گروه ورزشی- علی شاکری: ناکامی اخیر هندبال ایران در جام ملت‌های آسیا در جده عربستان بسیار دردناک و تراژ یک‌تر از همه دوره‌های قبلی بود؛ اگر چه هر بار تیم ملی در آخرین لحظات در آستانه صعود با یک گل اختلاف در مقابل رقبایش قادر به راهیابی به جام جهانی نمی‌شد

هند بال

به جز دوره قبلی که دگرگونی بیش از حد تیم ملی و انتخاب نامناسب مربیان روسی تا حدود زیادی به تیم ملی هندبال ایران ضربه کاری زده بود، این بار هندبال اسیر سوءمدیریت و به عبارت بهتر بی‌تدبیری گردانندگانش شد. دست‌اندرکاران فدراسیون هندبال بدون درک شرایط زمانی و آن هم در آستانه مسابقات با اهمیتی چون جام ملت‌ها و آن هم در عربستان با دامن زدن به اختلافات معمولی پیش‌آمده میان بازیکنان کلیدی و سرمربی خارجی که به‌راحتی نیز قابل حل و فصل بود، بهترین بخت صعود ایران به جام‌جهانی را از هندبال گرفتند و تیمی را که می‌توانست حتی جدا از صعود به جام جهانی، برای نخستین بار قهرمان این بازی‌ها شود با کنار گذاشتن چند بازیکن تأثیر‌گذار تا حد یک تیم معمولی تا مکان پنجمی آسیا نزول دادند؛ موضوعی که علیرضا رحیمی نایب رئیس کنفدراسیون آسیا هم آن را به نوعی تایید کرده و عنوان داشت اگر تیم ایران به‌طور کامل راهی این بازی‌ها می‌شد قهرمانی هم دور از دسترس آنان نبود.

سطح کیفی این دوره از مسابقات اصلا قابل قیاس با دوره‌های قبل نبود و هیچگاه تیم‌های قدرتمند کره‌جنوبی و ژاپن تا به این اندازه شکننده نبودند. عربستان با تیمی مسن و با امتیاز میزبانی و حمایت داوران موفق به صعود به جمع 4 تیم برتر شد. آنان در برابر بحرینی که درگیر مشکلات داخلی است و بر سر کسب مقام پنجمی با نتیجه 25 بر 20 مغلوب ایران شد به سختی توانستند مساوی کنند. کویت هم پس از تعلیق 2‌ساله با یک تیم جوان هیچ نشانی با گذشته‌‌اش نداشت و در چنین شرایطی این بهترین فرصت برای تیم قدرتمند ایران بود تا پس از سال‌ها انتظار به آنچه شایستگی‌‌اش را داشت دست پیدا کند اما این اتفاق به دلایلی که در سطور بالا اشاره رفت هرگز حاصل نشد.

چه کسی پاسخگوست؟

کجایند آقایانی که تا قبل از اعزام تیم ملی به عربستان در مقابل نگرانی‌ها و دلسوزی‌های اهالی هندبال در جهت حل مشکلات پیش آمده همه چیز را خوب جلوه داده و از پر شدن خلأ غایبین سرشناس از سوی جایگزینان جوان با انگیزه‌تر خبر می‌دادند ؟ ! حالا آنها چگونه می‌خواهند پاسخ مربیان و باشگاه‌هایی را بدهند که به بهانه حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و گرفتن سهمیه جام جهانی، لیگ را به‌رغم هزینه گزاف و سنگین تیمداری نزدیک به چند ماه تعطیل کردند و با وجود اردوی تدارکاتی در قطر و اروپا چیزی جز ناکامی و حسرت و سرشکستگی برای هندبال ایران به ارمغان نیاوردند! البته در این میان نمی‌دانیم واکنش مسئولان وزارت ورزش در قبال این ناکامی متفاوت با شکست‌های قبلی چه خواهد بود ولی حداقل امیدواریم که با آسیب‌شناسی دقیق از سوی کارشناسان این وزارتخانه، از کنار این فرصت سوزی آشکار به آسانی عبورنکنند و با مسببین تضعیف و بی‌اعتباری تیم ملی برخورد جدی صورت دهند.

تصمیمات غلط

مربی سابق تیم ملی با اشاره به ناکامی تیم ملی هندبال دلایل این ناکامی را متوجه مدیریت این فدراسیون می‌داند که با تصمیمات غلطش چنین سرنوشتی را برای هندبال رقم زده است. کیوان صادقی با اعلام این جمله می‌گوید: متأسفانه تصمیمات فردی و خودرایی رئیس فدراسیون و بی‌توجهی به برنامه‌ریزی و آینده نگری‌‌اش موجب شد تا هندبال در بهترین سالی که می‌توانست راحت به فینال این بازی‌ها راه یابد به چنین سرنوشتی دچار شود.

وی افزود: می‌گویند جوانگرایی در تیم ملی صورت گرفته، در کجای دنیا با کنار گذاشتن جوانان با تجربه و جایگزینی جوانان بی‌تجربه نام این کار را می‌توان جوانگرایی گذاشت!؟ واقعیت آن است که در فدراسیون فعلی هندبال کمیته‌ها وضعیت چندان مناسبی ندارند و متأسفانه لیگ مرتب و منظمی هم نداریم.

کد خبر 159379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز