جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

ترجمه و تدوین - زهرا خدایی: آشنایی با نیکلا سارکوزی نامزد جناح راست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

با گذشت مدت زمان اندکی از آغاز دوئل انتخاباتی بین نیکلا سارکوزی و سگولن  رویال، طبق نظرسنجی‌ها، نیکلا سارکوزی تا به اکنون شانس بیشتری برای برنده شدن در انتخابات دارد. تلاشهای بی‌شائبه سارکوزی در جلب آراء فرانسوی‌ها و اقدامات وی در این راستا، موضوعی نیست که پیشینه آن به آغاز و یا قبل از دوئل انتخاباتی وی با رقیبش بازگردد، به طور حتم سارکوزی، بلافاصله پس از روی کار آمدنش در حزب اتحاد جنبش مردمی فرانسه (حزب حاکم) یعنی از نوامبر سال  2004، زمانی که وی توانست با کسب اکثریت آراء ریاست حزب را به دست آورد، فعالیت‌ها و اقدامات انتخاباتی خود را آغاز کرد. وی بلافاصله پس از کسب کرسی ریاست حزب، به منظور جلب نظر و آراء جامعه قدرتمند و صاحب نفوذ یهودیان فرانسه، اسرائیل  ملاقات با سران رژیم صهیونیستی را به عنوان اولین مأموریت حزبی خود برگزید.

در آن مقطع زمانی بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران راستگرا و همچنین جامعه یهودیان و صهیونیست‌ها اقدام سارکوزی را بسیار مدبرانه و هوشمندانه و  حتی شروعی برای فعالیت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال  2007 دانسته و بسیاری دیگر از جمله جامعه پرجمعیت مسلمانان، فرانسه، این اقدام وی را مورد سرزنش قرار دادند. اما ذکر این نکته ضروری است که قطعاً  سارکوزی به عنوان مدیری مدبر و دوراندیش فعالیت‌های انتاباتی خود را با روی کارآمدنش در رأس حزب UMP آغاز کرد و هر اقدام وی در رأس این حزب، با برنامه‌ای از پیش تعیین شده، هدف مهم‌تری از جمله کسب کرسی ریاست جمهوری فرانسه را دنبال می‌کرد.

سارکوزی به عنوان چهره‌ای قدرتمند و شناخته شده در فرانسه از محبوبیت زیادی در بین اقشار مختلف جامعه برخوردار است، تحلیلگران معتقدند که وی می‌تواند با اقدامات و توانمندی‌هایی  که دارد (همچنان که خود وی نیز بدان اشاره نمود) فرانسه‌ای جدید را بنا کند.

از این رو گزارش حاضر قصد دارد، ضمن ارائه مختصری از پیشینه شخصی، علمی و  خبری  نیکلا سارکوزی، جایگاه وی در جامعه فرانسه، شانس وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری   2007  و برنامه‌های اعلام شده از سوی وی را مورد بررسی قرار دهد.

پیشینه شخصی و علمی
نیکلا سارکوزی در  28  ژانویه سال   1955  در شهر پاریس از پدری مجارستانی و مادری یهودی به دنیا آمد. پدر وی ناشر و مادرش وکیل بود. سارکوزی دارای فوق لیسانس حقوق خصوصی و دانشنامه افتخاری علوم سیاسی از مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی پاریس است. حرفه اصلی سارکوزی تا پیش از روی کار آمدن وی در سمت وزارت کشور، وکالت بوده و در حال حاضر نیز عضو کانون وکلای پاریس است.

پیشینه سیاسی و حزبی
سارکوزی فعالیت‌های سیاسی خود را در سال  1977 با شغل مشاور شهردار در شهر نویی سورنس فرانسه شروع کرد. وی از آن پس متصدی پست‌های متفاوت و متعددی از جمله شهردار،  نماینده مجلس و بسیاری دیگر، در حوزه داخلی، بود. در حوزه فعالیتهای حزبی نیز وی به عنوان یک فعال، متصدی سمت‌هایی همچون عضو حزب راستگرای «اتحاد برای جمهوری» (PRP)، عضو دفتر سیاسی حزب مذکور، دبیر کل حزب راستگرای «اتحاد برای جمهوری» و... بوده است که مهم‌ترین آنها در حوزه حزبی تصاحب کرسی ریاست  حزب UMP با کسب اکثریت آراء یعنی1/85% در 28 نوامبر سال  20004 بود. وی همچنین در حوزه پست‌های وزارتی متصدی سمت‌هایی همچون وزیر بودجه و دارایی (1995-1993)، وزیر ارتباطات (1995-1994)، سخنگوی دولت (1995-1993)، وزیر کشور (2004-2002) و وزیر اقتصاد، دارایی و صنایع (از ماه مارس تا نوامبر  20004)  بوده است. از زمان استعفای رافارن، یعنی از ماه می  2005 تاکنون وی مجدداً پست وزارت کشور فرانسه را در اختیار دارد.

انتخابات ریاست جمهوری سال  2007: آراء و مواضع
نیکلا سارکوزی خبر کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را رأساً در روز  29 نوامبر سال  2006، طی مصاحبه‌ای، اعلام کرد. شعار انتخاباتی وی با عنوان ایجاد اعتماد سیاسی و نظم در حرکت توانسته است آراء قشر قابل توجهی ازتاجران، کارگران، صاحبان صنایع بزرگ و بازنشستگان را به خود جلب کند. وی هم‌اکنون، بنابر نظرسنجی‌های موجود، با کسب  52  درصد آراء فرانسویان، امتیاز بیشتری نسبت به رقیبش در اختیار دارد. طبق نظرسنجی‌های  موجود، سارکوزی در  نزد فرانسوی‌ها دارای چهره‌ای شجاع و جسور است که می‌تواند فرانسه را به سمت تحولی بزرگ سوق دهد.

در مقابل، رقیب سارکوزی، خانم رویال طبق نظرسنجی‌ها با   48 درصد آرا کمی از سارکوزی عقب‌تر بوده و طبق اعلام مطبوعات وی تنها توانسته است  آراء اقشار فرهنگی جامعه را به دست آورد. محور اصلی شعارها و مباحث رویال حول محور مسائل اجتماعی، از جمله بهبود وضعیت اشتغال، گسترش پروژه‌های آموزشی و ساماندهی مهاجرت خلاصه می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری در حالی آغاز  می‌شود که جامعه فرانسه سال پرفراز و نشیبی را در عرصه اقتصادی پشت سر نهاد، به گونه‌ای که بسیاری از جناح‌هایی که تا چندی پیش در یک اردو فعالیت می‌کردند، در حال حاضر به مقتضای شرایط در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. با همه تلاشی که سارکوزی طی دو دهه اخیر برای روی  کار آوردن  شیراک در پست ریاست جمهوری انجام داد بروز بحران‌ها و تنش‌های اقتصادی و از همه مهم‌تر کسب کرسی ریاست جمهوری سارکوزی را در  جبهه مخالف شیراک و دومینیک دوویلپن،  نخست‌وزیر، قرار داده است. در طی این مدت عواملی همچون آراء منفی مردم فرانسه به قانون اساسی اتحادیه اروپا،  برکناری رافارن، نخست وزیر سابق، پیشنهاد قانون جدید کار که اعتصابات گسترده‌ای را در سطح فرانسه به همراه داشت، مشکلات  اقتصادی  را در کشور دامن زده و سبب شده تا سارکوزی در جناح مقابل شیراک و دوویلپن قرار گیرد. سارکوزی در طول این دو سال مدام با شیرک و ویلپن، برسر مسائل داخلی، در ستیز بود. از این رو بسیاری از طرفداران سارکوزی معتقدند که وی این توانایی را دارد که گام‌های مؤثری را در  حل مشکلات اقتصادی جامعه برداشته و به این تنش‌ها پایان دهد.

اما همه مسائل ویژگی روابط به مشکلات و تنش‌های اقتصادی ختم نمی‌شود. یکی از دلایل نگرانی شیراک بیم از این مسئله است که سارکوزی جامعه را به سمت سیاست‌های آمریکایی سوق می‌دهد؛ و سعی دارد تا ارزش‌ها و روش‌های آمریکایی را در کشور ارج دهد. در تأیید این امر اخیراً مطبوعات فرانسوی، از جمله روزنامه فیگارو و لیبراسیون، اخیراً  با انتقاد از این مسئله،  با درج سخنرانی سارکوزی ر مقابل کنگره یهودیان آمریکا در آوریل  2004،  اعلام کردند که «سارکوزی دوستان آمریکایی خود را مطمئن می‌کند.» لازم  به ذکر است که سارکوزی در جلسه کنگره یهودیان آمریکا در نیویورک اعلام کرده بود: «بسیاری ازفرانسوی‌ها من را سارکوزی آمریکایی خطاب می‌کنند، این مسأله باعث غرور من است، چرا که من مرد عمل هستم و آنچه را که می‌گویم عملی می‌کم. من سعی دارم پراگماتیک (عمل‌گرا)‌باشم؛ آری من بسیاری از ارزش‌های آمریکایی را می‌پذیرم.» وی همچنین در جلسه مذکور اعلام کرد که فرانسه نیز یکی از کشورهایی خواهد بود که در مقابل تروریسم اسلامی خواهد جنگید و آمریکا می‌تواند فرانسه را در این راه دوست و همراه خود بداند.

برخی از مطبوعات فرانسوی معتقدند که سارکوزی از جمله افرادی است که سیاست‌ها و اندیشه‌هایی بسیار شبیه به بوش دارد؛ چرا که از همان اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌های بوش از جمله کاهش آزادی، به نام امنیت، بازار آزاد اقتصادی و استفاده ابزاری از ترس برای توجیه مبارزه با تروریسم پیروی می‌کند؛  و همچنان که بوش در عراق  قادر به کنترل تروریسم نیست، سارکوزی نیز با اتخاذ سیاست‌های مشابه، با توجه به گستردگی تنوع نژادی در فرانسه، این کشور را با بحران و تنش مواجه می‌سازد.

به عبارتی، یکی دیگر از دلایل نگرانی شیراک آن است که همه تلاش‌ها و ارزش‌هایی که وی در طول ریاست جمهوری خود در مخالفت با سیاست‌های آمریکا در دنیا انجام داده بود، به وادی فراموشی سپرده شده، و طیف جدیدی از آراء و افکاری که سمت و سوی آمریکایی دارد، وارد کشور شود.

اهداف و برنامه‌های سارکوزی
از حیث اقدامات و فعالیت‌های اجرایی، در حوزه داخلی، گفته می‌شود که سارکوزی در مدت تصدی خود در پست‌های مختلف وزارتی، خدمات زیادی را به ثمر رسانده است که از جمله می‌توان به تلاش در  جهت کاهش کسر بودجه، افزایش میزان امنیت در کشور، سامان‌دهی وضعیت مهاجرت و مهاجرین و مبارزه با نژاد پرستی، بالاخص یهود ستیزی، اشاره کرد.

وی با علم به این امر که در دوران صدرات دوویلپن، در طی دو سال اخیر، جامعه با بحران‌ها و تنش‌های اقتصادی  زیادی روبه‌رو بوده است، والیزه‌نشینان در حل آن با مشکل مواجه بودند، می‌کوشد تا با ارائه گزارشی از عملکرد دوران وزارت خود، و ارائه مستنداتی از موفقیت‌های خود (هر چند اندک) امتیاز بیشتری نسبت به رقیبش کسب کند. وی اخیراً  در یکی از گزارشات خود با ارائه بیلانی از فعالیت‌های خود، طی دوران تصدی در پست وزارت کشور، با ارائه آمار و ارقام، افزایش ضریب امنیت در کشور را یکی از موفقیت‌های خود اعلام نموده است.

همچنین در این گزارش سارکوزی اعلام کرده بود که طی سال‌های   2000 تا 2005 کشور فرانسه شاهد رشد بی‌رویه مهاجرت‌های بی‌برنامه بوده است، اما در دوران تصدی وی در سمت وزارت کشور، در حدود   57/2 درصد  از میزان مهاجرت کاسته شده است. از همین رو سارکوزی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اهداف و برنامه‌های خود را ساماندهی وضعیت مهاجرت با شعار «مهاجرت برنامه‌ریزی شده به جای مهاجرت بی‌رویه»‌قرار داده است.
همچنین گفته می‌شود که اقدامات سارکوزی در مبارزه با نژادپرستی، بالاخص یهودستیزی، در فرانسه بسیار قابل توجه بوده و استقبال چشمگیر جامعه یهودیان فرانسه را به دنبال داشته است. ایمن سازی مدارس یهودی در فرانسه اولین اقدامی بود که سارکوزی  بلافاصله پس از روی کار آمدنش در پست وزارت کشور انجام داد. از این رو وی در نزد جامعه یهودیان و صهیونیست‌های با نفوذ فرانسه از حمایت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اقدامات و پیگیری‌های مستمرانه سارکوزی در مبارزه با یهود ستیزی سبب شد تا وی در سال  2003 به دلیل فعالیت‌ها و تلاش‌هایش در این راستا از یک سازمان صهیونیستی آمریکایی، به نام سایمون ویزنتال، با دریافت جایزه‌ای مورد تقدیر قرار گیرد. گفتنی است که پیگیری این سیاست از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف سارکوزی خواهد بود.

جمع‌بندی
با نگاهی اجمالی به تجزیه و تحلیل مطبوعات و رسانه‌ها، به نظر می‌آید تعابیر و قرائت‌های مختلفی در باب احتمال روی کار آمدن سارکوزی و بررسی وضعیت جامعه فرانسه وجود دارد. برخی معتقدند سارکوزی با سیاست‌هایی شبیه سیاست‌های کاخ سفید، فرانسه را با تنش و اختلافات اجتماعی روبه‌رو می‌سازد، اما طیف وسیعی از جامعه، با ایمان به توانمندی‌های وی، عقیده دارند که سارکوزی مرد عمل بوده و می‌تواند شعارهای اصلاحاتی خود را عملی کند و به پروژه‌ها و برنامه‌های ناکام الیزه‌نشینان روحی تازه بخشیده و جامه عمل بپوشاند. به عقیده فرانسوی‌‌ها سارکوزی در عرصه بین‌الملل نیز چهره‌ای شناخته شده، مورد اعتماد و قدرتمند است.

هر چند که رقیب انتخاباتی وی، خانم رویال، سعی دارد با مسافرت به کشورهای اسرائیل و چین، علاوه بر فعالیت در عرصه داخلی، در عرصه سیاست خارجی نیز فعال باشد، اما با توجه به آمار و ارقام، به نظر می‌رسد که سارکوزی از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و فرانسوی‌ها کارنامه فعالیت‌های وی را پذیرفته و به ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی کشور امیدوارند.

1. www.wikipedia.fr 
2. www.lefigaro.fr
3. www.syti.net/axebushsarkozy.htm1
4. www.liberation.fr
5. www.objectif-info.com/chronique.htm
6. www.interieur.gour.fr

کد خبر 15396

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز