گروه حوادث: بر اثر گودبرداری غیراصولی، نیمی از ساختمان 5 طبقه‌ای در شرق تهران فرو ریخت و 2 نفر در این حادثه کشته شدند.

ریزش ساختمان

ظهر پنجشنبه گذشته، ساکنان ساختمانی در تهرانپارس با آتش‌نشانی تماس گرفتند و مدعی شدند که دیوارهای بخش شرقی ساختمان ترک برداشته‌است. وقتی آنها گفتند که در مجاورت این ساختمان، کارگران مشغول گودبرداری زمینی برای ساخت‌وساز هستند، آتش‌نشانان ایستگاه 19 برای جلوگیری از خطرات احتمالی راهی محل حادثه شدند اما پیش از رسیدن آنها نیمه شرقی ساختمان فرو ریخت و حادثه‌ای مرگبار رقم خورد.

همزمان با ریزش ساختمان، تعدادی از ساکنان که در حال ترک ساختمان بودند در داخل آسانسور گرفتار شدند و آتش‌نشانان با حضور در محل آنها را نجات دادند.سپس‌ همسایه‌ها به آتش‌نشانان خبر دادند که، یک زن و مرد هنگام ریزش ساختمان در واحدهای شرقی بوده‌اند و زیر آوار گرفتار شده‌اند. با مشخص شدن این موضوع، ماجرا به مرکز آتش‌نشانی گزارش شد و با حضور نیروهای کمکی، عملیات آواربرداری برای نجات 2 نفری که زیر آوار گرفتار شده بودند آغاز شد.

معاون عملیات آتش‌نشانی تهران گفت: با تلاش آتش‌نشانان و پس از ساعت‌ها آواربرداری در شرایط بسیار خطرناک، سرانجام ساعت 22شب، نخستین جنازه متعلق به مردی 60 ساله به نام محمد از زیر آوار بیرون کشیده شد و نیم ساعت بعد نیز جنازه زن60 ساله‌ای پیدا شد و امدادگران اورژانس مرگ هر دوی آنها را تایید کردند. با پیدا شدن این اجساد، آتش‌نشانان عملیات آواربرداری را ادامه دادند و بعد از 13 ساعت تلاش، با ایمن‌سازی‌ محل به عملیات جست‌وجو پایان دادند.

تصمیم مرگبار

در همین حال، یکی از ساکنان ساختمان درخصوص این حادثه به همشهری گفت: از مدتی قبل کارگران در زمین کنار ساختمان مشغول کار بوده و آنجا را گودبرداری کرده بودند. وقتی دیوارهای ساختمان به خاطر گودبرداری زمین مجاور ترک برداشت فهمیدیم ساختمان در حال ریزش است، برای همین ماجرا را به تمامی اهالی ساختمان خبر دادیم و همگی آنجا را ترک کردیم. پس از آن هم با آتش‌نشانی تماس گرفتیم اما در همین هنگام زن میانسالی که ساکن یکی از واحد‌های شرقی ساختمان بود، گفت که می‌خواهد شناسنامه و مدارک خود و خانواده‌اش را بردارد و برای همین دوباره وارد ساختمان شد.

به غیراز او یکی دیگر از ساکنان ساختمان هم هنوز در خانه‌اش بود. وقتی از او خواستیم آنجا را ترک کند، گفت که تا چندلحظه دیگر از ساختمان بیرون می‌آید. هنوز این زن و مرد داخل خانه‌هایشان بودند که ناگهان نیمی از ساختمان در مقابل چشمان ما فرو ریخت. آتش‌نشانان بعد از چندساعت تلاش توانستند اجساد بی‌جان این زن و مرد را از زیر آوار بیرون بکشند.

هشدار قبلی

این حادثه مرگبار در حالی رخ داد که سازمان آتش‌نشانی پیش از حادثه درخصوص گودبرداری غیراصولی هشدار داده بود. امیرمهدیانی، مدیر منطقه 3 عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: آتش‌نشانان ایستگاه 19 در تاریخ 5 بهمن به محل حادثه رفته و تذکرات و دستورات ایمنی کامل را به مهندسان ناظر و مسئولان گودبرداری ارائه داده و همچنین برغیر اصولی بودن این گودبرداری تاکید کرده بودند‌که متأسفانه به تذکرات آتش‌نشانان ترتیب اثری داده نشده بود.

وی علت این حادثه را گودبرداری و شمع‌بندی غیراصولی در زمین مجاور ساختمان 5 طبقه ذکر کرد و افزود: در این حادثه خسارات سنگین مالی به ساختمان و همچنین اموال ساکنان آن وارد شده است.

کد خبر 160043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز