سرانجام، سی‌امین جشنواره تئاتر فجر از 5 بهمن آغاز شده و تا 22 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

اولین‌ها در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر

سی‌امین جشنواره تئاترفجر نسبت به نخستین دوره که فقط نمایش‌های صحنه‌ای برگزار می‌شد تنوع و بسط بسیاری یافته است، بخش‌های متنوعی همچون نگاه‌ویژه(مخصوص کارگردان اولی‌ها)، تجربه‌های نو(تکنیک و روش جدید اجرایی)، چشم‌انداز(اجراهای سال آینده)، مرور(تولیدات سال قبل)، مهمان(پیشکسوتان و دعوت‌شدگان به جشنواره)، رادیو تئاتر(نمایش‌های رادیویی)، مسابقه ایران(بخش رقابتی)، بخش بین‌الملل، نمایش‌های خیابانی، جشنواره جشنواره‌ها(برگزیده جشنواره‌های دیگر) و... .
• در این دوره برای نخستین بار بخشی با عنوان پیشنهاد دبیر، برای حضور هنرمندانی که دبیر جشنواره پیشنهاد می‌کند، گنجانده شد.
• تعداد آثار مشروط، از تعداد آثار قبولی قطعی بیشتر بود.
• رده سنی مدیران کمیته‌ها، دبیر و شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های قبل کمتر بود.
• دبیر جشنواره در اواسط سال، تغییر کرد (محمد حیدری و سپس رحمت امینی).
• وعده‌های دبیر سابق(محمد حیدری) درمورد جایزه، قابل‌مقایسه با جایزه دوره‌های پیش نبود(50 سکه).
• تعداد گروه‌های پذیرفته‌شده در مرحله انتخاب متن زیادتر از سال‌های پیش بود و بعد از اعتراض نیز حدود 22 گروه دیگر با وساطت رحمت امینی به این تعداد اضافه شد.
• مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی( به‌عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره) 2بار تغییر کرد (ابتدا محسن شریفی و سپس بهزاد صدیقی).
• مرکز هنرهای نمایشی(به‌عنوان مهم‌ترین حامی جشنواره) با سرپرست اداره شد.
• دبیر جشنواره برای ارتباط بیشتر با هنرمندان، خبرنگاران و معترضان نشانی الکترونیک خود را اعلام کرد و وعده پیگیری و رسیدگی به درخواست‌ها را داد.
• دبیر جشنواره با متقاضیانی که در مرحله بازبینی، نمایش‌شان رد شده جلسه‌ای زیرنظر خانه تئاتر ترتیب داد تا به اعتراضات نمایندگان انجمن کارگردانان گوش دهد.
• وعده اجرای نمایش‌های برگزیده در 6 استان توسط مدیر هماهنگی استان‌ها داده شد.
• تعداد آثار پذیرفته‌شده از بین هنرمندان شهرستانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت.
• تعداد آثار مرتبط به موضوع انقلاب، جنگ و وقایع عاشورا نسبت به سال‌های گذشته چندبرابر شد.
• ورود چهره‌های سینما به تئاتر که از سال گذشته باعث جنجال زیادی در بین منتقدان و حتی برخی اعضای انجمن کارگردانان خانه تئاتر شده بود، نسبت به سال گذشته زیادتر شد.

1/12/1389
در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی حکمی از سوی حسین مسافرآستانه، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، دبیری محمد حیدری برای یک سال دیگر تمدید شد. دراختتامیه، علت تمدید این حکم موفقیت حیدری در دوره بیست‌ونهم جشنواره و امتداد برنامه‌ریزی‌های سی‌امین دوره جشنواره تئاتر فجر بیان شد.

13/4/1390
ابتدا قرار بود که فراخوان جشنواره تئاتر تا آخر خردادماه منتشر شود. از سوی دیگر از ابتدای سال‌جاری شایعاتی مبنی بر استعفای محمد حیدری از دبیری جشنواره به گوش رسید. تا این زمان هنوز فراخوان مهم‌ترین جشنواره تئاتری کشور منتشر نشده بود؛ فراخوانی که دبیر اعلام کرده بود آماده است و برای تایید در انتظار نظر شورای سیاستگذاری است. در این زمان حسین مسافرآستانه اعلام کرد که تصمیمی برای تغییر دبیر جشنواره گرفته نشده‌ است و محمد حیدری همچنان دبیر این دوره از جشنواره خواهد بود.

6/5/1390
پس از کش‌وقوس‌های فراوان و پس از 2ماه تاخیر سرانجام فراخوان سی‌امین در 14بخش جشنواره تئاتر فجر منتشر شد.

5/6/1390
دبیر جشنواره تئاتر فجر از دبیری استعفا کرد. محمد حیدری هرگز از دلیل استعفایش سخن نگفت اما شایعات بر اختلافات دبیر جشنواره و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید داشت.
متن استعفای محمد حیدری خطاب به حسین مسافرآستانه، مدیرکل هنرهای نمایشی چنین بود: بدین وسیله از دبیری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر استعفا می‌کنم. امید است شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه تمام باشیم.

6/6/ 1390
یک روز پس از آنکه استعفای محمد حیدری رسانه‌ای شد، حسین مسافرآستانه با استعفای محمد حیدری از دبیری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موافقت کرد. حسین مسافرآستانه نیز با دریافت این استعفا در تاریخ ششم شهریور ماه ضمن پذیرش آن، نوشت: به‌رغم میل باطنی با استعفای شما موافقت می‌شود. امید است در همه امور موفق و مؤید باشید.

10/6/1390
بعد از کناره‌گیری دبیر جشنواره تئاتر فجر، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد هم از سمت خود استعفا کرد. حسین مسافرآستانه، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز سه‌شنبه هشتم شهریور ماه استعفای خود را به سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد. از آن روز تلفن همراه حسین مسافرآستانه مانند محمد حیدری که همیشه جوابگوی خبرنگاران بود خاموش شد.
آن طور که اعلام شد، حسین مسافرآستانه به حمایت از محمد حیدری استعفا کرد؛ هرچند که پیش از این شایعه استعفای مسافرآستانه هم سرزبان‌ها بود که هربار یا از سوی خودش یا از سوی معاون هنری تکذیب می‌شد. حسین مسافرآستانه از سال 89 و بعد از چند ماه بلاتکلیفی اداره کل هنرهای نمایشی، مدیریت این نهاد تئاتری را برعهده گرفته بود.

21/6/1390
سرانجام خبر استعفای حسین مسافرآستانه، ازسوی مدیریت مرکز هنرهای نمایشی تائید شد. پس از 11 روز که از استعفای حسین مسافرآستانه می‌گذشت، روزدوشنبه، 21شهریورماه استعفای او از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته شد. حسین مسافرآستانه درباره دلایل فراهم نشدن شرایط برای ادامه حضور در اداره‌کل هنرهای نمایشی گفت: شرایط بنده و معاون هنری قابل تطبیق با هم نبود و ایشان نگاه مدیریتی‌ای دارند که بنده به آن احترام می‌گذارم اما با کمال عذرخواهی نمی‌خواهم در اداره‌کل هنرهای نمایشی حضور داشته باشم. مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: ما در نهایت دوستی و احترام متقابل به این نتیجه رسیدیم و استعفای بنده پذیرفته شد. امیدوارم تئاتر راه تکامل و رشد را طی کند و موفق باشد.

28/6/1390
حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کوتاه‌ترین مدت، تکلیف جشنواره تئاتر فجر که کمتر از 4 ماه به برگزاری آن مانده بود را با انتخاب رحمت امینی به‌عنوان دبیر جشنواره مشخص کرد. همچنین او طی حکمی محمد دشت‌گلی را به‌عنوان سرپرست مرکز هنرهای نمایشی منصوب کرد. عجیب‌ترین بخش این حکایت پذیرفتن استعفای مسافرآستانه و منصوب کردن او به سمت مشاور معاونت در امور نمایشی بود.

5/7/1390
رحمت امینی، دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نخستین نشست رسانه‌ای با اصحاب رسانه که در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، پذیرفتن دبیری این دوره از جشنواره را از سوی خود یک انتخاب خاص و عاشقانه توصیف کرد و گفت: اگر می‌خواستم عاقلانه تصمیم بگیرم شاید کمتر کسی می‌توانست این کار را بپذیرد.

5/11/1390
سرانجام، سی‌امین جشنواره تئاتر فجراز امروز آغاز شده و تا 22 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 158026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز