شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با افزایش شمار قربانیان درگیری‌های روزهای اخیر عربستان، در اردن، یمن و مصر هم تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه نظام‌های حاکم برگزار شد.

اعتراضات

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس عربستان در تازه‌ترین روند سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز در شرق کشور، 2جوان را به ضرب گلوله کشت و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد.سخنگوی پلیس منطقه شرقی عربستان سعودی با اذعان به تظاهرات‌های گسترده مردمی روز جمعه در القطیف از کشته شدن یک جوان دیگر به ضرب گلوله پلیس خبر داد.

با کشته شدن این جوان، شمار قربانیان تظاهرات عربستان در کمتر از 24ساعت، به 2کشته افزایش یافت و شمار زخمی‌شدگان هم بیش از 20نفر بالغ شد. اعتراضات منطقه الشرقیه اخیرا به شهرک الربیعیه در منطقه الشرقیه هم کشیده شد.عربستان از 10ماه گذشته صحنه اعتراضات مردمی در مناطق شرقی است و طی این مدت 500 نفر از جمله شماری از فعالان حقوق بشری بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر و در کشور همسایه عربستان یعنی یمن، اعتراضات همچنان ادامه دارد و روز جمعه هزاران نفر از مردم با تجمع در پایتخت، خواستار محاکمه علی‌عبدالله صالح شدند. رئیس‌جمهور پیشین یمن بعد از واگذاری قدرت و دریافت مصونیت قضایی اکنون در آمریکا به سر می‌برد.

صالح هفته گذشته اعلام کرد که برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به کشور بازخواهد گشت. انتخابات ریاست‌جمهوری یمن که تنها تاکنون یک نفر برای آن نامزد شده، 10روز دیگر برگزار می‌شود.اما دیگر نظام پادشاهی خاورمیانه یعنی اردن هم روز جمعه صحنه اعتراضات مردمی بود و هزاران نفر از معترضان در 8 استان این کشور از جمله پایتخت تظاهرات کردند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان با معلمان و مستاجران اعتصاب‌کننده هم اعلام همبستگی کردند.

معلمان اردنی از 5روز پیش دست به اعتصاب زده و دست از کار کشیده‌اند. نیویورک تایمز اخیرا نوشت که بالا گرفتن اعتراضات در اردن، این کشور را در آستانه انقلاب قرار داده است.اما در کشور ناآرام مصر، ارتش با هشدار درباره دسیسه‌های فتنه‌انگیز میان مردم، تاکید کرد که تسلیم تهدیدات و فشارها نخواهد شد.

بیانیه ارتش مصر در حالی صادر شد که نافرمانی مدنی علیه شورای نظامی حاکم در مصر روز گذشته آغاز شد. کارگران، کارمندان، دانشجویان و اقشار مختلف جامعه مصر از دیروز و در سالگرد برکناری حسنی‌مبارک دست به اعتصاب زده‌اند. دیروز اعلام شد که در انتخابات مجلس سنای مصر، 85درصد کرسی‌های این مجلس را گروه‌های اسلامگرا به دست آوردند.

کد خبر 160055
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز