گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: پرداخت نشدن بسته‌های حمایتی بخش صنعت، واردات بی‌رویه و نظام تعرفه‌ای ناکارآمد موجب زمین‌گیر شدن و کاهش ظرفیت واحدهای تولیدی شده است.

با گذشت حدود 8ماه از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها، آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی و افزایش هزینه تمام شده تولید، بسته‌های حمایتی موعود قادر به رفع مشکلات بنگاه‌های صنعتی نبوده و روند تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید این واحدها تشدید شده به نحوی که این شرایط ظرفیت تولید صنعت نساجی را 30 تا 40درصد کاهش داده و برخی کارخانه‌های نساجی را به تعطیلی کشانده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه صنعت نساجی در خوشبینانه‌ترین حالت با30 تا 40درصد ظرفیت خالی فعالیت می‌کند، اولویت نخست در کمک به این صنعت را استفاده از این ظرفیت‌ها و به‌کارگیری ماشین‌آلات نصب شده قلمداد کرد.

علیرضا حائری در زمینه اجرای بسته حمایتی تولید برای صنعت نساجی به خبرنگار ما گفت: بسته نخست که خط اعتباری انرژی بود به مدت 6 ماه اجرا و تیر ماه امسال متوقف شد و تنها 30 تا 40درصد صنایع نساجی از آن بهره بردند گرچه این بسته نیز کمکی به کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات نساجی نکرد.

وی با بیان اینکه بسته دوم یعنی پرداخت تسهیلات 150میلیون تومانی به واحدهای کوچک مشمول صنعت نساجی نشده در زمینه بسته سوم نیز گفت: بسته سوم که تسهیلات اصلاح فرایند‌های تولید و بهینه‌سازی مصرف انرژی است (بازسازی صنایع) هنوز پرداخت نشده است.

وی ایجاد محدودیت‌های تعرفه‌ای برای تأمین مواد اولیه، عرضه مواد پتروشیمی در بورس و نبود نقدینگی برای فعال کردن ظرفیت‌های خالی صنعت نساجی را از جمله موضوعاتی دانست که این صنعت را زمین‌گیر کرده است.

رئیس کمیته پتوی انجمن نساجی نیز با بیان اینکه اکنون اغلب کارخانه‌های پتو بافی تعطیل شده یا تغییر فعالیت داده‌اند، به خبرنگار ما گفت: اکنون تنها یک سوم ظرفیت تولید پتو در کشور فعال بوده و کارخانه‌هایی که به تولید مشغول هستند نیز به‌رغم داشتن ماشین‌آلات پیشرفته تولید، ‌ظرفیت بالا و کیفیت مرغوب محصولات به‌دلیل واردات بی‌رویه پتوهای چینی در حال ورشکستگی هستند.

همایون بختیاری با اشاره به اینکه کارخانه‌هایی که تا چندی پیش پتوی تولیدی را به کشورهای عربی و آفریقایی صادر می‌کردند اکنون به‌دلیل افزایش هزینه تمام شده تولید توان رقابت با محصولات ارزان قیمت چینی در این کشورها را نداشته و بازارهای صادراتی خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اکنون پتوی چینی به شکل قاچاق رسمی بازار کشور و با قیمتی حتی کمتر از هزینه تمام شده مواد اولیه تولید، بازار مصرف داخلی را به تسخیر خود در آورده است.

اجماع برای سؤال از وزیر

پس از تأمین نشدن اعتبار 3هزار میلیارد تومانی بسته سوم (بازسازی صنایع)، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اجماع نمایندگان برای پرسش از غضنفری درباره عدم توزیع یارانه تولید خبر داده و گفت: هنوز غضنفری برای پاسخ به سؤالات نمایندگان به مجلس نیامده است و قرار است که هرچه زودتر بیاید.

سید حسین هاشمی افزود: یارانه‌ای که باید بین واحدهای تولیدی و صنعتی توزیع می‌شد کمتر از میزان پیش‌بینی‌ها بوده و اعضای کمیسیون صنایع به اتفاق این نامه را امضا کرده و کمیسیون در این زمینه اجماع نظر دارد تا از وزیر سؤال کند که دلیل عدم توزیع 20درصدی یارانه‌ تولید چه بوده است؟

کد خبر 149472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز