گرچه در نیم فصل اول لیگ برتر اغلب باشگاه‌ها با مشکلات مالی روبه‌رو بودند ولی مشکل برخی تیم‌ها چون ذوب‌آهن، شاهین بوشهر، استقلال، داماش گیلان و... بیشتر از دیگران بود.

مشکلات مالی شاهین بوشهر به‌قدری زیاد بود که 10بازیکن این تیم چندی پیش برای نشان دادن اعتراض خود در تمرینات شرکت نکردند. علاوه بر این بازیکنان، فیروز کریمی نیز چندی پیش از باشگاه شاهین استعفا کرد ولی دوباره بر سر‌کار بازگشت. مشکل مالی شاهین بوشهر همچنان پابرجاست و بازیکنانی مثل وحید طالب‌لو و هادی شکوری تهدید به جدایی از این تیم کرده‌اند.البته باشگاه ذوب‌آهن نیز یکی از تیم‌های پرسروصدا در نیم فصل اول بود.

در ذوب‌آهن اما برخلاف شاهین بوشهر بازیکنان و مربیان اعتراض خود را تنها در مصاحبه‌های گاه و بی‌گاه نشان دادند.باشگاه ذوب‌آهن به‌دلیل اجرای برنامه پنجم توسعه دیگر نمی‌تواند از حمایت مالی دولت بهره ببرد؛ موضوعی که مجموعه این باشگاه را دچار مشکل کرده است.

خسرو ابراهیمی، مدیرعامل ذوب‌آهن در این باره می‌گوید: «همه باشگاه‌های دولتی موظف هستند که قانون پنجم توسعه را اجرا کنند ولی از آنجایی که باشگاه ذوب‌آهن صرفا اداره‌کننده تیم فوتبال نیست، مشکلاتش بیشتر شده است. ما باشگاه‌های دولتی‌ای داریم که تنها یک تیم فوتبال را اداره می‌کنند و در لیگ برتر هم حضور دارند و مشکل مالی ندارند. اما ذوب‌آهن به غیر از فوتبال، تیم های بسکتبال، هندبال، والیبال و... دارد». او اضافه می‌کند: «اتفاقا تیم‌های قدرتمندی داریم، مثل تیم بسکتبال که باید در مسابقات غرب آسیا شرکت کند و تیم والیبال نشسته که چندی پیش قهرمان آسیا شد. تیم فوتبال ذوب‌آهن هم باید در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان شرکت کند و مطمئنا حضور تیم‌هایمان در مسابقات بین‌المللی هزینه باشگاه را بالا می‌برد». باشگاه ذوب‌آهن پیش‌تر از مجلس شورای اسلامی درخواست کمک مالی کرده بود، ولی این باشگاه هنوز نتوانسته بر مشکلات مالی خود غلبه کند.

ابراهیمی می‌گوید: «ذوب‌آهن 50 سال است که در ورزش فعالیت می‌کند و پیشرفت بسیاری داشته و نباید ما را با برخی باشگاه‌ها مقایسه کنند. باشگاه ذوب‌آهن علاوه بر ورزش قهرمانی به ورزش همگانی هم توجه زیادی دارد اما ما می‌بینیم که خیلی از باشگاه‌های دولتی چیزی به نام ورزش همگانی ندارند و وضعشان بهتر از ماست. به‌نظر من، در منع حمایت دولتی به باشگاه‌ها نباید ترو‌خشک با هم بسوزند. چرا ما را یکدفعه به حال خودمان رها کردند؟ مثلا می‌شد با یک برنامه 3، 4ساله حمایت دولتی را از سر باشگاه‌ها بردارند».احتمالا منظور خسرو ابراهیمی تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس هستند. البته در مقایسه استقلال و پرسپولیس به‌نظر می‌رسد وضعیت مالی باشگاه پرسپولیس بهتر است. این باشگاه با تغییرات مدیریتی و حضور محمد رویانیان مشکل مالی چندانی ندارد و به تازگی نیز مربی بزرگی چون مصطفی دنیزلی را به خدمت گرفته است.

ظاهرا این باشگاه همچنان از حمایت دولتی بهره‌مند است. استقلال هم چنین شرایطی دارد اما گفته می‌شود دولت حمایت کمتری از این باشگاه کرده است.استقلال برخلاف پرسپولیس، در فصل نقل و انتقالات ستاره‌های بسیاری را به خدمت گرفت و پرداخت حقوق این بازیکنان از مشکلات جدی این باشگاه است. جالب اینکه علی فتح‌الله‌زاده ادعا می‌کند وقتی به استقلال آمد، این باشگاه حدود 8میلیارد تومان بدهی داشته و معلوم نیست که مدیرعامل استقلال امروز چقدر بدهی دارد. حنیف عمران‌زاده در مصاحبه‌ای گفته بود: «اگر مشکل مالی بازیکنان تا نیم فصل دوم برطرف نشود، فاجعه به بار می‌آید».در این اوضاع، باشگاه راه‌آهن که قبل از شروع فصل به بخش خصوصی واگذار شد با مشکل مالی روبه‌رو است. یک بار، قبل از اتمام نیم فصل نخست لیگ، بازیکنان این تیم تصمیم گرفته بودند که در تمرین حضور پیدا نکنند که علی‌دایی مانع شد.

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن درباره برطرف کردن مشکل مالی باشگاه‌ها چنین راهکاری می‌دهد؛ «یکی از راه‌ها می‌تواند وام‌های کم بهره و بدون بهره دولت به باشگاه باشد و اینکه باشگاه‌ها بتوانند در جایی سرمایه‌گذاری کنند که سوددهی داشته باشد».

کد خبر 155123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز