مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

سخنان سید مهدی هاشمی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های وزارت کشور در نشست مقدماتی جنبش دو سالانه نرم افزاری مدیریت شهری در پی می آید.

بی تردید دبیرخانه جنبش نرم‌افزاری در عالمانه‌تر کردن حرکت مدیریت شهری کارساز خواهد بود. این واقعیت که مدیریت شهری از علمای این علم جدا نیستند انکارناپذیر است.

بنابراین باید با بسترسازی مناسب زمینه همراه شدن این دو گروه را فراهم کرد. هم اکنون به لحاظ امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور شرایط مناسبی حاکم است و باید از این فرصت استفاده کرد. از سویی وجود اخلاق اداری می‌تواند از بسیاری از مشکلات شهرداریها بکاهد. بنابراین باید پیوست‌های تخصصی و عملیاتی در خصوص چشم انداز 20 ساله کشور تدوین شود.


   از سویی باید بپذیریم که بهبود مدیریت شهری باید  پلکانی صورت گیرد و در ابتدا باید اصول و مبانی کلی بر اساس حقیقت‌ها استخراج شود و بر مبنای آن به موضوعات اجرایی در زمینه شهرسازی دست یابیم.


 بر اساس اطلاعات موجود سه مرحله برای تدوین دستورالعمل زندگی شهری مشخص است: حفظ وضع موجود، بهبود اضطراری ساختارها و برنامه‌ریزی برای اصلاح ریشه‌ای که از جمله گام‌های اساسی در این مسیر است.


 برای بهبود سیستم حمل و نقل کشور نمی‌توان منتظر اصلاح تمامی زیر ساخت‌های موجود بود و نباید اجازه داد تا سهم حمل و نقل عمومی در شهر کاهش یابد.


  در  تبصره 13 بودجه سال جاری بر موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت و نوسازی خودروهای فرسوده در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط‌زیست تاکید شده است. بنابراین توسعه حمل و نقل عمومی از طریق گسترش اتوبوس، مینی‌بوس و ون باید سریع انجام گیرد، و موضوع توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی نیز در آینده نزدیک حل‌شود.

  این امید نیز در این روزها بیشتر شده است که طرح جامع شهر تهران به زودی به تصویب می‌رسد و مبنایی برای کار شهرسازی خواهد بود؛ هر چند ایراداتی به این طرح وارد است و اما داشتن قانون بهتر از بی‌قانونی است.   موانع زیادی در مسیر مدیریت شهری وجود دارد.

 مدیریت شهری نیز دستش برای تمامی امور شهری باز نیست. در موضوعی مانند مدیریت شهری باید با دیدگاههای اسلامی و ایرانی تولیدگر بود و نمی‌توان به واردات تکیه کرد.

 
مدیریت شهری به معنای عام مسئولیت تفکیک شده در بخش‌های مختلف است ولی آنچه طبق قانون وظیفه سازمان شهرداریها و دهیاری‌هاست تشکیل شورای هدایت کلی، پشتیبانی و نظارت عملی بر مجموعه‌های مدیریت شهری است و ما به نحوی عمل می‌کنیم که هدایت، پشتیبانی و  نظارت موجب سلب اختیار از مدیریت شهری نشود و شوراها بتوانند به وظیفه اصلی خود عمل کنند.

کد خبر 15258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز