نمایندگان مجلس ضمن اتمام بررسی طرح بیمه بیکاری، منابع تأمین هزینه‌های این قانون و شرایط قطع کمک هزینه بیکاری را مشخص کردند.

اقتصاد

به گزارش ایسنا، براساس ماده 11 این طرح حق بیمه بیکاری به میزان 4 درصد مزد یا حقوق بیمه شده است که 3 درصد آن توسط کارفرما و یک درصد توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود. همچنین دولت موظف شد منابع مورد نیاز این قانون را در سال91 از محل 2 درصد اعتبارات بودجه و در سال‌های بعد در قوانین بودجه و از محل 50 درصد درآمدهای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تامین کند.

با تصویب مجلس در طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، میزان مقرری کمک هزینه بیکاران متقاضی کار برای افراد مجرد معادل 30 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار در سال پرداخت تعیین شد. این مقرری برای افراد متأهل یا متکفل معادل 50 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار در سال پرداخت است. کمک هزینه بیکاری از شمول مالیات معاف است.
ایثارگران، معلولان و زنان بی‌سرپرست در اولویت دریافت حق بیمه‌ بیکاری قرار می‌گیرند.

همچنین دولت مکلف شد ترتیبی اتخاذ کند که در سال اول اجرای قانون، حداقل 20 درصد بیکاران متقاضی کار در کشور براساس اولویت تحت پوشش قرار گیرند و به‌تدریج اجرای این قانون ظرف 3 سال به کلیه افراد واجد شرایط تعمیم می‌یابد. براساس این طرح بیکاران متقاضی کار با داشتن مدرک تحصیلی بالاتر امتیاز بیشتری برای در اولویت قرار گرفتن دریافت حق بیمه دارند. همچنین بیکاران متقاضی کار که آموزش فنی و حرفه‌ای دیده‌اند یا از مدت زمان ثبت نام آنها در مراکز کاریابی مدتی می‌گذرد نیز در اولویت دریافت حق بیمه بیکاری قرار دارند.اشتغال فرد بیکار، خود داری از قبول شغل پیشنهادی، اعتیاد، قاچاق، سرقت، کلاهبرداری و گذشت 10سال از شرایط قطع کمک‌هزینه بیکاری تعیین شد.

کد خبر 154939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز