آبان‌ماه گذشته بود که طرح خیریه حمایت از هنرمندان سرطانی از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. سید‌عباس عظیمی که مشاور اجرایی معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی است عهده‌دار این نقش شد؛ خیریه‌ای که به گفته عظیمی فعال است و مشغول حل مشکلات هنرمندان.

سیدعباس عظیمی

به‌نظر می‌آید که هنرمندان همچنان برای تأمین هزینه‌های درمان خود دچار مشکل هستند اما به گفته عظیمی معاونت هنری ارشاد به همه هنرمندان سرمی‌زند و اگر این موضوعات رسانه‌ای نشده‌است به این دلیل است که آنها می‌خواهند حریم و حرمت هنرمندان حفظ شود. با او در این رابطه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چگونه به ایده انجمن خیریه حمایت از هنرمندان سرطانی رسیدید؟

پس از چند کاری که برای درمان هنرمندان سرطانی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این طرح را با کمک و مشارکت نهادهای خصوصی و دولتی به سمت تأسیس یک بنیاد و خیریه پیش ببریم. به عبارت دیگر طرح این خیریه را به شکل نهادی در بیاوریم که در حمایت از بیماران سرطانی باشد. به‌دلیل اینکه هزینه‌های درمانی سرطان بسیار سنگین است به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم نهاد مستقلی راه‌اندازی کنیم که بخش عظیمی از درآمدش از سوی خیرین و کسانی باشد که در این مسیر کمک می‌کنند.

  • در حال حاضر این انجمن در چه مرحله‌ای است؟

در سال گذشته تجربه خوبی از درمان مجید بهرامی کسب کردیم. این تجربه ما را به سمت این برد که این انجمن را تأسیس کنیم. در حال حاضر هیأت معتمدین این انجمن تعیین شده‌اند. مکانی برای این انجمن تهیه کرده‌ایم و قرار است که در جلسه‌ای رسمی با حضور معاون هنری وزیر ارشاد این موضوع مطرح شود. اما به‌دلیل مشکلاتی سازوکار این قضیه فراهم نشد و مقداری این قضیه به تاخیر افتاد. ولی نکته مهم نگاه متفاوت معاونت هنری و شخص حمید شاه‌آبادی نسبت به موضوع کمک به هنرمندان است که کاملا با همه دوره‌های گذشته متفاوت است.

  • این تفاوت در کجاست؟

به‌عنوان مثال هیچ منابع خاص و ویژه برای کمک به هنرمندان بیمار نداریم و باید اعتبارات معاونت هنری را صرف تولید و ساخت برنامه‌ها کنیم اما حمید شاه‌آبادی معتقد است که بخشی از اعتبارات باید صرف درمان هنرمندان بیمار بشود.

  • با این حساب منابع مالی این انجمن خیریه قرار است از کجا تامین شود؟

اسم خیریه باعث می‌شود که ما آسان‌تر کمک جذب کنیم. ممکن است یک نهاد دولتی و یا یک شخص خیر به انجمن کمک کند. به عبارت دیگر دست ما برای جذب منابع باز می‌شود.

  • این پول باز پس گرفته نمی‌شود؟

نه این کمک‌ها بلاعوض خواهد بود.

  • طبیعتا با این روش باید به روش‌های مختلفی برای شارژ صندوق انجمن فکر کرد. جز کمک خیرین دیگر به چه منابعی فکر کرده‌اید؟

کمک‌ها یا از سوی بخش دولتی یا بخش خصوصی خواهد بود. شاید ما بتوانیم کمک‌هایی را از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کنیم. در بخش خصوصی که شامل خیرین و مشارکت هنرمندان می‌شود راه‌های جدیدی را تجربه کردیم. خصوصا در حوزه تجسمی و موسیقی که نسبت به دیگر رشته‌ها درآمدزایی زیادی دارد. به همین دلیل به برگزاری اکسپوها و کنسرت موسیقی فکر کرده‌ایم و می‌خواهیم از طریق این شیوه‌ها کار را جلو ببریم. در مورد بخش دولتی نمی‌توان منابع کسب مالی را پیش‌بینی کرد. اما سال گذشته در مورد روند درمان مجید بهرامی ما دیدیم که هنرمندان موسیقی بخش زیادی از هزینه‌های درمان را با برگزاری کنسرت تأمین کردند. خوشبختانه بعد از ماجرا، اعتماد دوسویه‌ای برقرار شده است، به‌طوری که یکی از تهیه‌کنندگان موسیقی برای همکاری با انجمن خیریه اعلام آمادگی کرد البته نباید دردسرهای این ماجراها را فراموش کرد.

  • این دردسرها شامل چه مسائلی می‌شود؟

زمانی که نهادی می‌خواهد شکل بگیرد، ثبت این نهاد، نگاه مردم و مسئولان از بیرون به این ماجرا بخشی از این دردسرهاست. به‌عنوان مثال در مورد قضیه مجید بهرامی ما صحبت‌هایی از این دست شنیدیم که چرا دولت کمک نمی‌کند و چه نیازی به بحث خیریه است اما نکته مهم اراده‌ای در معاونت هنری ایجاد شده است که این انجمن را تأسیس کند تا هنرمندانی که دچار بیماری شده‌اند را رها نکند.

  • جای خالی چنین نهادی کاملا احساس می‌شد. از سویی شما تجربه کمک به مجید بهرامی را داشتید اما از سویی دیگر ما هنرمندان دیگری داشتیم و داریم که با هزینه بالای درمان مشکل دارند.

شما مطمئن باشید که هنرمندانی که با مشکل سرطان روبه هستند، معاونت هنری وزارت ارشاد در حد توان خودش کمک کرده است اما علاقه‌ای به رسانه‌ای کردن این موضوعات نداشتیم. چرا که قصد نداریم روی این کار تبلیغ کنیم. در حالی که خیلی از افرادی که حتی نقش کوچکی در تشکیل خیریه نداشتند مدعی شدند که طرح این کار از ما بوده است.

  • اصولا وقتی کار خیری انجام می‌شود، همه می‌خواهند این کار خیر که با موفقیت هم انجام‌شده را به اسم خودشان تمام کنند؛ چه مسئولان و چه هنرمندان. اما نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم هنرمندانی هستند که با این مشکل هنوز دست و پنجه نرم می‌کنند. مجید فروغی همزمان با مجید بهرامی بیمار شد اما سهم کمک این خیریه به مجید فروغی کم بود و او در تنهایی از دنیا رفت.

باید بگویم که ما قبل و بعد از فوتش به او کمک کردیم اما نخواستیم رسانه‌ای شود. متأسفانه عمر او به دنیا نبود.

  • تا زمانی که بیماری مجید فروغی رسانه‌ای نشد هیچ کس از بیماری او خبر نداشت.

فراموش نکنید که آقای شاه‌آبادی به دیدار او رفته بود. طبیعی است زمانی که معاون هنری وزیر به دیدار هنرمندی می‌رود بازتاب رسانه‌ای داشته باشد. در همان زمان آقای شاه‌آبادی اعلام کرد تمام هزینه‌های درمان او را می‌پردازد در حالی که می‌توانست آن دیدار تنها به بازدیدی ساده اختصاص بیابد و بعد فشارهای مطبوعاتی باعث شود که قول‌هایی از سوی مسئولان داده شود. اما این طور نبود و همزمان در بیمارستان این قول داده شد. ما در مرحله دوم کمک به مجید فروغی بودیم و می‌خواستیم برای او کنسرت‌های خیریه برگزار کنیم و حتی در کنسرت‌های خیریه مجید بهرامی تیزرهای مربوط به او هم پخش شد. ما در حد توانمان به مجید فروغی و خانواده او کمک کردیم اما چون نمی‌خواهیم موضوع رسانه‌ای بشود، پشت سرما حرف و حدیث زیاد گفته می‌شود.

  • آیا قرار است این صندوق تنها از هنرمندان سرطانی حمایت کند؟ بسیاری از بیماری‌ها نیز به اندازه درمان سرطان هزینه‌بر است، نمونه‌‌اش هزینه بالای درمان مرحوم جلال ذوالفنون بود.

شاید به‌دلیل اینکه کار با مجید بهرامی شروع شد، موضوع خیریه سرطان است. شاید اگر کمی جلوتر برویم، قطعا در رابطه با سایر بیماری‌ها هم مانور خواهیم داد. هم‌اکنون این اتفاق هم افتاده است. من قبل از فوت استاد ذوالفنون به دیدارش رفتم و حالشان خوب بود در مرحله اول ما 10میلیون از هزینه‌های درمان او را کمک بلاعوض کردیم و در مرحله بعد تصمیم داشتیم که روی هزینه‌های دیگر درمان او مانور بدهیم که متأسفانه ایشان از دنیا رفتند.

  • بنابراین مثل موضوع مجید فروغی این‌بار هم دیر رسیدید.

نه زمانی که ایشان به بیمارستان رفتند دوستان هم به عیادتشان رفتند. قبل از فوتشان 10میلیون کمک بلاعوض کردیم و می‌خواستیم بقیه هزینه‌های ایشان را تقبل کنیم که نشد.

  • آیا کاری در زمینه بیمه هنرمندان صورت گرفته است؟

در حال حاضر با چند کارشناس بیمه صحبت کرده‌ایم تا برآوردهای مالی خودمان را بدانیم تا بتوانیم هنرمندان را بدون سقف بیمه کنیم. اما باید بگویم که کارهای کارشناسی به این راحتی نیست که صحبتش را می‌کنیم. محدودیت و مسائل آن را باید بررسی کرد اما روی بیمه تکمیلی هنرمندان مشغول کار هستیم و امیدوارم که نتیجه خوبی از آن بگیریم.

  • آیا بیمه و انجمن خیریه‌ای که به آن اشاره کردید، شامل هنرمندان شهرستانی و موسیقی نواحی هم می‌شود که اغلب شرایط بسیار سخت‌تری دارند؟

البته باید بگویم که ما متولی هنرمندان موسیقی، تجسمی و نمایش هستیم. اگر قرار است بیمه هنرمندان فراگیر بشود نیازمند مشارکت تمام دستگاه‌هایی است که با هنرمندان دیگر در ارتباط هستند.

در بحث حمایت ما همه هنرمندان را تحت پوشش قرار می‌دهیم و اساتید پیشکسوت و هنرمندان درجه یک(درجه هنری مد نظرم هست) در اولویت هستند که این کمک‌ها بسته به امکانات مالی ما خواهد بود. ان‌شاالله همه دعا کنند که منابع معاونت هنری چنان افزایش پیدا کند که دغدغه‌های مالی در کنار مابقی قضایا برطرف بشود.

کد خبر 165316

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز