گروه بورس- همزمان با پایان یافتن فصل مجامع، سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری تعهدات مدیران شرکت ها در ارائه صورت های مالی شفاف به ویژه صورت های مالی تلفیقی را آغاز کرد.

ارائه این صورت ها به سرمایه گذاران امکان می دهد، وضعیت مجموعه شرکت اصلی و وابسته را بررسی کنند و در خصوص میزان سود تقسیمی در مجمع نیز اطلاعات کامل تری داشته باشند.

هادی بیدختی، معاون عملیات و نظارت بورس در این باره گفت: سازمان بورس به طور جدی الزام شرکت ها به رعایت بخشنامه ارائه اطلاعات پیش بینی عملکرد براساس استانداردهای حسابرسی و پیش بینی صورت های مالی تلفیقی را پیگیری می کند.
به گفته بیدختی پیش از این شرکت های پذیرفته شده در بورس براساس بخشنامه شورای  بورس، به اجرای این وظایف موظف شده بودند.
او که با اطلاع رسانی بورس تهران صحبت می کرد، تصریح کرد: با توجه به زمان انعکاس این بخشنامه و پایان یافتن فصل برگزاری مجامع شرکت هایی که مجمع آنها در تیر ماه امسال برگزار شده، مدیران و حسابرسان شرکت ها برای اجرای این بخشنامه فرصت کافی در اختیار دارند.

بیدختی خاطر نشان کرد: هدف سازمان بورس و اوراق بهادار از تأکید بر اجرای این بخشنامه، گسترش کمی و کیفی شفافیت اطلاع رسانی، بهینه سازی فرآیند انتشار اطلاعات و به هنگام بودن آن و در نتیجه شفاف سازی بازار و فراهم شدن زمینه تصمیم گیری مؤثر و کارآمد برای سرمایه گذاران است.
به گفته بیدختی، الزام شرکت ها به ارائه گزارش ها و صورت های مالی سالانه، میان دوره ای و فصلی، تصمیمات اتخاذ شده در مجامع عمومی و قانونمند کردن زمان ارسال اطلاعات از جمله فعالیت های سازمان بورس برای رسیدن به این اهداف است.

وی افزود: براساس بند ج ماده ۵ آیین نامه افشای اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس، شرکت ها باید بودجه و پیش بینی عملکرد سالانه خود را ارائه کنند. براساس مفاد ماده ۵ آیین نامه انضباطی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، شرکت هایی که ملزم به تهیه و ارائه صورت های مالی تلفیقی شده اند باید در تصمیمات تقسیم سود، اطلاعات صورت های مالی تلفیقی را لحاظ کنند، به نحوی که مبنای تقسیم سود، کم ترین سود صورت های مالی شرکت اصلی و سود صورت های مالی تلفیقی باشد.

او در پایان یادآور شد: ارائه نکردن این اطلاعات تا پایان سال مالی جاری امکان تصمیم گیری صحیح و به موقع سرمایه گذاران را با ابهام مواجه و فرصت تصمیم گیری به موقع را از آنها سلب می کند.

کد خبر 1641

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز