گروه شهری: دستگاه حفار خودکار تونل‌ (TBM)، یکشنبه گذشته با حضور خبرنگاران و مدیران شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) به ایستگاه راه‌آهن از خط3 متروی تهران رسید.

مترو

ساخت بخشی از تونل‌های خط 3 متروی تهران حدفاصل منطقه قلعه‌مرغی تا جنوب چهارراه‌ولیعصر به‌صورت مکانیزه و توسط یک دستگاه حفار از نوع متعادل‌کننده فشار زمین با طول تقریبی 120متر و قطر حفاری حدود 19.5 متر انجام می‌شود. این دستگاه در حال حاضر به ایستگاه راه‌آهن رسیده است. این دستگاه حفار روزانه قادر است حدود 10 تا 18 متر را حفاری ‌کند.

در مراسمی که صبح یکشنبه در عمق 24 متری از زمین و با حضور کارکنان بخش حفاری که در دو سمت مسیر عبور دستگاه حفار قرار داشتند، برگزار شد، ذبح گوسفند و فوران آبی که برای خنک کردن دستگاه حفار به کار گرفته می‌شد از شکاف دیواره‌های تونل، حال و هوای تازه‌ای به اجرای این مراسم داد.

در ادامه این مراسم، هابیل درویشی ضمن پاسخ به سؤالات خبرنگاران جزئیات اجرای تونل‌سازی‌ در خط 3 مترو را تشریح کرد و گفت: خط 3 متروی تهران با طول تقریبی 35کیلومتر و با 28ایستگاه از کمربندی آزادگان آغاز شده و با گذر از بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، منیریه، چهارراه ولیعصر، بزرگراه صیاد تا میدان قائم امتداد دارد که عملیات اجرایی آن در حال اجراست. در حال حاضر در هر 28ایستگاه این خط، کارکنان فعال هستند تا با سرعت، احداث این خط انجام شود. ساخت بخشی از تونل حدفاصل منطقه قلعه مرغی از میدان زمزم (ایستگاه B3) تا چهارراه امیراکرم که جنوب چهارراه ولیعصر است، توسط دستگاه حفار انجام می‌شود. دستگاه حفار به کار گرفته شده در این بخش که یکی از 4دستگاه حفار فعال در شهر تهران است، با قطر حفاری 9/19 متر، تونل‌سازی‌ را برعهده دارد.وی در ادامه افزود: بیش از 50کارگاه و بیش از 3هزار نفر به‌صورت شبانه‌روزی در این ایستگاه‌ها کار می‌کنند.

هابیل درویشی ضمن اشاره به تخصص کارکنان ایرانی ابراز داشت: این برای نخستین بار است که دستگاه حفار وارد ایستگاه می‌شود، ضمن اینکه از افتخارات ماست که این دستگاه تماما توسط متخصصان ایرانی کار می‌کند و روزانه قادر است به‌طور میانگین 15متر را حفر کند؛ البته ما تا 20 متر هم رکورد داشته‌ایم.درویشی در ادامه به هزینه نگهداری این دستگاه‌ها پرداخت و افزود: هزینه نگهداری این دستگاه‌ها در ماه بین 3 تا 5 میلیارد تومان است که با توجه به فعالیت3 دستگاه دیگر در تونل‌های متروی شهر تهران می‌توان گفت که هر ماه حدود 20میلیارد تومان هزینه نگهداری این دستگاه‌ها می‌شود، ضمن اینکه هزینه حفر هر کیلومتر تونل هم در حدود 50میلیارد تومان برآورد می‌شود.مدیرعامل مترو در ادامه با بیان محاسن استفاده از این دستگاه‌ها ابراز داشت: از محاسن خیلی مهم این دستگاه‌ها عدم‌ریزش کارگاه‌هاست که با توجه به محل عملیات خط 3 که بافت‌های سنتی در مسیر آن بسیار است، مؤثر و کارساز است. سرعت و دقت در اجرای کار هم از دیگر مزایای این دستگاه‌هاست که ما حتی بدون یک درصد خطا تونل را حفر می‌کنیم.

هابیل درویشی در ادامه به جزئیات زمان‌بندی خط 3 اشاره کرد و گفت: خط 3 طی 3 بازه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد. در فاز اول تا پایان امسال بهره‌برداری 70درصد از مسیر تا مصلای تهران محقق می‌شود که براساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته تا نیمه سال آینده به چهارراه ولیعصر خواهیم رسید. فاز دوم که از کمربندی آزادگان تا چهارراه ولیعصر با طول 12کیلومتر خواهد بود تا پایان سال 91 به بهره‌برداری می‌رسد. فاز سوم هم تا پایان سال 92 به اتمام می‌رسد، ضمن اینکه برای خط 3 یک هزار و 20 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است.در پایان این مراسم تمام کارکنان این ایستگاه به همراه مدیرعامل شرکت مترو و مسئولان دیگر عکس یادگاری گرفتند.

دستگاه‌های حفار در خطوط دیگر

شایان ذکر است که 2 دستگاه دیگر حفار تونل، در خط 7 مترو به کار گرفته شده‌اند. محل ورود دستگاه حفار پروژه خط 7، تقاطع بزرگراه شهید نواب صفوی و خیابان قزوین در نظر گرفته شد؛ در این ارتباط شفت ورودی به طول 200 متر، عرض 17 متر و عمق 23 متر در این منطقه احداث شد. قطعات این دستگاه به تهران حمل شد و در محل شفت، در عمق 23 متری از زمین مونتاژ شد. تجهیزات و متعلقات این دستگاه پس از مونتاژ، مجموعه‌ای به طول بیش از یکصد متر را تشکیل داد که از یک طرف زمین را حفاری و خاک حاصله را به بیرون منتقل می‌کند و از طرف دیگر قطعات پیش ساخته بتونی را به‌طور اتوماتیک دریافت و نصب می‌کند.

پس از آن، یک دستگاه حفار تونل دیگر نیز در خط 7 متروی تهران به کار گرفته شد. این دستگاه در کارگاه این خط واقع در تقاطع بریانک و بزرگراه نواب وارد خط مترو شد تا حفاری تونل خط‌7متروی تهران را تکمیل کند. خط 7 متروی تهران به طول 27کیلومتر و دارای 25 ایستگاه است. این خط مترو از شهرک امیرالمؤمنین(ع) واقع در منطقه جنوب شرق تهران در امتداد شرقی - غربی آغاز می‌شود و پس از عبور از تقاطع محلاتی - 17 شهریور و میدان محمدیه در تقاطع نواب - قزوین تغییر جهت داده و در امتداد جنوبی - شمالی مسیر آن ادامه دارد و به موازات تونل توحید و عبور از کنار برج میلاد در منطقه سعادت‌آباد، واقع در شمال غرب تهران پایان می‌یابد.

این خط با عمق حدود 27 متر، عمیق‌ترین خط متروی تهران نیز محسوب می‌شود.پیش‌بینی شده فاز اول این خط سال آینده به بهره‌برداری برسد. شرکت مترو یک دستگاه دیگر حفر تونل را نیز در خط 6 فعال کرده است. عملیات اجرایی ساخت خط 6 متروی تهران با استفاده از دستگاه حفار اتوماتیک چندی پیش در دولت‌آباد شهرری آغاز شد. خط 6 متروی تهران به طول 31کیلومتر، با 27 ایستگاه از شهرک دولت‌آباد در جنوب شرقی تهران آغاز می‌شود و تا سولقان در شمال‌غربی تهران ادامه می‌یابد.

پروژه خط 6 مترو طی 3 سال اجرا می‌شود که فاز نخست آن شامل 10 ایستگاه به طول 11 کیلومتر، حدفاصل دولت‌آباد تا بزرگراه شهید صیاد شیرازی است.همچنین فاز دوم این خط نیز با 5ایستگاه به طول 5 کیلومتر، حدفاصل بزرگراه صیاد شیرازی و پارک لاله احداث خواهد شد و درنهایت فاز سوم با 12 ایستگاه و 15کیلومتر طول، حدفاصل پارک‌لاله تا سولقان اجرایی خواهد شد.

کد خبر 153107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز