گروه شهری: بودجه سال 91 شهرداری تهران ظرف یک ماه آینده تقدیم شورای اسلامی شهر خواهد شد.

سید مناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری در پاسخ به سؤال همشهری در مورد بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: برای تهیه لایحه بودجه سال 91 کمیته‌های مختلفی در حوزه تامین منابع، تدوین و دستورالعمل و آسیب شناسی بودجه تشکیل شده است تا پس از بررسی آسیب‌های بودجه امسال بتوانیم برنامه دقیق تری برای بودجه سال آینده شهرداری تهران تهیه کنیم.

مناف هاشمی ضمن اشاره به اینکه مسائل اقتصادی کشور بر درآمد شهرداری مؤثر است گفت: ارزیابی و پیش‌بینی ما این است که ظرف 15 تا 20 روز آینده ارقام بودجه سال 91 و اولویت‌های شهرداری تهران در این‌باره احصا شود و حداکثر ظرف یک ماه آینده نیز لایحه بودجه سال 91 با رقم 7 تا 8 هزار میلیارد تومان به‌منظور تصویب به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که شهرداری تهران موفق شده است بیش از 30 درصد درآمدهای خود را پایدار سازد و متعاقب آن از سهم فروش تراکم به‌عنوان درآمد ناپایدار برای مدیریت شهری بکاهد.

معاون شهردار تهران سال 90 را از بهترین سال‌های بودجه‌ای شهرداری دانست و گفت: شورای اسلامی شهر تهران در جلسه اخیر خود یک هزارو 818 میلیارد تومان متمم بودجه شهرداری تهران را به تصویب رساند که قرار است صرف 12 پروژه بزرگراهی و دریاچه چیتگر شود.

هاشمی به برخی طرح‌ها مثل بزرگراه‌های شهید باقری، شهید صیاد شیرازی، امام علی، تونل صدر - نیایش و دریاچه چیتگر اشاره کرد که طی سال‌های 90 و 91 به پایان می‌رسد.

وی ضمن تقدیر از حمایت شورای اسلامی شهر تهران از متمم بودجه و بی‌سابقه خواندن این همکاری و پشتیبانی گفت: حدود 90 درصد درآمدهای نقدی و 180 درصد در بخش درآمدهای غیرنقدی شهرداری ظرف 6 ماه اول سال محقق شده است که نسبت به سال گذشته 30تا 40 درصد رشد به چشم می‌خورد.

سید مناف هاشمی درمصاحبه دیروز خود با خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه در سال 90 کمترین انحراف از بودجه در شهرداری تهران رخ داده است گفت: در این‌باره به‌صورت هفتگی یا ماهانه گزارش‌های نظارتی برای مدیریت شهری ارسال می‌شود که هدف از این گزارش‌های نظارتی پرهیز از انحراف بودجه است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به ردیف‌های بودجه کل کشور برای شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: براساس قانون، دولت باید 60 درصد از محل درآمد جرایم راهنمایی و رانندگی را به شهرداری‌ها اختصاص دهد که در این زمینه جلساتی برگزار شده و بخش قابل توجهی وصول شده اما تا‌کنون تخصیص نیافته است و پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 300 تا 400 میلیارد تومان از این میزان به شهرداری‌ها اختصاص یابد.

هاشمی به قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه ارتباط خوبی با سازمان مالیاتی وجود دارد و تا‌کنون 500 میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری، از محل عوارض سیگار، دخانیات، بنزین و سوخت در سال 90 براساس قانون بودجه کل کشور مقررشده تا 10درصد قیمت فروش بنزین به حساب شهرداری‌ها واریز شود که از این محل نیز تا این تاریخ 50 میلیارد تومان دریافتی داشتیم که تا پایان سال باید این رقم به 300 میلیارد تومان برسد.

هاشمی گفت: از محل یارانه بلیت مترو 28میلیارد تومان و در بخش یارانه بلیت اتوبوس نیز 21میلیارد تومان وصول شده است؛ با وجود اینکه انتظار کمک‌های بیشتری از دولت داشتیم اما بازهم جای تشکر دارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ پروژه اجرایی بدون اجازه شورا و بدون ردیف مصوب انجام نمی‌شود گفت: بودجه شهرداری تهران تلفیقی از 3 منبع است که یک بخش آن به بودجه کل کشور گره خورده است مانند بحث هدفمندی یارانه‌ها و اگر به موقع جبران نشود به انحراف در بودجه منجر خواهد شد.

کد خبر 153542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز