گروه ادب و هنر: در حالی که 70‌روز تا آغاز سی‌امین جشنواره فیلم فجر باقی‌مانده، دیروز اولین نشست خبری دبیر جشنواره برگزار شد.

جشنواره فیلم فجر


محمد خزاعی در نشستی که با خبرنگاران داشت، پیش از آنکه نوبت به پرسیدن سؤالات برسد، درباره بسیاری از نکات مبهم جشنواره امسال توضیحاتی را ارائه داد. در شرایطی که دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر با بی نظمی فراوانی برگزار شده، خزاعی قول داد امسال خبری از بی‌نظمی نباشد. این البته وعده‌ای است که هر سال داده می‌شود ولی در روزهای نزدیک به آغاز جشنواره، اولویت اول برگزارکنندگان رونق بیشتر این رخداد سینمایی است تا نظم.

براساس آنچه خزاعی در نشست دیروز مطرح کرد، به نظر می‌رسد امسال دبیر جشنواره از اختیارات بیشتری نسبت به اسلافش برخوردار باشد. به‌خصوص اینکه او از اهدای سیمرغی ویژه به انتخاب دبیر خبر داد و اعلام کرد اگر هیات داوران فیلمی را که بازخورد خوبی نداشته برگزینند، شخصا آن را کنار خواهد گذاشت. خزاعی همچنین از اخلاق، آگاهی و امید به‌عنوان شعار سی‌امین جشنواره فیلم فجر نام برد.حمایت‌های مالی از برگزیدگان جشنواره فجر از دیگر بخش‌های مهم صحبت‌های خزاعی بود.

خزاعی گفت: زمانی که آقای شمقدری من را برای دبیری جشنواره برگزیدند درگیر فیلم «قلاده‌های طلا» بودم و تصمیم نداشتم چنین مسئولیتی را قبول کنم. معتقدم افراد شایسته‌تری وجود دارند اما روزهای آخر فیلمبرداری دوباره این پیشنهاد را مطرح کردند و همان موقع با ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم مشورت کردم که ایشان گفتند جشنواره فیلم فجر باشکوه‌ترین جشنواره‌ای است که در ایام پیروزی انقلاب برگزار می‌شود و وظیفه ماست که در هرچه بهتر برپاشدن این جشن مشارکت داشته باشیم بنابراین در نهایت این مسئولیت را قبول کردم. خزاعی با تقدیر از دبیران پیشین این جشنواره اظهار کرد:‌ برای نخستین‌بار است که دبیری خارج از مجموعه دولتی انتخاب شده که اگر جواب بگیرند، قطعا این روند ادامه پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه تغییراتی در جشنواره فجر امسال به‌وجود خواهد آمد، خاطرنشان کرد: هر حرکتی در جریان فرهنگی برای شکل‌گیری‌اش باید کار کارشناسی انجام شود که بعد از کارشناسی‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم تغییراتی در جشنواره داشته باشیم.

دبیر جشنواره سی‌ام فیلم فجر این دوره را شامل 4بخش اساسی و 22 جزء برشمرد و گفت:‌ بخش اصلی با نام «سودای سیمرغ» به آثار مسابقه سینمای ایران می‌پردازد. قطعا اگر ببینم فیلمی باعث اعتراض می‌شود شخصا آن را کنار خواهم گذاشت که این احترام به مخاطب است؛ بحث جشنواره و اکران را باید از هم جدا کرد. وی با برشمردن جوایز این بخش، از اختصاص سیمرغی به جلوه‌های ویژه بصری خبر داد و اظهار کرد:‌ با توجه به شعار جشنواره، سیمرغ ویژه‌ای هم با این رویکرد به انتخاب دبیر در نظر گرفته شده است. خزاعی از عنوان نام «آیینه سینمای ایران» برای بخش خارج از مسابقه خبر داد و گفت: ستاد جشنواره یکی دو جایزه هم در این بخش اهدا خواهد کرد. دبیر جشنواره از حذف بخش ویدئویی خبر داد و خاطرنشان کرد: بعد از کار کارشناسی که انجام شد این بخش در جشنواره حذف شد. بخش ویدئویی زمانی اضافه شده بود که تولیدات سینمای ایران کم شده بود و برای گرم‌تر شدن جشنواره این بخش اضافه شد، اما در حال حاضر تولیدات بالاست و حدود 60 ، 70 فیلم متقاضی حضور در بخش فیلم‌های سینمایی جشنواره خواهند بود. در آینده جشنواره جداگانه‌ای برای حوزه ویدئو توسط رسانه‌های تصویری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ بعد از تقاضاهای زیادی که صورت گرفت، قرار شد بخشی برای سینمای مستند به‌عنوان سینمای حقیقت‌ در نظر گرفته شود تا آثار بالای 70‌دقیقه که در این دو سال تولید شده‌اند در این بخش با هم به رقابت بپردازند و چند جایزه نیز برای آنان در نظر گرفته شده است. خزاعی با اشاره به بخش فیلمسازان اول اظهار کرد: وقتی مروری به اسامی برگزیدگان این بخش در دوره‌های گذشته می‌کنیم، می‌بینیم که این افراد تا سال‌ها نمی‌توانند فیلم بعدیشان را بسازند، به همین خاطر امسال تصمیم گرفتیم 50‌درصد هزینه‌های فیلم بعدی تأمین شود که این به کارگردان بهترین فیلم اختصاص پیدا می‌کند. وی ادامه داد:‌ برای 5کاندیدای بخش سینمای ایران هم قرار شد رایت ویدئویی فیلمشان به مبلغ 300‌میلیون تومان خریداری شود و اگر خودشان توانستند به قیمت بیشتری عرضه کنند، این کار انجام می‌شود. خزاعی در ادامه به بخش بین‌الملل جشنواره اشاره کرد و گفت: باید استراتژی این بخش عوض شود و به‌دنبال حضور نام‌آوران هالیوود و بالیوود در آن نیستیم و وقت آن شده تا سیاست‌های جدیدی را داشته باشیم. وی افزود: 4 رویکرد ظلم‌ستیزی‌، عدالتخواهی، تروریسم و حقوق بشر و بیداری ملت‌ها موضوعات اصلی ما در بخش بین‌الملل خواهند بود که برگزیدگانش طی مراسمی در 16‌بهمن ماه همزمان با هفته وحدت معرفی می‌شوند.

کد خبر 151832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز