمل و نقل عمومی کشور در داخل تولید میشود و بیش از 65 درصد این اتوبوسها کاملا در داخل تولید و مونتاژ میشوند و میتوان این 65 درصد را هیبریدی کرد.
وی افزود: در حال حاضر 29 هزار دستگاه اتوبوس در کشور و هفت هزار دستگاه اتوبوس در تهران تردد میکنند و روزانه پنج میلیون سفر با اتوبوس در تهران انجام میشود.
رویانیان در پایان با اشاره به ورود دانشگاهیان و بخش پژوهش کشور به بحث انرژیهای پاک گفت: لازم است صنعت کشور هم در استفاده از فناوریهای نوین گامهای جدی بردارد.