به گزارش روابط عمومی شرکت راهآهن شهری تهران و حومه نشان میدهد هزینه برق مصرفی متروی تهران هنوز براساس نرخ برق صنعتی پرداخت میشود درحالیکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر حمایت از سامانههای حملونقل عمومی شهری مصوب سال 85 دولت موظف است تا کمترین تعرفه موجود را برای شرکتهای حملونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس اعمال کند.متروی تهران در فاز اول هدفمندسازی یارانه در حالی با افزایش3.5برابری هزینه برق نسبت به گذشته روبهرو است که باید به آن رشد 20درصدی هزینه لوازم یدکی و17 درصدی هزینه تعمیر، نگهداری، نیروی انسانی و خدمات را نیز افزود.
این در حالی است که با توجه به نوسان اخیر بازار ارز و افزایش 126 تومانی قیمت ارز مرجع، هزینه خرید قطعات یدکی مترو که بیش از50 درصد آن از خارج از کشور تامین میشود با افزایش چشمگیری روبهرو شده است.با وجود افزایش روز افزون هزینههای جاری متروی تهران موضوع پرداخت نشدن یارانه بلیت مترو از سوی دولت هنوز هم مورد مناقشه است بهطوری که مسئولان متروی تهران اخیرا اعلام کردهاند که در فاصله 2ماه تا پایان سال دولت تنها نزدیک به نیمی از سهم خود را پرداخت کرده که این باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری در راه اداره و توسعه ناوگان ریلی درون شهری تهران خواهد شد.
هر چند شهرداری تهران با وجود مشکلات فراوان در سال اخیر، احداث و توسعه متروی تهران را بهپیشبرده است اما افزایش روز افزون تورم، قیمت تمام شده احداث یک کیلومتر مترو، با محاسبه تجهیزات را از 30میلیارد تومان در سال 84 به 70 میلیارد تومان رسانده است که این افزایش بیش از صد درصدی در کنار عدمپرداخت سهم دولت میتواند مشکلات جدی را رودرروی توسعه متروی تهران قرار دهد.
پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها پیشبینی میشود استفاده از مترو با رشد بسیاری روبهرو شود که این بر اهمیت توجه هر چه بیشتر مسئولان به مترو تهران میافزاید. کارشناسها هشدار میدهند اگر تامین منابع متروی مورد کم توجهی قرار گیرد میتواند در زمینه اداره و توسعه مترو صدمات جبرانناپذیری را ایجاد کند.