سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با پیروزی نهایی اخوان‌المسلمین در انتخابات پارلمانی مصر، این گروه به همراه 5 حزب دیگر دیروز ائتلاف بزرگی تشکیل دادند و توافق کردند تا یک سیاستمدار اسلامگرا برای نخستین‌بار در چند دهه گذشته ریاست پارلمان مصر را برعهده بگیرد.

مصر

درحالی‌که با برتری اخوان‌المسلمین در نخستین رای‌گیری این کشور پس از سقوط رژیم مبارک، این حزب می‌توانست با ائتلاف با تنها یک حزب اکثریت کرسی‌ها را در دست بگیرد، مقام‌های این حزب تصمیم گرفتند که با ۵ حزب دیگر برای تعیین رئیس پارلمان به توافق برسند. این 6 حزب پس از برگزاری نشست خود در بیانیه‌ای اعلام کردند حزبی که اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کرده ریاست پارلمان را به‌عهده خواهد گرفت و نمایندگان 2 حزب بعدی که بیشترین آرا را کسب کردند به‌عنوان 2 معاون رئیس پارلمان تعیین خواهند شد.

در نشست برای این توافق که قدرت اخوان‌المسلمین را در آینده سیاسی مصر نشان می‌دهد احزاب نور، الوفد، اصلاح و توسعه، سازندگی و توسعه و کرامت عربی حضور داشتند. محمد‌المرسی، رئیس حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین) اعلام کرد که نمایندگان احزاب مصری درباره ریاست پارلمان از سوی سعد الکتاتنی، دبیرکل این حزب توافق کرده‌اند. شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین در انتخابات حساس این کشور توانست ۴۵ درصد از ۴۹۸ کرسی به رأی گذاشته شده پارلمان را به دست بیاورد. احزاب اسلامگرای رادیکال در این کشور توانستند ۲۵ درصد دیگر کرسی‌ها را در اختیار بگیرند.

براساس این توافق نمایندگان حزب نور و حزب الوفد به‌عنوان معاونان اول و دوم رئیس پارلمان انتخاب خواهند داشت. پارلمان مصر متشکل از 508 کرسی است که 10 نفر از آنها خارج از انتخابات و توسط شورای نظامی حاکم تعیین می‌شوند. قرار است نخستین جلسه مجلس شعب (مردم) مصر روز 23 ژانویه برگزار شود که در آن با رأی نمایندگان رئیس پارلمان و معاونان وی انتخاب خواهند شد. مهم‌ترین مسئولیت پارلمان جدید انتخاب کمیسیونی 100نفره برای نوشتن قانون اساسی جدید این کشور است. محمد المرسی، رئیس حزب آزادی و عدالت به‌دنبال توافق برای انتصاب دبیر کل این حزب به‌عنوان رئیس پارلمان اعلام کرد که این توافق اطمینان می‌دهد که هیچ استثنا، قطبیت یا اختلافی میان نمایندگان نیست و اتحادی ملی در پارلمان وجود دارد.

ازسرگیری محاکمه مبارک

یکی دیگر از سلسله جلسه‌های محاکمه حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر و 2‌پسرش برای بررسی دفاعیه وکلای آنها روز گذشته برگزار شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد مبارک بار دیگر روی ویلچر در این جلسه حاضر شد. در این جلسه علاوه بر مبارک و 2 پسرش جمال و علا، حبیب العادلی، وزیر کشور پیشین مصر به‌همراه 6 نفر از معاونانش هم حضور داشتند. پیش از این، دادستان دادگاه خواستار صدور حکم اعدام برای مبارک شده بود.

کد خبر 157565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز