دکتر علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انتقاد اصلی درباره گزارش دبیرخانه آژانس را متوجه طراحان قطعنامه ‪۱۷۳۷‬ دانست.

سلطانیه شامگاه جمعه 20 بهمن در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این قطعنامه برای دبیرخانه آژانس محدودیت‌هایی را به وجود آورد که براساس آن همکاری‌های آژانس با ایران در برخی از پروژه‌ها کاهش می‌یابد.

بر اساس گزارش دبیرخانه آژانس، همکاریهای فنی این نهاد با ایران در پروژه‌های پزشکی، کشاورزی، غذایی، ایمنی، بشر دوستانه و رآکتور آب سبک ادامه خواهد داشت.

سلطانیه در این زمینه گفت: حدف سایر پروژه‌های همکاری که اصلا به غنی سازی نیز مربوط نمی‌شود در واقع بر اساس محدودیتی است که قطعنامه برای آژانس تعیین کرده است، زیرا در این قطعنامه صرفا موارد فوق الذکر عنوان شده است.

وی با اشاره به تناقضات حقوقی و فنی این قطعنامه، تاکید کرد و گفت: اگر هدف از این کار پروژه‌های غنی‌سازی بود که هیچیک از این پروژه‌های کنار گذاشته شده شامل طرحهای غنی‌سازی نبوده و همگی مربوط به کاربردهایی است که آژانس نیز بر صلح آمیز بودن آنها صحه گذاشته است.

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ادامه این رویکرد را ناشی از برخورد غیر حقوقی و ظالمانه قطعنامه شورای امنیت دانست که برای دبیرخانه آژانس محدودیت‌هایی را به وجود آورده است.

دکتر سلطانیه همچنین گفت: بی‌تردید همکاریهای فنی آژانس محور ارتقایی است که انگیزه کشورهای در حال توسعه به همکاری با این نهاد را موجب می شود.

وی افزود: انگیزه‌اصلی کشورها از عضویت در آژانس بهره‌مندی از همکاریهای فنی آژانس برای کاربردهای صلح آمیز است در حالی که چنین حرکت‌هایی تخریب جایگاه آژانس و از بین بردن انگیزه همکاری با این نهاد است.

سلطانیه گفت: اگرچه موارد اشاره شده در این گزارش اندک است اما تاسف خود را از این بابت اعلام و طراحان قطعنامه ‪ ۱۷۳۷‬که موجب چنین اقدامی شده‌اند را محکوم می‌کنیم.

کد خبر 15416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز