دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

برخورداری تروریست‌ها از مکان امن در برخی کشورها از دشواری‌های مبارزه با تروریسم است زیرا طبق قوانین بین‌الملل گروه‌های تروریستی نباید در هیچ کجای دنیا مکان امن برای فعالیت داشته باشند.

این در حالی است که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شماری از گروه‌های تروریستی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند اما از سوی دیگر میزبان این گروه‌های تروریستی هستند و به همین دلیل فعالیت این گروه‌ها ادامه دارد. درخصوص این رویکرد دوگانه غرب با مصطفی ملکوتیان استاد دانشگاه تهران گفت‌وگو کردیم که در پی می‌آید.

  • آمریکا از یک‌سو گروهک تروریستی منافقین را در لیست گروهک‌های تروریستی قرار داده و از سوی دیگر از آنها حمایت می‌کند علت رفتارها و مواضع دوگانه غربی‌ها در بحث تروریسم چیست؟

ظهور و بروز رفتارهای دوگانه غربی‌ها در عرصه بین‌المللی منحصر به بحث تروریسم نیست و اساسا آنها در مجموعه مسائل بین‌المللی دارای مواضع دوگانه هستند. در واقع باید گفت که غربی‌ها از قواعد و حقوق بین‌الملل در جهت منافع ملی خود برداشت می‌کنند و منظور از این منافع هم اختصاصا منافع خاص آنهاست. در راستای منافع خود هم معمولا سیاست‌های دوگانه برای تامین اهداف خود اتخاذ می‌کنند.در حال حاضر در حالی که مدافع گسترش تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی هستند و آشکارا در برابر آن سکوت و حمایت می‌کنند اما در همین زمان در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در مقابل ما می‌ایستند و با جوسازی می‌خواهند مانع فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شوند.

  • رفتارهای دوگانه غرب در برابر مسائل بین‌المللی از چه زمانی آغاز و تاکنون ادامه دارد؟

بعد از جنگ جهانی دوم در موضوع تروریسم شاهد رفتارهای دوگانه کشورهای اروپایی و آمریکا هستیم منتها آنها با توجه به اینکه بر تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی تسلط دارند و از طرف دیگر هم رسانه‌های بین‌المللی را به‌عنوان ابزار کار خود برای اعمال فشار در کنار سازمان‌های بین‌المللی به‌کار‌می‌گیرند و با تبلیغات، تصویری از قوانین بین‌المللی ارائه می‌کنند که این گمان نزد افکار عمومی تقویت می‌شود که نظر آنان صحیح است در واقع بر خلاف اصول بین‌الملل عمل می‌کنند.می خواهند همانطور که در گذشته استفاده کردند در آینده هم بهره‌برداری‌های خود را از این موضوع داشته باشند.

  • حمایت آمریکا از گروهک تروریستی برای رسیدن به چه اهدافی صورت می‌گیرد؟

آمریکایی‌ها در گذشته هم از اطلاعات جاسوسی که منافقین در اختیارشان قرار می‌دادند استفاده می‌کردند و این حمایت دوگانه آنها از گروهک منافقین برای استفاده در آینده است و به زعم خود از آنان به‌عنوان عاملی برای فشار به جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

  • اتخاذ چنین سیاست دوگانه‌ای در عرصه بین‌الملل از سوی اروپا و آمریکا آیا به چهره آنها خدشه‌ای وارد می‌کند؟

کشورهای اروپایی و آمریکا که خود را پرچمدار مبارزه با تروریسم و ترویج اهداف بشردوستانه می‌دانستند با این اقدامات وجهه بین‌المللی خود را خدشه‌دار می‌کنند؛ چرا که اتحادیه اروپا و آمریکا می‌دانند که این گروهک تروریست است و این موضوع مورد اذعان و اجماع جامعه جهانی نیز قرار دارد اما پس از حمله آمریکا به عراق، این کشور به‌دنبال تغییر چهره و در واقع چهره‌سازی جدید بود اما هرگز اقدامات خشونت‌آمیز خود در کشتار مردم ایران و عراق را کنار نگذاشت و این اقدام اروپا و ترجیح منافع خاص و مقطعی به منزله جدایی مسیر اتحادیه اروپا و آمریکا از جامعه جهانی است و این رویکرد به منزله خدشه‌دار شدن وجهه بین‌المللی آنهاست.

کد خبر 155842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز