گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با وجود وعده‌های مسئولان وزارت علوم و بانک مرکزی هنوز مشکل تامین ارز برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور حل نشده است.

مسئولان وزارت علوم و بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده‌اند که دانشجویان ایرانی خارج از کشور یا خانواده‌های آنان با مراجعه به بانک‌ها می‌توانند ارز تحصیلی دریافت کنند اما مشکلاتی در این باره بروز کرده و موجب سرگردانی آنها شده است.

پس از تغییر مقررات ارزی بانک مرکزی اعلام کرد برای پرداخت ارز به دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیاز به گواهی اشتغال به تحصیل است، وزارت علوم این کار را به‌عهده گرفت و سامانه نشا راه‌اندازی شد.

افزون بر سایت نشا، برخی خانواده‌ها نیز برای تهیه ارز به وزارت علوم مراجعه می‌کنند و وزارت علوم با عذر‌خواهی از دانشجویان به خاطر مشکلات دریافت ارز تحصیلی، اعلام کرده نامه معرفی دانشجویان بدون درج نام بانک برای دانشجویان صادر و به آنان تحویل داده می‌شود.

وعده معاون کنسولی

قشقاوی، معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه نیز اوایل اسفند ماه در حاشیه نشست آموزشی و هم‌اندیشی معاونان و مدیران همکاری‌های علمی- بین‌المللی دانشگاه‌ها در وزارت علوم گفت: ارز دانشجویی مشکل حاد فراگیر ندارد و به‌زودی مکانیسم روشنی برای ارز دانشجویی تعیین می‌شود که براین اساس جلسه‌ای نیز دیروز تشکیل شده است. او از مذاکره با مقامات بانک مرکزی و بخش اداری- مالی وزارت امور خارجه برای حل مشکل ارز دانشجویی خبر داد.

همکاری‌نکردن بانک‌ها

اکنون با توجه به درخواست دانشجویان، معاونت بورس و امور دانشجویان داخل وزارت علوم معرفی‌نامه دانشجویان به بانک برای دریافت ارز تحصیلی را بدون ذکر نام شعبه بانک صادر می‌کند اما برخی بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از دادن ارز دانشجویی خودداری می‌کنند.

برخی دانشجویان در تماس با خبرنگار همشهری از همکاری نکردن بانک‌های ملی و ملت انتقاد می‌کردند. یکی از دانشجویان گفت: با در‌دست‌داشتن معرفی نامه برای دریافت ارز دانشجویی به بانک ملت شعبه... مراجعه کردم ولی بانک از ارائه ارز خودداری کرد.خانواده برخی از دانشجویان نیز از همکاری نکردن بانک‌ها گله داشتند و خواستار پیگیری موضوع از سوی مسئولان هستند.

بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

مسلمی نائینی، معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم نیز اعلام کرده: افزون بر بانک ملت که مبادرت به صدور بخشنامه‌ای مبنی بر نپرداختن ارز تحصیلی به دانشجویان کرده، بانک ملی هم طی چند روز گذشته به بهانه‌هایی نامشخص از پرداخت ارز تحصیلی به دانشجویان خودداری می‌کند.

این ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در عرضه ارز دانشجویی در حالی است که دانشجویان و خانواده‌های آنان با مشکل تهیه ارز در بازار آزاد مواجه هستند. صرافی‌ها تنها مجاز به عرضه ارز به قیمت دولتی هستند و برخی دلالان هم ارز را بسیار بالاتر از قیمت دولتی آن می‌فروشند که خانواده دانشجویان توان مالی برای تهیه آن ندارند.

در همین حال معاون وزیر علوم میزان ارز پرداختی به دانشجویان را 1000دلار برای هر ماه اعلام کرده است. با توجه به مشکلات پیش روی دانشجویان ایرانی خارج از کشور این پرسش مطرح است که چرا باید دود ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی به چشم دانشجویان ایرانی خارج از کشور و خانواده‌های آنان برود؟

آیا وعده‌های مسئولان وزارتخانه‌های علوم و امور خارجه و بانک مرکزی در این باره فراموش شده است؟ چه فرد یا دستگاهی باید پاسخگوی این مشکلات باشد و هدف از این ناهماهنگی تنگ کردن عرصه بر دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیست تا برای ادامه تحصیل رو به دانشگاه‌های داخلی بیاورند؟

کد خبر 162521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز