همشهری آنلاین: شورای نظامی حاکم درمصر به دنبال شدت گرفتن اعتراضات مردمی و کشته شدن بیش از 35 تن در این کشور، کمال الجنزوری را به عنوان نخست وزیر جدید مصر معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری سی.‌ان.ان عربی، شورای عالی نظامی مصر کمال الجنزوری، نخست وزیر سابق این کشور را مامور تشکیل کابینه در دوره انتقالی جدید در مصر کرد.

سخنگوی ارتش مصر در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌.ان. ان اعلام کرد که محمدحسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی مصر الجنزوری را به عنوان نخست وزیر آینده مصر انتخاب کرده و وی نیز پس از دیدار با طنطاوی با این امر موافقت کرده است.

الجنزوری در زمان حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر طی سال‌های 1996 تا 1999 نخست وزیری مصر را به عهده داشته است.

وی که هم اکنون 78 سال سن دارد، چهره‌ای شناخته شده برای نسل جوان و معترض امروز مصر نیست و در صورت به عهده گرفتن ریاست دولت، همچنان در برابر شورای نظامی حاکم بر مصر پاسخگو خواهد بود.

در همین حال برخی از مقامات سیاسی و مسئولان مصری انتقادهای شدید را متوجه الجنزوری کرده‌اند و وی را لایق بدستگیری پست نخست وزیری در مصر ندانستند. از جمله این افراد فتحی سرور، رئیس مجلس شعب در زمان حسنی مبارک و نیز زکریا عزمی، رئیس دفتر مبارک و نیز برخی از اعضای پارلمان هستند که وی را متهم به فساد مالی و نیز سوء مدیریت در زمان تصدی پست نخست وزیری در سال 1996 کردند.

فتحی سرور وی را متهم می‌کند که در زمان حکومتش دستوراتی در زمینه تدابیر نظامی شدید به موجب قانون فوق العاده در مصر صادر کرده که صدور چنین حکم‌هایی از سوی وی تجاوز آشکار به حقوق ملی مصری‌ها بود.

ایمن نور از اعضای حزب لیبرالی الوفد نیز وی را متهم کرد که شخصیتی سلطه‌گر و دیکتاتور دارد و عنوان داشت که تصمیمات وی نقض آشکار قانون اساسی و اختیارات پارلمان در زمان خود بوده است.

در همین حال شورای نظامی مصر با اعتراف به کشته شدن افراد بی گناه در حوادث اخیر این کشور از بروز تلفات در حوادث اخیر عذرخواهی کرد.

برخی افسران ارشد عضو شورای عالی نظامی مصر در نشستی با برخی از چهره‌های سیاسی مصر و با حضور رسانه‌ها نسبت به کشته شدن افراد بی‌گناه در حوادث اخیر از سوی شورای نظامی حاکم عذرخواهی کردند.

در این نشست همچنین اعلام شد که انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد و خبرها مبنی بر به تعویق افتادن این انتخابات را رد کردند.

امروز جمعه نیز قرار است یک تظاهرات میلیونی دیگر در میدان التحریر قاهره برگزار شود که طی آن تظاهرکنندگان خواهان برآورده شدن خواسته‌های خود شوند.

کد خبر 152106
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز