همشهری ‌آنلاین: طرح استقلال اسکاتلند خشم و هراس مقامات انگلیس را به همراه آورده است.

rt cameron

uk scotlandشبکه تلویزیونی راشاتودی می‌گوید، انگلیس سال‌ها یک کشور ترکیبی بوده است اما با مطرح شدن موضوع استقلال اسکاتلند، این کشور در آستانه جداشدنی پرهرج و مرج قرار گرفته است. به این معنا که اسکاتلند از انگلیس جدا می‌شود. آلکس سالموند، رئیس حزب ملی گرای اسکاتلند خواهان استقلال اسکاتلند از انگلیس است.

 more اسکاتلند برای جدایی از بریتانیا همه ‏پرسی برگزار می‌کند

وی تاکید دارد استقلال اسکاتلند به نفع مردم این منطقه تمام خواهد شد اما لندن با این امر مخالف است. دولت انگلیس نگران آن است که با استقلال اسکاتلند منابع غنی در دریای شمال را از دست بدهد. انتقادهایی که مقامات انگلیسی از این طرح مطرح می کنند به روشنی موید همین مساله است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با برپایی هرگونه همه پرسی درباره استقلال اسکاتلند مخالف است و بر ضرورت حفظ یکپارچگی انگلیس تاکید دارد.

سوال مطرح این است که چرا اسکاتلندی‌ها می‌خواهند خودشان را از انگلیس جدا کنند که هنوز هم یکی از ثروتمندترین اقتصادهای جهان به شمار می‌رود؟

more  آشنایی با احزاب سیاسی و پارلمان بریتانیا

اسکاتلندی‌ها می‌خواهند با کسب استقلال، خودشان از منابع نفت و گاز دریای شمال بهره برداری کنند و در عرصه بین‌المللی، خودشان نماینده خودشان باشند. البته اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی در این خصوص تا سال دو هزار و چهار آمادگی ندارد.

همین تاخیر در برگزاری همه پرسی برای استقلال اسکاتلند، به مقامات انگلیس این فرصت را می‌دهد تا به ایجاد هراس مبادرت کنند و به مردم اسکاتلند بگویند باید هزینه این کار را پرداخت کنند.

لندن تاکید دارد اگر اسکاتلند بخواهد مستقل شود باید میلیاردها پوند به لندن بدهد زیرا در گذشته از پول مالیات دهندگان انگلیسی برای سرپا نگاه داشتن بانک‌های اسکاتلند هزینه کرده است. 

فشارهای انگلیس به این حد محدود نمی‌شود. مقامات لندن اعلام کرده اند در صورت استقلال اسکاتلند،باید این منطقه واحد پولی مستقلی برای خودش تعریف کند و این کار سبب بیکار شدن هزاران اسکاتلندی خواهد شد.

اما مردم اسکاتلند از این وضع خسته شده اند و می‌گویند کشورشان از سال‌ها قبل در چنگال انگلیس خفه شده است.

یک شهروند اسکاتلندی در این خصوص گفت:« استقلال اسکاتلند به مردم خود این منطقه مربوط است و نه اینکه انگلیس بخواهد مانعی در این مسیر باشد.»

یک شهروند دیگر اسکاتلندی گفت:« باید مقامات لندن ساکت شوند و اجازه بدهند خود اسکاتلندی‌ها در این خصوص تصمیم بگیرند. او (دیوید کامرون) باید زیپ دهانش را ببندد!»

اسکاتلندی‌ها هرگز خوششان نمی‌آمده است که دولتمردان انگلیسی در لندن از واژه های تند در خطاب قراردادن آنها استفاده کنند. اما همین وضع سبب شده است نگرش‌های ملی گرایانه در اسکاتلند تقویت شود.

دیوید کامرون مواضع بسیار تندی در این باره اتخاذ کرده است. دیوید کامرون نمی‌خواهد اجازه بدهد فردی باشد که در دوران حکومت او، انگلیس تجزیه می‌شود.

واحد مرکزی خبر

کد خبر 157986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز