جمعه ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک نظر سنجی در آلمان حاکی از این است که مردم این کشور دیگر نگاه مثبتی به آمریکا ندارند و عملکرد سیاستمداران واشنگتن در طول سالهای گذشته موجب شده که ژرمن‌ها، آمریکا را الگوی مناسبی برای خود ندانند.

به گزارش ایرنا، نشریه هفتگی اشترن، نتایج یک نظر سنجی را منتشر کرد که براساس آن، نزدیک به 90 درصد آلمان‌ها گفته‌اند، آمریکا دیگر برای آنها الگوی مناسبی نیست.

در آلمان افراد مسن تر با توجه به نقش واشنگتن در بازسازی این کشور بعد از جنگ جهانی دوم، نسبت به آمریکا دید مثبت تری از جوانان دارند، به‌ویژه اینکه آنها معتقدند که آمریکا با مداخله خود اجازه نداد تا بعد از این جنگ برلین به طور کامل به دست کمونیست‌های آلمان شرقی که دست نشانده شوروی سابق بودند، بیفتد.

این در حالی است که نگاه به آمریکا در میان جوانان آلمانی متفاوت از نگرش افراد پا به سن گذاشته در این کشور است و این تفکر به جنگ ویتنام و جنایات آمریکایی ها در این کشور باز می گردد.

جنبش دانشجویی آلمان در مخالفت با سیاست های آمریکا بعد از جنگ ویتنام، شکل رادیکال تری به خود گرفت و حتی گروهی از این دانشجویان با بمب گذاری در مراکز آمریکایی و پادگانها، وارد فعالیت های تروریستی بر علیه مواضع این کشور شدند.

جنگ های اخیر آمریکا در عراق و افغانستان و کشتار مردم بی دفاع این کشورها در دو جنگ اخیر که ناشی از سیاست های جنگ طلبانه روسای دولت های این کشورها بوده، نگاه ضد آمریکایی در بین جوانان آلمانی را تقویت کرده است.

مداخله ها و جنایاتی که آمریکایی ها و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور(سیا) در مناطقی از آمریکای مرکزی و جنوبی از جمله اقدام به کودتا در شیلی در سال 1973 و جنایاتی که از سوی نظامیان این کشور در السالوادور، گواتمالا، کلمبیا و نیکاراگوئه انجام شد، در این تغییر نگرش به ویژه در جنبش دانشجویی و در میان متفکرین آلمانی، بی تاثیر نبوده است.

در نظر سنجی نشریه اشترن، تنها 9 درصد از مردم این کشور اعلام کردند که آمریکا هنوز می تواند به عنوان یک الگو برای آنها نقش ایفا کند.

براساس این نظر سنجی تنها 32 درصد از آلمانی ها آرزوی حضور در آمریکا را دارند و فقط 26 درصد از مردم این کشور آمریکا را به عنوان یک گزینه با امکانات نا محدود قبول دارند.

در عین حال این نظر سنجی نشان می دهد که آلمانی ها نگاه مثبتی نسبت به شهروندان آمریکایی دارند، به طوری که 71 درصد از مردم پاسخ مثبت به سوال در این زمینه داده اند و 14 درصد نیز گفته اند که شهروندان آمریکایی را قبول ندارند.

سوال مطرح شده در این نظر سنجی در مورد انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا ،نیز نتیجه جالبی بهمراه داشته، به طوری که 82 درصد از آلمانها موافق انتخاب دوباره بارک اوباما هستند و تنها 8 درصد خواهان این هستند که کاخ سفید رییس جمهور جدیدی را تجربه کند.

در مجموع 1001 نفر در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند

کد خبر 162985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز