گروه ادب و هنر: سازهای ارکستر سمفونیک تهران در 7 و 9 دی ماه برای نواختن سوئیت سمفونی بصیرت به رهبری نادر مرتضی‌پور در یادواره هنری «تجلی بصیرت» کوک می‌شود تا شایعه تعطیلی ارکستر 77‌ساله تهران تمام شود.

ارکستر سمفونیک تهران

قرار بود رپرتوار جدید ارکستر سمفونیک تهران شامل 3 اثر موسیقایی براساس ساخته‌های 3 آهنگساز باشد. سوئیت سمفونی «بصیرت» به آهنگسازی شاهین فرهت، قطعه «حماسه حضور» به آهنگسازی مهرداد دلنوازی و «قطعه میثاق» به آهنگسازی علی اکبر قربانی قطعات این رپرتوار بود اما صبح دیروز مهرداد دلنوازی نوازنده تار و آهنگساز از حضور در این دوره انصراف داد. او در این باره به خبرگزاری هنر گفت: در حال حاضر کارم هنوز به مرحله مطلوب نرسیده و فکر نمی‌کنم بتوانم در این مدت کوتاه کار را به نحو مطلوب اجرا کنم چرا که این کار طولانی است و من وقت کمی برای به پایان رساندن آن دارم. دلنوازی در پایان صحبت‌های خود نوید اجرای این کار را در سال آینده داد.

آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در آبان‌ماه سال‌جاری در نخستین دوره جشنواره هنرهای اسلامی «طواف تا ولایت» با اجرای سمفونی خورشید سعید شریفیان با حواشی بسیار روی صحنه رفت؛ حواشی‌ای که باعث اجرای ضعیف این اثر شد. ارسلان کامکار، سرگروه نوازندگان ارکستر سمفونیک در این باره به مهر گفت: به‌دلیل عملی‌نشدن وعده مسئولان مبنی بر پرداخت حقوق نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران، اعضای این ارکستر با نارضایتی در اجرای سمفونی خورشید حاضر شدند، از همین رو تمرکز کافی در کنسرت وجود نداشت.

اما این، تمام حکایت ارکستر سمفونیک تهران نبود؛ پیش از این هم گروه نوازندگان به‌دلیل عدم‌پرداخت بموقع دستمزدهای خود اعتراض‌شان را به شکل نرفتن روی صحنه اعلام کرده بودند. تیرماه سال‌جاری که برای نخستین بار نوازندگان زمانی که مخاطبان در سالن و منتظر اجرا بودند اعلام کردند که تا نگرفتن دستمزد روی سن نمی‌روند. ارسلان کامکار پا در‌میانی کرد و کنسرت اجرا شد؛ همان اجرایی که همایون خرم، آهنگساز اعلام کرد: «هر چه از اجرای خوب ارکستر سمفونیک تهران بگویم باز هم کم است» و سالار عقیلی، خواننده هم درباره این اجرا گفت: «ارکستر سمفونیک تهران چیزی از ارکسترهای بزرگ دنیا کم ندارد.»
اما مشکلات ارکستر سمفونیک چنان پیچیده بود که شهرداد روحانی اعلام کرد: «در هیچ جای دنیا ندیده بودم که با نوازنده‌های طراز‌اول یک کشور اینچنین برخورد شود. این رفتار واقعا برای من هم تأسف‌آور است.»

سال گذشته ارکستر سمفونیک تهران بعد از رفتن منوچهر صهبایی از سمت رهبری دائم ارکستر سمفونیک تهران با حضور رهبران میهمان و رهبران خارجی گردانده شد؛ رهبرانی همچون نازنین آقاخانی، ماتیاس گروگر آلمانی و درک گلیسون ایرلندی، شهرداد روحانی و نادر مرتضی‌پور که همگی از توان این ارکستر سخن گفتند اما مشکلات ارکستر سمفونیک همچنان حل نشده باقی ماند و اعتراض هنرمندان به عدم‌پرداخت دستمزد و لغو کنسرت‌ها ادامه داشت تا اجرای سمفونی خورشید که با پادرمیانی مسئولان و وعده و وعیدها طلسم اجرای ارکستر سمفونیک تهران شکسته شد.

اگر پیش از این مسائل ارکستر سمفونیک به انجمن موسیقی مربوط می‌شد و از ابتدای سال جدید این امور به دفتر موسیقی محول شد، با ورود علی ترابی به انجمن موسیقی این موضوع سندیت پیدا کرده است به‌طوری که انجمن موسیقی ایران پس از انتشار خبری مبنی بر اخراج 2نوازنده از ارکستر سمفونیک تهران، علاوه بر کذب خواندن این خبر اعلام کرد که ارکستر سمفونیک تهران به شکل رسمی و سازمانی یکی از تشکیلات زیر مجموعه دفتر موسیقی است و در دوره مدیریت جدید دفتر نیز تمام تصمیمات آن اعم از انتخاب رپرتوار، رهبر ارکستر، نوازنده، اعضای شورای فنی و... صرفا در دفتر موسیقی انجام خواهد شد.
حال باید دید که آیا مشکلات ارکستر سمفونیک تهران با اجرای سوئیت سمفونی بصیرت که به سفارش معاونت هنری برای اجرا در یادواره هنری «تجلی بصیرت» ساخته شده‌است حل خواهد شد یا خیر؟

کد خبر 155109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز