پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آن‌لاین – محمد رسولی: فروش کامپیوترهای کوچک و جیبی موسوم به PDA در سال 2006 با رشد چشمگیری روبرو بوده است و صادرات آن با 18.4 درصد رشد نسبت به سال قبل، به 17.7 میلیون عدد رسیده است.

طبق گزارش چاپ شده از شرکت تحقیقاتی گارتنر، شرکت بلک‌بری سهم عمده‌ای در فروش Personal digital assistants در سراسر جهان داشته است. این در حالی است که شرکت قدیمی Palm روند نزولی و بسیار بدی داشته است. در این بین، دستگاههایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند  با 38.8 درصد رشد نسبت به سال قبل، 10 میلیون فروش داشته‌اند.

بلک‌بری که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کند، در بین تمام شرکتها در رتبه اول قرار گرفته و با 10 درصد رشد نسبت به سال قبل ، 3.5 میلیون PDA در سال 2006 فروخته است. شرکت Palm با 29 درصد کاهش در فروش در سال 2006، تنها 2.8 میلیون واحد فروخته که باعث 11.1 درصد کاهش در قیمت سهام این شرکت شده است.

HP  نیز با 24.1 درصد کاهش فروش در سال 2006 تنها موفق به فروش 2.3 میلیون واحد PDA شده که شکست بزرگی برای آنها‌محسوب می‌شود و کاهش9.7 درصدی سهام آنها را در بر داشته  است. البته نتایج این تحقیق باعث اعتراض برخی از شرکتها شده است زیرا بسیاری از آنها اعتقاد دارند که در این تحقیق، تفاوتی بین تلفن‌های همراه پیشرفته موسوم به Smart  و کامپیوترهای جیبی که کاملا دارای سیستم‌عامل و کی‌بورد هستند، قائل نشده و همه را در یک گروه قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال بلک‌بری مدل 8700 تنها یک گوشی همراه Smart  است که می‌توان با آن ایمیل خود را چک کرد و به عنوان یک دفترچه کار و گوشی از آن استفاده کرد، در حالیکه مدل 7100 آن کاملا یک کامپیوتر کوچک بوده که دارای کی‌بورد است.

لازم به ذکر است PDA در مقایسه با بازار تلفن همراه، دارای بازار بسیار کوچکی است و بنابر گزارش شرکت IDC در سال 2006 برای اولین بار یک میلیارد گوشی تلفن همراه در جهان به فروش رسیده است.

کد خبر 15305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز