بیست و هشتمین دوره جام ملت‌های آفریقا با شگفتی شروع شد و سنگال یکی از مدعیان قهرمانی با نتیجه 2 بر یک مغلوب زامبیا شد.

فوتبال

پیش از آن هم گینه استوایی، میزبان مشترک تورنمنت موفق شد در بازی افتتاحیه، لیبی را با یک گل شکست دهد. این دوره از مسابقات در حالی برگزار می‌شود که از مصر، قهرمان 3 دوره اخیر، نیجریه، آفریقای جنوبی و همچنین تیم پرستاره کامرون خبری نیست و نتایج غیرمنتظره روز اول پیش‌بینی قهرمان را دشوار کرده است.پیش از بازی افتتاحیه، شانس بیشتری برای پیروزی لیبی تصور می‌شد ولی درنهایت این گینه استوایی بود که توانست 3 امتیاز را از آن خود کند. تک گل این بازی را خاویر بالبوا، بازیکن سابق رئال‌مادرید در فاصله 3 دقیقه مانده به پایان بازی به ثمر رساند. البته تیم میزبان که در رده 151 فیفا قرار دارد، در این بازی شایسته پیروزی بود و در نیمه اول چند فرصت خوب را از دست داد. قرار است بازیکنان گینه استوایی بابت این پیروزی یک میلیون دلار از پسر اوبیانگ انگما، رئیس‌جمهور این کشور پاداش بگیرند. جالب اینکه تیم لیبی پیش از بازی کنفدراسیون فوتبال آفریقا را تحت فشار قرار داد تا پرچم متعلق به دوران قذافی از سایت اینترنتی مسابقات حذف شود.

مهم‌ترین اتفاق روز اول اما شکست سنگال بود. این تیم که هرگز نتوانسته به قهرمانی آفریقا برسد، مرحله مقدماتی را بدون شکست به پایان رسانده بود. سنگال با وجود دمبا با، مهاجم نیوکاسل و یکی از پدیده‌های لیگ برتر و موسی سو، آقای گل لیگ فرانسه و همچنین ممدو نیانگ خط حمله پرستاره‌ای دارد ولی هیچ‌کدام از آنها موفق به باز کردن دروازه زامبیا نشدند. سنگال در این بازی بهای سنگینی برای اشتباهات دفاعی‌اش پرداخت و دروازه این تیم تا دقیقه 20 دو بار باز شد. پس از آن سنگالی‌ها حملات زیادی داشتند ولی تنها توانستند یکی از گل‌ها را جبران کنند. به‌نظر می‌رسد بازیکنان سنگال بابت انتظاراتی که از آنها می‌رود تحت فشار بودند و نتوانستند نمایش شایسته‌ای داشته باشند ولی آنها برای صعود از گروه اول مسابقات چهارشنبه مقابل گینه استوایی حق اشتباه ندارند.

دوئل عربی

در روز سوم جام ملت‌های آفریقا 2 بازی از گروه سوم برگزار می‌شود. در بازی اول گابن میزبان با نیجر روبه‌رو می‌شود و در بازی دوم مراکش و تونس، 2 تیم عربی نبرد حساسی خواهند داشت. جالب اینکه تونس تنها قهرمان 9 دوره اخیر تورنمنت است که توانسته به مرحله نهایی صعود کند. این بازی تکرار فینال سال 2004 محسوب می‌شود که تونس به‌عنوان میزبان موفق شد با شکست مراکش به قهرمانی برسد.

البته این بار به‌نظر می‌رسد مراکش شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد؛ تیمی که در مرحله مقدماتی موفق شد الجزایر، یکی از نمایندگان آفریقا در جام جهانی را با نتیجه 4 بر صفر شکست دهد. با وجود این اریک گرتس، سرمربی سابق مارسی و الهلال عربستان پیش‌بینی نتایج این تورنمنت را غیرممکن می‌داند. مربی موفق بلژیکی که از جمع 23 بازیکن تیمش تنها 2 نفر از آنها در داخل مراکش بازی می‌کنند، می‌گوید: «هرگز نمی‌توانید بگویید که چه اتفاقی می‌افتد. وقتی انتظار دارید که یک بازی خیلی سخت باشد، کارتان آسان می‌شود مثل بازی با الجزایر در مرحله مقدماتی. پیش از بازی فکر می‌کردیم که بازی در خانه آنها فوق العاده سخت خواهد بود ولی تبدیل به آسان‌ترین بازی‌مان شد. فکر می‌کنم همه چیز بستگی به این داشت که کدام‌یک از ما گل اول را بزند.» گرتس همه بازیکنان کلیدی‌اش از جمله شاماک، مهاجم آرسنال و خارجا، بازیکن فیورنتینا را بدون مشکلی در اختیار دارد و درباره شرایط تیمش می‌گوید: «آماده‌سازی‌ ما بدون مشکلی پیش رفت و آماده بازی هستیم.»

او در مورد اینکه مراکش و تونس شانس‌های اصلی صعود از این گروه هستند اضافه می‌کند: «این جام ملت‌های آفریقاست و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. این نخستین تجربه من در این تورنمنت است و همه ما می‌خواهیم از این تجربه لذت ببریم.» به‌نظر می‌رسد تنها نگرانی گرتس چمن ورزشگاه‌هاست و با توجه به چمن زمین تمرین تیمش می‌گوید: «این چمن مرا نگران می‌کند چرا که سرعت توپ را می‌گیرد. امیدوارم چمن ورزشگاه شبیه این نباشد.» تیم برنده این بازی امیدوار خواهد بود تا سرگروه شود تا از رویارویی احتمالی با غنا، مدعی شماره یک مسابقات در مرحله یک‌چهارم نهایی بگریزد.

کد خبر 157970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز