مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این ارتباط اعلام کرد: بهمنظور تعیین میزان آزبست مصرفی در لنتهای ترمز موجود در بازار، این شرکت با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه تهران در 2ماه اخیر انواع لنتهای ترمز را مورد آزمایش قرار داد.یوسف رشیدی افزود: در این آزمایش میزان آزبست 11 نوع لنت ترمز شامل 6 نوع لنت داخلی و 5نوع لنت خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج همه آزمایشها مثبت بوده است. وی با تاکید بر اینکه تمامی لنتهای مورد آزمایش 5 تا 30 درصد دارای آزبست هستند، گفت: متأسفانه باید اعلام کنیم خودروها با هر بار ترمز کردن مقدار زیادی از این ماده سمی را وارد حلق شهروندان کرده و سلامت آنها را با خطر جدی مواجه میکنند.
از سوی دیگر مشاور معاون شهردار تهران در امور محیطزیست نیز عنوان کرد: در حالی به خاطر منافع عدهای خاص، مردم تهران در معرض خطر آزبست قرار دارند که در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از این ماده کشنده را به نزدیک صفر کاهش دادهاند.وحید نوروزی با اشاره به اینکه محصولات سیمانی مانند لوله و ورق منبع اصلی آزبست محسوب میشوند، اظهار کرد: علاوه بر این، لنتهای ترمز و کلاچ از دیگر منابع انتشار آزبست در هوا هستند که زیانهای وحشتناکی بر سلامت شهروندان دارند. وی با بیان اینکه میزان آزبستی که برای آمریکا و اروپا ارائه شده پنج صد هزارم فیبر بر میلی لیتر است، تصریح کرد: در تهران این میزان بهطور متوسط 3هزارم فیبر بر میلی لیتر است و به عبارتی آزبست هوای تهران 60برابر شهرهای آمریکا و اروپاست.
نوروزی بهترین راه مقابله با خطر آزبست را حذف کامل این ماده سمی دانست و اضافه کرد: درحالیکه 4 سال از مهلت قانونی حذف تولید محصولات حاوی آزبست میگذرد اما شهروندان همچنان مجبورند تا الیاف سرطانزای آزبست را استشمام کنند. وی با استناد به مصوبه شورایعالی محیطزیست که در آن حذف تدریجی تمام محصولاتی که در تولید آنها آزبست استفاده میشده تا سال 86 مورد تاکید قرار گرفته، افزود: با وجود گذشت 4سال از این مهلت، هنوز از این ماده خطرناک استفاده میشود.نوروزی با تاکید بر اینکه متأسفانه حرمت مصوبات قانونی حتی از سوی تصویبکنندگان این مصوبات هم شکسته میشود، گفت: انتظار میرود رسانهها این موضوع را بهعنوان یکی از مهمترین مطالبات شهروندان بهعنوان مخاطبان خود در اولویت قرار دهند.
از سوی دیگر معاون آموزش سازمان حملونقل و ترافیک اعلام کرد: الیاف پنبه کوهی یا آزبست میتواند به ذرات بسیار ریز نامرئی با قطر کمتر از نیم میکرون تبدیل شده و هنگام تنفس به اعماق ششها نفوذ کرده و برای همیشه همانجا باقی بماند.شهرام جباری زادگان با تاکید بر اینکه رانندگان حملونقل عمومی و ماموران راهنمایی و رانندگی بیشتر در معرض خطر آزبست قرار دارند، افزود: ذرات آزبست با گذشت زمان میتواند سبب ابتلا به سرطانهای ریه و حنجره و در نهایت منجر به مرگ فرد شود.