یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: همکار فرانسوی نازی‌های در جریان جنگ جهانی دوم در سن 96 سالگی درگذشت.

به گزارش بی بی سی ، موریس پاپون اوایل هفته گذشته برای تنظیم دستگاه تقویت‌کننده قلبش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.پاپون در زمان جنگ جهانی دوم در مقام دومین مسوول منطقه بوردو که در جنوب غربی فرانسه واقع است ، فعالیت می‌‌کرد.

در سال 1998 و پس از گذشت بیش از پنج دهه پاپون به اتهام همکاری در انتقال هزار و پانصد زندانی فرانسوی - که گفته می‌شود یهودی تبار بوده‌اند - به اردوگاه‌های مرگ  به 10 سال زندان محکوم شد.این درحالی بود که در سال‌های پس از جنگ پاپون تحت تعقیب قرار نگرفت و حتی در سال‌های 1978 تا 1981 به عنوان وزیر بودجه ایفای وظیفه کرد.

پاپون هیچگاه به دلیل اقداماتی که به وی نسبت داده شده‌اند اظهار ندامت نکرد و در سال 2002 به دلیل کهولت سن از زندان آزاد شد.او در آن زمان تنها سه سال از دوران محکومیتش را سپری کرده بود.اما مدال لژیون دو اونور ،بالا ترین نشان فرانسه ، از وی سلب شد. با این وجود او بعد‌ها این مدال را با نادیده گرفتن حکم دادگاه به سینه زد. 

درخواست برای محاکمه مجدد وی از سوی دادگاه عالی فرانسه در ژوئن 2004 رد شد.فرانسیس وویلمن وکیل پاپون درباره آخرین لحظات زندگی وی می‌گوید:او در خواب مرد. وویلمن می‌افراید:پاپون تا پایان مبارزه کرد و در نهایت در آزادی مرد.

کد خبر 16015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز