گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: فرهنگیان لیسانس و فوق لیسانس که از اسفند ماه سال 89 تا‌کنون بازنشسته شده‌اند سرگردان و بلاتکلیف هستند، پرونده آنها هنوز برای صدور احکام بازنشستگی به سازمان بازنشستگی ارسال نشده است و آنان افزون بر اینکه چند ماه است حقوق نگرفته‌اند از بیمه تکمیلی درمان هم محروم شده‌اند.

کلاس

جمعی از فرهنگیانی که طی چند ماه اخیر بازنشسته شده‌اند با ارسال نامه‌ای به همشهری خواستار رسیدگی به وضعیت بازنشستگی خود شده‌اند. در بخشی از این نامه آمده‌ است: ما جمعی از کارکنان (دبیران، مدیران و معاونان) آموزش و پرورش شهر تهران هستیم که با مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس افتخار بازنشستگی نصیبمان شده ولی این امر مشکلات زیادی برای ما به ارمغان آورده است که متأسفانه هیچ مقام مسئولی در آموزش و پرورش پاسخگو نیست.

آموزش و پرورش اواخر سال 89 برای ما حکم «کارمند عالی‌رتبه» صادر کرد، به تبع آن حقوق ما افزایش یافت، از طرفی کسورات قانونی مانند بازنشستگی نیز براساس حقوق جدید اجرا شد و از زمان صدور احکام جدید کسر و به حساب بازنشستگی واریز شد.

در ادامه این نامه چنین آمده است: اکنون سازمان بازنشستگی از پذیرفتن و تایید حقوق بازنشستگی فرهنگیان لیسانس و فوق لیسانس خودداری می‌کند و مسئولان ذی‌ربط اعلام کرده‌اند باید احکامی که در سال 89 برای ما صادر شده «لغو» و احکام دیگری صادر شود چون آموزش و پرورش برای صدور این احکام مجوز نداشته است.

پرسش این است چرا هنگام دریافت کسورات بازنشستگی از حقوق ما به آموزش و پرورش اعلام نشد که این کسورات غیرقانونی است؟ مسئولان محترم برای یک‌ بار هم شده در عمل به معلم احترام بگذارید و تنها به شعار ارتقای جایگاه و شان معلمان بسنده نکنید که صد گفتار چو نیم کردار نیست.

شعار وزیر آموزش و پرورش رساندن معلمان به جایگاه واقعی آنان است و شاید با توجه به همین رویکرد و در مقام قدر‌دانی از زحمات و تلاش‌های آنان، گروهی از فرهنگیان که پس از 30 سال خدمت در دستگاه تعلیم و تربیت بازنشسته شده‌اند چند ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و از مزایایی مانند بیمه تکمیلی نیز محروم شده‌اند.

قاسم امیری، یکی از فرهنگیان منطقه 5 تهران در این باره به همشهری گفت: پرونده بازنشستگی من و چند نفر از فرهنگیان منطقه 5 پس از گذشت چند ماه هنوز در منطقه است و برای طی مراحل اداری به وزارتخانه فرستاده نشده و در پاسخ پیگیری ما نیز اظهار می‌کنند سازمان بازنشستگی احکام صادره (کارمند عالی‌رتبه) برای فرهنگیان لیسانس و فوق لیسانس را نمی‌پذیرد.

او با انتقاد از وضعیت بلاتکلیفی فرهنگیانی که 30 سال در کمال صداقت به تربیت فرزندان این مرز و بوم همت گماشته‌اند اظهار کرد: ما چند ماه است که بازنشسته شده‌ایم اما با توجه به وضع اقتصادی جامعه نه حقوق داریم و نه بیمه تکمیلی درمان، البته از این موضوع مطلع‌ هستیم که برقراری حقوق بازنشستگی چند ماه طول می‌کشد ولی هنوز پرونده ما در منطقه است و برای طی مراحل اداری فرستاده نشده‌است.

امیری با بیان برخی از پیگیری‌های خود در باره موضوع بازنشستگی گفته: با آقایان.... در وزارتخانه صحبت کرده‌ام اما آنها سازمان بازنشستگی را مقصر قلمداد می‌کنند و در آخرین پیگیری آقای سلیمان‌زاده، در وزارتخانه اظهار کرد که با آموزش و پرورش شهر تهران تماس می‌گیریم تا پرونده‌ها را به وزارتخانه بفرستند. او پرسش‌هایی خطاب به مسئولان مطرح کرد: آیا صدور احکام جدید و کاهش حقوق و مزایا اجحاف در حق معلمان نیست، آیا کسانی که سال‌ها با صداقت و حقوق پایین خدمت کرده‌اند لیاقت عنوان کارمند عالی‌رتبه را ندارند؟ چرا سازمان بازنشستگی فرهنگیان را مانند کارمندان سایر دستگاه‌ها مقایسه نمی‌کند؟ آیا این سزاوار شان مقام معلم است که چند ماه بدون حقوق در جامعه به حال خود رها شود؟

30سال خدمت و فراموشی مسئولان

حسن افشار، مدیر سابق یکی از مدارس شهر تهران که اکنون بازنشسته‌شده و وضعیتی مانند امیری دارد به همشهری اظهار کرد: تیر‌ماه امسال همزمان با سکته بازنشسته شدم، هم‌اکنون روزانه مبلغ 30 هزار تومان برای فیز‌یو‌تراپی پرداخت می‌کنم درحالی‌که چند ماه است حقوق نگرفته‌ام و امکان استفاده از بیمه تکمیلی درمان راهم ندارم.

او با انتقاد از افرادی که دم از رسیدگی به وضعیت فرهنگیان می‌زنند، گفت: اینک پس از 30 سال خدمت حتی یک نفر از آموزش و پرورش جویای سلامت من نیست و دریغ از یک تلفن و با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور از مسئولان مربوطه می‌خواهم هر چه زودتر اختلاف خود را حل کنند تا شاید وضعیت ما نیز سر‌و‌سامانی بگیرد.

افشار نیز پرسش‌های بسیاری از مسئولان مطرح کرد: چه پاسخی برای کوتاهی در صدور احکام دارید؟ چرا اینگونه به معلمان اهانت می‌شود و کسی هم رسیدگی نمی‌کند؟

وعده حل مشکل صدور احکام

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره بلاتکلیفی حدود 30 هزار فرهنگی لیسانس و فوق‌لیسانس که از بهمن و اسفندماه سال 89 تاکنون بازنشسته شده‌اند، اعلام کرد: ابهاماتی در این ‌زمینه برای سازمان بازنشستگی وجود داشت که با آنها مذاکره شده و مشکل در حال حل شدن است و به زودی احکام این گروه از فرهنگیان صادر می‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه این گروه از فرهنگیان 12 هزار نفر هستند گفت: البته این مشکل همه بازنشستگان لیسانس و فوق‌لیسانس نیست و مدعی شد در برخی استان‌ها مشکل حل شده است.

حاجی‌بابایی مشروط شدن صدور احکام بازنشستگی به ارائه تحقیق را رد کرد و افزود: چنین چیزی صحت ندارد.

کد خبر 150400
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز