آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها که در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان شدت می‌گیرد، این روزها بحث‌های بسیاری را برانگیخته است.

آلودگی هوا

بسیاری از مسئولان شهری و دولتی بر این نکته تاکید دارند که منشأ بیش از 80 درصد آلودگی‌هوا در تهران و برخی کلانشهرها، ناشی از خودروهاست و کارشناسان معتقدند که توسعه حمل‌ونقل عمومی، بالابردن استانداردهای خودروها، افزایش استاندارد سوخت، سختگیری در مورد انجام معاینه فنی خودروها و افزایش استاندارد موتورسیکلت‌ها و کاهش صنایع آلاینده، می‌تواند آلودگی هوا را به‌شدت کاهش‌ دهد. اجرای برنامه‌ای که شامل همه موارد یادشده باشد، از وظایف سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور است و نیاز به پیگیری و نظارت این سازمان دارد؛ امری که کارشناسان معتقدند سازمان حفاظت محیط زیست جدیتی در مورد آن به خرج نداده است. این موضوع بحث گفت‌و‌گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه2 سیما را به خود اختصاص داد.

رئیس سازمان محیط‌زیست در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه‌2 سیما در پنجشنبه شب مدعی شد که تمامی شهرداری‌های کشور به وظایفشان در زمینه کاهش آلودگی هوا به‌خوبی عمل کرده‌اند جز شهرداری تهران.این در حالی است شهرداری تهران بنا بر وظایفش حمل‌ونقل عمومی را در تهران به‌خوبی توسعه داده و این اقدام دو جایزه معتبر جهانی را برای این نهاد به همراه آورده است. اما پنجشنبه‌شب معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در انتقاد به عملکرد سازمان محیط‌زیست و عدم‌اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست وظایف خود را «هبه» کرده و به همین دلیل مشکلات موجود در زمینه آلودگی هوا نیز افزایش پیدا کرده است.

وحید نوروزی که میهمان تلفنی برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه پنجشنبه 24 آذر بود، در پاسخ به ادعاهای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: این سازمان که متولی محیط‌زیست کشور است اگر به وظایف خود خوب عمل می‌کرد کیفیت هوای تنفسی به این وضعیت نمی‌افتاد. وی که گفت‌وگوی تلفنی‌اش با این برنامه ناتمام ماند، افزود: اگر اجازه می‌دادند و مصاحبه‌ام را نیمه تمام نمی‌گذاشتند حرف‌های زیادی برای گفتن با بینندگان داشتم.

وی با اشاره به اینکه از موقعی که سازمان حفاظت محیط‌زیست وظایف خود را «هبه» کرده مشکلات موجود در زمینه آلودگی هوا نیز افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: بهترین و مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوا گسترش حمل‌ونقل عمومی است و عمده‌ترین وظایف شهرداری‌ها در این زمینه نیز همین موضوع است که طی دو سال اخیر منجر به کسب دو جایزه بزرگ و معتبر بین‌المللی برای شهرداری تهران شده است.نوروزی تصریح کرد: اسباب شگفتی و تعجب است که داعیه‌داران حفظ محیط‌زیست از ادای بدیهی‌ترین تکالیف و انجام ساده‌ترین وظایف خود در برابر مردم شانه خالی می‌کنند.

بی تفاوتی در برابر پنج ساله شدن معاینه فنی

وی به عدم‌پرداخت مطالبات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کردو گفت: به‌عنوان نمونه در مورد یارانه بلیت مترو که حق مردم تهران است درحالی‌که امسال شهرداری تهران 88 میلیارد تومان پرداخته است، دولت با وجود گذشت حدود 10 ماه از سال تنها 28 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

نوروزی با بیان اینکه مصداق بی‌تفاوتی و کم کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست در معافیت 5 ساله خودروهای نو از معاینه‌فنی مشهود است، گفت: لایحه مذکور از جانب دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما نه در زمان ارسال این لایحه از سوی دولت و نه در زمان تصویب آن از سوی مجلس متأسفانه سازمان محیط‌زیست اقدام عملی انجام نداد.

برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اجرا نمی‌شود

وی با طرح این موضوع که مسئولان دولتی که زمانی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را نمایشی اعلام می‌کردند، یک سال است منتظر رونمایی برنامه جدید جامع کاهش آلودگی هوا از سوی این دولت هستند، اعلام کرد: مردم تا کی باید منتظر بمانند تا برنامه جامع کاهش آلودگی هوا رونمایی‌شود؟ نوروزی که از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست متهم به فرافکنی شده اما امکان پاسخگویی به این اتهام را پیدا نکرده بود، گفت: اگر قرار باشد شخصی متهم به فرافکنی شود آن شخص مسئول سازمانی است که مسئولیت حفاظت از محیط‌زیست را دارد اما زمانی که شاهد تخریب محیط‌زیست کشور هستیم مقابل چشم میلیون‌ها بیننده همه چیز را به قول مجری این برنامه سفید و به‌اصطلاح گل و بلبل نشان می‌دهد.

همه خوب عمل کرده‌اند جز شهرداری تهران

براساس این گزارش رئیس سازمان محیط‌زیست که از سخنان شفاف و صریح معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک که نیمه تمام گذاشته شد بر افروخته شده بود، ادعا کرد: همه دستگاه‌ها و همه شهرداری‌های کشور به تکالیف خود خوب عمل می‌کنند اما تنها شهرداری تهران به تکالیف خود در زمینه فضای سبز و حمل‌ونقل عمومی خوب عمل نمی‌کند.

در این هنگام وی که پیش از سخنان نماینده شهرداری تهران از همکاری تمام دستگاه‌ها با برنامه‌های کاهش آلودگی هوا تعریف و تمجید کرده بود، در پاسخ به پرسش مجری که با تعجب از او پرسید شما که تا چند دقیقه قبل اعلام کردید همه دستگاه‌ها خوب همکاری کرده‌اند، گفت: همه خوب عمل کرده‌اند جز شهرداری تهران. پایان بخش گفت‌وگوی ویژه خبری اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بود که مدعی شد تولید آزبست در کشور تعطیل شده که در این هنگام مجری برنامه با کنایه تاکید کرد: اگر هم تولیدات این ماده کشنده در کشور متوقف شده باشد اما واردات لنت‌های ترمز حاوی آزبست از چین تعطیل نشده است.

کد خبر 153979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز